8 فایده نوشیدن آب کافی برای بدن

مصرف آب کافی فواید سلامتی زیادی دارد.

به گزارش ایرنا، نوشیدن آب کافی همواره از سوی پزشکان توصیه می شود و این موضوع به ویژه در روزهای گرم سال اهمیت بیشتری می یابد. کمبود آب بدن نه تنها باعث گرمازدگی می شود، بلکه می تواند سلامت فرد را نیز به خطر بیندازد.

یک اصل کلی در مورد آب آشامیدنی وجود دارد. مصرف آب به اندازه ای که بدن شما نیاز دارد فواید سلامتی بی شماری دارد. اولین مورد از اینها عملکرد مناسب متابولیسم بدن است. دفتر بهبود تغذیه عمومی وزارت بهداشت توصیه هایی در مورد آب آشامیدنی ارائه کرد.

اگر آب کافی ننوشید دچار یبوست می شوید.

ورزش نکردن، تغییر رژیم غذایی، بیماری و حتی استرس می تواند به این مشکل کمک کند. یبوست معمولا خود به خود برطرف می شود، اما ورزش، داروهای بدون نسخه و نوشیدن آب می تواند کمک کننده باشد. اگر یبوست شما بیش از یک یا دو هفته طول کشید یا اگر دچار سرگیجه، درد شدید شکم یا خون در مدفوع خود شدید به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائم یک مشکل جدی تر باشد.

مفاصل بهتر عمل می کنند

آب بخش بزرگی از غضروف مفصلی را تشکیل می دهد که به عنوان ضربه گیر عمل می کند و حرکت یک استخوان روی استخوان دیگر را نرم تر می کند. آب همچنین ممکن است به پیشگیری از نقرس (بیماری دردناک مفصلی) کمک کند. علاوه بر این، آب به دفع سموم بدن که می توانند باعث آرتریت شوند کمک می کند.

به تعریق بدن توجه کنید

همانطور که عرق از پوست تبخیر می شود، بدن خنک می شود. چند ساعت قبل از ورزش چند لیوان آب اضافی بنوشید. سعی کنید در طول ورزش هر 10 تا 20 دقیقه حدود 7 تا 10 اونس (حدود 1 تا 1.5 لیوان) آب بنوشید. به خاطر داشته باشید که اگر در یک استخر یا باشگاه با تهویه مطبوع هستید، ممکن است دچار کاهش عرق نشوید.

بدون آب کافی، به خصوص در شرایط گرم، می توانید مایعات زیادی را از طریق تعریق و همچنین سدیم و پتاسیم مورد نیاز خود را از دست بدهید. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است احساس تشنگی کنید، کمتر از حد معمول ادرار کنید و دهانتان خشک شود. حتی ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر و گیجی داشته باشید.

کلیه ها سالم تر می مانند

آب به کلیه ها کمک می کند تا مواد زائد را از خون خارج کنند. اگر بدن آب کافی دریافت نکند، این مواد زائد می توانند همراه با اسیدها جمع شوند. این می تواند منجر به مسدود شدن کلیه ها با پروتئین هایی به نام میوگلوبین شود. کم آبی بدن همچنین می تواند منجر به سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری شود.

مغز خود را هوشیار نگه دارید

وقتی کم آب هستید، ممکن است حافظه شما خوب کار نکند، ممکن است نتوانید به وضوح فکر کنید یا تمرکز کنید. لازم نیست به شدت کم آب باشید، حتی اگر کمی پایین تر از آنچه که باید باشید، ممکن است این اتفاق بیفتد. چقدر کمتر از 4 لیوان آب در یک فرد 75 کیلوگرمی است.

شما می توانید یک مزیت ورزشی به دست آورید. حتی کم آبی خفیف می تواند شما را خسته کند. بنابراین منطقی است که ورزشکارانی که عرق از دست رفته را با آب و الکترولیت‌ها (مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم) جایگزین می‌کنند، دمای بدن پایین‌تر، عضلات بیشتر، قلب‌های قوی‌تر، قدرت مغز بیشتر و انرژی بالاتری خواهند داشت که همه اینها به عملکرد بهتر منجر می‌شود.

می توانید وزن کم کنید

به نظر می رسد افرادی که فقط 2 یا 3 لیوان آب بیشتر در روز می نوشند چربی، شکر، نمک و کالری کمتری در طول روز مصرف می کنند. این بدان معنی است که هیدراتاسیون مناسب می تواند به کاهش وزن کمک کند. آب اضافی می تواند جایگزین نوشیدنی های قندی پر کالری و فاقد مواد مغذی شود که بسیاری از مردم با وعده های غذایی می نوشند. همچنین به نظر می رسد آب متابولیسم بدن شما را تسریع می کند و فضای معده را اشغال می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.

قلب شما بهتر کار می کند

هنگامی که به اندازه کافی آب می نوشید، ضربان قلب شما مجبور نیست به آن شدت کار کند. در واقع، حتی کم آبی خفیف نیز تقریباً به اندازه سیگار کشیدن بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد (که باعث می‌شود حالت ارتجاعی و کشسانی آنها کمتر شود). کم آبی همچنین منجر به کاهش حجم خون در بدن شما می شود که می تواند فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب را افزایش دهد. فقط 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا آب کافی به طور یکنواخت در سراسر بدن توزیع شود.

کمتر احتمال دارد غش کنید

اگر هیدراته بمانید، کمتر احتمال دارد که در اثر از دست دادن خون غش کنید. مراقب باشید آب از دست رفته از طریق عرق یا ادرار را جایگزین کنید. هنگامی که سطح آب بدن شما اندکی کاهش می یابد، فشار خون شما کاهش می یابد و سیستم عصبی شما نمی تواند آن را کنترل کند، که می تواند باعث غش شما شود. مراقب باشید اگر هوای بیرون گرم است، به خصوص زمانی که ورزش می کنید.

چقدر آب برای بدن کافی است؟

یک قانون کلی خوب نوشیدن 15 لیوان در روز برای مردان و 11 لیوان برای زنان است، اما به یاد داشته باشید که این شامل همه مایعات می شود. شما 20 تا 30 درصد آب خود را از غذا دریافت می کنید. شما همچنین نوشیدنی های دیگری مانند آب میوه، چای و شیر مصرف می کنید. اگر بیمار هستید (به خصوص اگر اسهال یا استفراغ دارید) به آب بیشتری نیاز خواهید داشت. اگر در حال ورزش یا بیرون از خانه در گرما هستید، روی افزایش مصرف خود نیز تمرکز کنید.

زیاد مصرف نکنید

آب بیش از حد می تواند نمک موجود در خون را به اندازه ای رقیق کند که شما را بیمار کند (که هیپوناترمی نامیده می شود). همچنین، اگر شرایط سلامت خاصی دارید یا از داروهایی استفاده می کنید که باعث احتباس آب می شوند، مانند NSAID ها، مواد افیونی، داروهای ضد افسردگی یا… نیازی به زیاده روی در مصرف آن نیست. آنقدر بنوشید که ادرارتان زرد کم رنگ شود، اما نه آنقدر که همیشه شفاف باشد. اگر مطمئن نیستید، با پزشک خود صحبت کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما