اخبار روز

خدایی: هریس برای ترامپ خطرناک است/ خطر انشعاب در حزب دموکرات وجود دارد

جواد مرشیدیدیروز بایدن که در مناظره با ترامپ ضعیف به نظر می رسید، علیرغم میل باطنی و به توصیه مقامات ارشد حزب دموکرات و حتی اوباما از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کنار رفت. او فردی را انتخاب کرد که بتواند در مقابل ترامپ بایستد، که در حال حاضر برای دموکرات ها دشوار است.

از سوی دیگر این استعفای کور به دموکرات هایی که تا دیروز خود را بازنده انتخابات آبان ماه می دانستند امیدوار کرده است که اگر پدیده ای وجود داشته باشد که قدرت مقاومت در برابر ترامپ را داشته باشد، نمی توانند ریاست جمهوری را از دست بدهند.

در جبهه دموکرات، افراد برجسته ای که بتوانند جایگزین بایدن شوند، کم نیست، اما از آنجایی که کامالا هریس از اعتماد رهبر این حزب برخوردار است، امکان اجماع بر سر نامزدی او بیشتر است.

ظاهراً چهره های سرشناس دموکرات از بایدن دست بردار نیستند و در اظهارات اخیر خواستار کناره گیری او از ریاست جمهوری هستند.

بازتاب آنلاین در گفتگو با اسفندیار خدایی کارشناس مسائل آمریکا ضمن شناسایی علت اصلی استعفای بایدن به احتمال وجود جانشینان بایدن پرداخت.

شرح این گفتگو را بخوانید:

به نظر شما دلیل اصلی کناره گیری بایدن از صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

هیچ امیدی به پیروزی بایدن وجود نداشت همه نظرسنجی ها حاکی از شکست بایدن بود. علاوه بر این، اتفاقی که برای ترامپ افتاد (تلاش ناموفق برای ترور) محبوبیت او را افزایش داد. عدم اتحاد در اردوگاه دموکرات ها فشار بر بایدن را افزایش داد و همانطور که انتظار می رفت باعث شد او استعفا دهد.

شانس اینکه کامالا هریس به عنوان نامزد پیشتاز حزب دموکرات معرفی شود چقدر است؟

نه، او و حزب لزوماً مجبور نیستند تصمیم بگیرند، اما از آنجایی که بایدن به عنوان رهبر حزب از معاونش کامالا هریس حمایت کرده است، اجماع در حزب به نفع او خواهد بود و او نامزد حزب خواهد بود. اما در صورت عدم اجماع و بروز اعتراض، خطر انشعاب در حزب یا مشکلات وجود دارد. به عنوان یک قاعده، نامزدهای حزب باید در برخی از ایالت های فدرال طبق روال قانونی شرکت کنند. با این حال، از آنجایی که به ندرت هیچ گزینه ای وجود دارد، اگر رهبران حزب به اجماع نرسند، باید رقابت درون حزبی باشد. کامالا هریس قطعا یکی از مشهورترین افراد است، در حالی که نیوزوم، فرماندار کالیفرنیا نیز مشهور است و افراد دیگری نیز وجود دارند.

مثلا هیلاری کلینتون یا میشل اوباما؟

هیلاری کلینتون اصلا نامی برده نمی شود و میشل اوباما همیشه این موضوع را تکذیب کرده است یکی یکی از دلایلش می تواند این باشد که او به مسائل سیاسی توجه چندانی نکرده است، همسر رئیس جمهور بوده و اگر ناگهان وارد رقابت شود، شاید نتواند در مناظره ها آنطور که باید جواب ترامپ را بدهد. شکست بسیار بدتر خواهد بود، اگرچه او از کامالا هریس محبوب تر است، اما حضور او خطر بیشتری دارد.

ظاهراً پس از سوء قصد نافرجام و استعفای بایدن کل چرخه طبق میل ترامپ پیش می رود…

نه اینکه بایدن عقب نشینی کرد، بلکه سه عامل به نفع ترامپ صحبت کردند. یکی پیروزی او در مناظره علیه بایدن به این دلیل بود که بایدن خیلی ضعیف به نظر می رسید. دوم اینکه هیچ یک از شکایات مطرح شده علیه ترامپ حل و فصل نشده و یا حکمی علیه او صادر نشده است و طبق قانون اساسی هیچ چیزی مانع از شرکت او در انتخابات نشده است.

آنها گفتند استعفای بایدن نمی تواند آنطور که می خواست اتفاق بیفتد. چرا؟

آره؛ پیروزی او بر بایدن بسیار واضح بود، اما اکنون نامشخص است و ممکن است یک پدیده انتخاباتی رخ دهد، به عنوان مثال فردی مانند کامالا هریس بهتر از حد انتظار ظاهر می شود زیرا می دانید که ترامپ و بایدن یکی از نامحبوب ترین زوج های انتخاباتی در گذشته بوده اند. 30 سال آمریکا بنابراین شخصیت تازه نفسی که جایی برای تخریب ندارد و بتواند این اجماع را در حزب دموکرات ایجاد کند برای ترامپ خطرناک است.

همانطور که گفتید، نامزدهای دیگر می خواهند در ایالت های مختلف تبلیغات انتخاباتی انجام دهند. آیا این اتفاق برای کامالا هریس نمی افتد؟

آره؛ حالا با توجه به اینکه رئیس حزب است، رئیس جمهور هم هست و خودشان استعفا داده اند، احتمالا دیگر در کار نیست و نامزد حزب کمالا هریس خواهد بود.

به نظر شما هریس می تواند در مقابل ترامپ مقاومت کند؟؟

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری درخشانی نبوده و احتمالاً به ترامپ بازنده خواهد شد، اما یکی این می تواند یکی از دلایل باشد؛ کامالا هریس زیر سایه بایدن ایستاد و نتوانست خودش را نشان دهد، اما اکنون می تواند ترامپ را به عنوان یک پدیده انتخاباتی شکست دهد. ترامپ فردی است که بسیار تحقیر شده است، هرچند در حزب جمهوری خواه طرفداران زیادی دارد، اما چون به لایه خاکستری تحقیر شده تعلق دارد، احتمال شکست او وجود دارد.

آیا او در این مدت باقیمانده تا پایان دوره ریاست جمهوری دوران بایدن به اداره امور اجرایی کشور ادامه می دهد یا این کار را به هریس واگذار می کند؟

بایدن ادامه می دهد. او فقط از کاندیداتوری انصراف داد نه از ریاست جمهوری.

311212

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا