اخبار روز

اثربخشی بالای اسانس گیاه زردچوبه در جراحی کیست مثانه

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اسانس زردچوبه در عمل کیست هیداتید بسیار موثر است.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، حسین محمودوند: هیداتیدوز یکی این بیماری یکی از مهم ترین بیماری های شایع بین انسان و حیوان است و در مرحله لاروی اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود.

وی ادامه داد: عفونت لارو (بیماری هیداتید) با رشد طولانی مدت کیست ها در میزبان میانی همراه است.

محمودوند افزود: انسان به عنوان میزبان تصادفی با خوردن تخم انگل (دفع مدفوع سگ) همراه با سبزیجات، میوه ها، آب و از طریق تماس با سگ آلوده به این بیماری مبتلا می شود.

وی تصریح کرد: پس از یک دوره نامشخص از چند ماه تا سال، بیماری ممکن است به صورت ضایعات گسترده علامت دار شود، البته 60 درصد عفونت ها بدون علامت هستند.

محمود گفت: کیست ها معمولاً کبد (78-47 درصد)، ریه ها (35-8 درصد) و به ندرت سایر اندام ها مانند طحال، مغز، کلیه، حفره شکمی، ماهیچه ها، استخوان ها و قلب (24-4 درصد) را درگیر می کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: این بیماری در اکثر نقاط جهان به ویژه در کشورهایی که دامپروری در آنها شیوع زیادی دارد، سالانه خسارات بهداشتی و اقتصادی زیادی را به همراه دارد و آلودگی به این انگل در سراسر جهان شیوع پیدا می کند. بیشتر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله ایران.

وی افزود: درمان استاندارد کیست هیداتید جراحی است، اما در مواردی که کیست های متعدد در اندام های حیاتی وجود داشته باشد یا بیمار در معرض خطر بالای جراحی باشد، می توان از درمان های دارویی مانند خانواده بنزیمیدازول (آلبندازول و مبندازول) استفاده کرد. و آمفوتریسین B استفاده می شود و پرازیکوانتل جایگزین می شود.

محمودوند ادامه داد: اگرچه خطر نشت پروتوسکلکس در حین جراحی افزایش می یابد که شایع ترین علت عود بیماری است و در 10 درصد موارد اتفاق می افتد، اما جلوگیری از نشت محتویات کیست در حین جراحی و استفاده از پروتوسکلکس می تواند کشنده باشد – مواد موثره باعث کاهش میزان عود و درمان اطمینان از بیماری بسیار مهم است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ترکیبات اصلی پروتوسکولکس کش شامل 0.5 درصد نیترات نقره، 10 درصد یا 20 درصد سالین و پراکسید هیدروژن است که هر کدام دارای اثرات سمی و عوارض جانبی قابل توجهی مانند فیبروز کبدی در بیمار هستند.

بنابراین، جستجوی ماده موثر با منشاء گیاهی که بتوان از آن به عنوان کشنده پروتوسکولکس استفاده کرد و عوارض سمی و جانبی آن برای بیمار استرس کمتری داشته باشد و در جراحی های کیست هیداتید قابل استفاده باشد. همیشه مورد توجه انگل شناسان بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از نظر طب قدیم ایران، زردچوبه (Curuma longa) گرم و خشک است و می توان از آن به عنوان چای برای مصارف درمانی استفاده کرد و گفت: البته کپسول های آن به تازگی در کانادا و کانادا نیز عرضه شده است. بازارهای آمریکا

محمود افزود: زردچوبه در طب سنتی به عنوان پاک کننده خون و کبد، یرقان، دندان درد، التیام زخم، تب بر، محافظ باد، اسهال، اسهال خونی و روماتیسم کاربرد دارد. علاوه بر این، مطالعات اخیر ضد آمیبی، ضد درد، ضد معده، ضد آرتروز، باکتریایی، ضد قارچی، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد ویروسی، آنتی اکسیدان و اثرات ضد عفونی کننده

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با توجه به این مشکل و همچنین با در نظر گرفتن مطالعات قبلی که نشان دهنده فعالیت و اثرات ضد میکروبی قابل توجه این گیاه بوده است، بر آن شدیم تا به بررسی ترکیبات شیمیایی، اثرات پروتوواسکولیسدی و سمیت گیاه بپردازیم. اسانس گیاه برای ارزیابی گیاه زردچوبه. Protoscolex از Echinococcus granulosus برای Protoscolex از Echinococcus granulosus در یک پروژه تحقیقاتی با عنوان “ارزیابی سمیت و فعالیت پروتوسکولیکی اسانس زردچوبه (Curcuma longa)” مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: نتایج نشان داد که تمامی پروتوسکلکس ها پس از پنج دقیقه قرار گرفتن در معرض دوز 200 میکرولیتر در هر میلی لیتر اسانس به طور کامل کشته شدند. از طرف دیگر، قرار گرفتن در معرض اسانس به مدت 10 دقیقه با دوز 100 میکرولیتر بر میلی لیتر، 100 درصد پروتوسکولکس ها را به طور کامل از بین برد.

محمودوند افزود: نتایج ما نشان داد که پس از 14 روز تزریق داخل صفاقی اسانس در موش های آزمایشگاهی سفید، تغییرات معنی داری در سطوح سرمی فاکتورهای عملکرد کبد و کلیه و پارامترهای خونی مشاهده نشد.

این تحقیق نشان داد که اسانس دارای اثرات پروتوواسکولیدی قوی بر روی پروتواسکولکس ها در شرایط آزمایشگاهی و خارج از بدن است، در حالی که هیچ اثر سمی بر عملکرد کبد و کلیه در حیوانات آزمایشگاهی ندارد. با آزمایش های اضافی، به ویژه در مرحله بالینی، ممکن است به عنوان یک پروتوواسکولیسید گیاهی برای کاهش خطر نشت پروتوسکولکس در طی جراحی کیست هیداتید در نظر گرفته شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا