دانستنی ها

نان صنعتی بهتر است یا نان سنتی؟

وقتی نان خیلی طولانی در یخچال یا بیرون بماند کپک زده و باید دور ریخت. به همین دلیل بسیاری از افراد از خود می پرسند کدام نان ها ماندگاری بیشتری دارند و اساساً ملاک ماندگاری نان چیست. نان باکیفیت احتمالا ماندگاری زیادی دارد، اما مشکل اینجاست که بسیاری از ما هنوز با انواع نان باکیفیت آشنا نیستیم.

به گزارش بازتاب آنلاین، متخصص تغذیه دکتر. خدیجه رحمانی در مورد انواع نان، نان های باکیفیت و نحوه نگهداری نان برای افزایش ماندگاری آن می گوید: نان های صنعتی مشکلی ندارند، تاریخ تولید و انقضا روی آن نوشته شده است. بسته بندی خوبی دارند و ویژگی های خاصی دارند. انواع نان های صنعتی با برچسب نان سبوس دار بهترین نان ها هستند. شرایط این نوع نان از نظر بهداشتی و نگهداری مشخص است.

وی درباره نحوه پخت و ماندگاری نان های سنتی نظر متفاوتی دارد و بیان می کند که در مورد پخت و ماندگاری نان های سنتی، روش یکسان و استانداردی اعمال نمی شود. برخی از نان های سنتی کیفیت چندان بالایی ندارند زیرا آرد اکثر این نان ها مناسب نیست. اگر از نان سنتی استفاده می کنید توصیه می شود از سنگک استفاده کنید. گاهی می توانید از زرشک نیز استفاده کنید، در مورد تافتون و لواش توصیه می شود در صورتی که خود نان سبوس دار باشد استفاده شود.

این متخصص تغذیه درباره خواص نان سبوس دار این گونه توضیح می دهد: البته این سبوس نیست که پشت نان گذاشته شود. اگر پشت نان سبوس وجود داشته باشد، نباید تصور کرد که می توان آن را به عنوان نان سبوس دار مصرف کرد، در واقع این سبوس پر مصرف خوراک دام است. وقتی اینجا می گوییم بهترین نان، منظور نان حاوی سبوس گندم است. زمانی که گندم آسیاب می شود باید حاوی سبوس باشد. بر اساس اصول پخت، بهترین نان سنگک باید سبوس بیشتری داشته باشد، اما اینکه آیا واقعاً سبوس بیشتری نسبت به سایر نان ها دارد، بحث دیگری است. این وظیفه کنترل کیفی و مسئولان ارشد است، ما نمی توانیم در مورد کنترل کیفیت اظهار نظر کنیم، فقط کسانی که مسئول بازرسی نانوایی ها هستند می توانند این کار را انجام دهند.

رحمانی همچنین نحوه نگهداری بهترین نان ها را اینگونه توضیح می دهد: نان های تهیه شده از آرد سفید چه صنعتی و چه سنتی برای سلامتی مناسب نیستند بنابراین از نان های حاوی آرد سبوس دار استفاده شود. با توجه به کیفیت پایین آرد، نگهداری نان سنتی کار ساده ای نیست. اگر خانواده‌ها نان را برای مصرف روزانه می‌خواهند، باید آن را بسته‌بندی کنند، فریز کنند و یا حتی بعد از بریدن نان در آن قرار دهند. آن را در کیسه ای قرار دهید و سپس در فریزر قرار دهید. یکی دو ساعت قبل از مصرف از فریزر خارج کنید.

وی تاکید می کند: نان های سنتی ماندگاری زیادی ندارند و دو یا سه روز در فریزر قابل نگهداری نیستند. بنابراین بهترین راه برای مصرف نان، خرید آن به صورت تازه و روزانه است. در حالی که این بدان معناست که مردم هر روز نان تازه را از نانوایی دریافت می کنند، ممکن است به دلیل مشغله کاری برای بسیاری از مردم این امکان وجود نداشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا