اخبار روز

یک قاره گمشده بین کانادا و گرینلند را کشف کنید!

محققان دانشگاه دربی انگلستان، هنگام مطالعه حرکات تکتونیکی صفحات در این منطقه، به طور تصادفی یک توده خشکی به طول بیش از 400 کیلومتر در زیر تنگه دیویس بین کانادا و گرینلند کشف کردند.

به گزارش وب‌سایت اسکای نیوز عربی، «محققان توضیح دادند که قاره جدید تنگه دیویس، یک توده تکتونیکی که به یک قاره مجزا تبدیل شد، در طی یک دوره طولانی شکاف در بستر دریا بین گرینلند و قاره آمریکای شمالی شکل گرفت.

دکتر دکتر می گوید: «تقویت و تشکیل ریز قاره هر زلزله پدیده ای نسبتاً پیوسته است. جردن فیتیان به Phys.org گفت.

شفقنا گفت که محققان ریزقاره جدید را با استفاده از ترکیبی از داده‌های ضخامت پوسته از نقشه‌های گرانشی، داده‌های بازتاب لرزه‌ای و مدل‌سازی تکتونیکی صفحه شناسایی کردند.

نقشه های گرانشی حاوی اطلاعاتی در مورد چگالی سنگ و همچنین عمق و توزیع سنگ های منشأ غیر معمول هستند.

این تیم بر چگونگی شکل‌گیری ناهنجاری‌های پوسته‌ای با بازسازی حرکات تکتونیکی که حدود 30 میلیون سال به طول انجامید، تمرکز کردند.

آنها این پیش‌قاره را بزرگ‌تر از سایر ریزقاره‌ها با ضخامت 17 تا 23 کیلومتر توصیف کردند و گفتند که درک چگونگی شکل‌گیری آن برای پیشرفت علم امروز بسیار مهم است.

ضخامت متوسط ​​یک شبه قاره معمولاً بین 5 تا 25 کیلومتر است.

تکنیک‌های نقشه‌برداری از وب‌سایت فضایی ایالات متحده، چگونگی تغییر حرکت‌های بستر دریا را در طی میلیون‌ها سال ردیابی کرده‌اند و یک خشکی منزوی با پوسته قاره‌ای نسبتاً ضخیم را شناسایی کرده‌اند که در طول فاز اخیر گسترش یافته است. [شرق به غرب]با گرینلند غربی از گرینلند جدا شده است.

به گفته محققان، تنگه دیویس یکی این یکی از بزرگترین غلظت های شناخته شده ساختارهای شکاف با تغییرات قابل توجه در حرکت صفحه است که می تواند به درک شکل گیری ریزقاره ها کمک کند.

بر اساس این مطالعه، اولین شکاف بین کانادا و گرینلند حدود 118 میلیون سال پیش آغاز شد، اما بستر دریا تنها 61 میلیون سال پیش شروع به گسترش کرد و تنگه دیویس فعلی را تشکیل داد.

حدود سه میلیون سال بعد، دانشمندان یک جابجایی عظیم بستر دریا را از شمال شرقی به جنوب غربی گزارش کردند که شبه قاره مستطیل دیویس را از هم جدا کرد.

این تغییر حدود 33 میلیون سال طول کشید و تنها زمانی پایان یافت که گرینلند با جزیره السمر در شمال برخورد کرد.

محققان گفتند که امیدوارند یافته‌های آنها برای درک چگونگی شکل‌گیری قاره‌های اولیه دیگر در سراسر جهان از جمله ریزقاره معدن جان در شمال شرقی ایسلند و گلدن دریک نول در سواحل استرالیای غربی مورد استفاده قرار گیرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا