دانستنی ها

درمان اورژانسی یبوست با این غذاها

احتمالاً زیاد شنیده اید که کلید یک رژیم غذایی منظم، مصرف مقادیر کافی فیبر و آبرسانی به بدن است، که البته درست است.

به گزارش همشهری آنلاین، اما غذاهایی نیز وجود دارد که می توانید برای کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و رفع یبوست، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در اینجا شش ماده غذایی وجود دارد که به درمان یبوست کمک می کند:

پوست کیوی

پوست کیوی نه تنها خوراکی است بلکه منبع طبیعی فیبر است. اگر از قبل در وعده های غذایی خود کیوی دارید، پوست آن را اضافه کنید تا طراوت بیشتری به بدنتان بدهید.

کیوی مدت زمان عبور مدفوع از دستگاه گوارش را کاهش می دهد.

به گفته سارا انزلوار، متخصص تغذیه، «عبور سریع غذا از روده احتمالاً به دلیل فیبر موجود در آن است، اما گمانه زنی هایی وجود دارد که آنتی اکسیدان های موجود در کیوی نیز در این امر نقش دارند».

ترکیب آنتی اکسیدان های طبیعی کیوی با فیبر اضافی موجود در پوست آن، حرکت مواد را تسهیل می کند. هنگام تهیه اسموتی، کل کیوی شسته شده را به مخلوط کن بریزید یا آن را مانند سیب (با پوست) بخورید.

لوبیا

لوبیا منبع عالی فیبر و منیزیم است، دو ماده مغذی که به دفع کمک می کنند. حبوبات دارای فیبر محلول و نامحلول هستند. فیبر محلول هضم را کند می کند و باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود. فیبر نامحلول مقدار مدفوع را برای جلوگیری از یبوست افزایش می دهد.

حبوبات همچنین منبع نشاسته مقاوم هستند که در روده کوچک هضم نمی شود. هنگامی که نشاسته مقاوم به روده بزرگ می رسد، توسط باکتری های روده تخمیر می شود و به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می شود که برای سلامت دیواره روده مفید است و سلامت کلی گوارش را بهبود می بخشد.

انزلوار می گوید: لوبیا مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به سالاد، کاسه غلات، تاکو و انواع غذاهای پاستا اضافه کنید.

دانههای چیا

الیزابت شاو، متخصص تغذیه می‌گوید: دانه‌های چیا بیش از 10 درصد فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. فیبر در هضم غذا نقش دارد و به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. فیبر همچنین سیستم گوارش را در حرکت نگه می دارد.

دانه های چیا پس از مصرف، یک ماده ژلاتین مانند تشکیل می دهند که به نرم شدن مدفوع و حرکات منظم روده کمک می کند.

گنجاندن دانه های چیا در رژیم غذایی خود آسان است. به راحتی می توانید آن را روی صبحانه، سالاد و اسموتی ها بپاشید. همچنین می توانید با کمی خلاقیت بیشتر از آن برای تهیه کلوچه، نان و پنکیک استفاده کنید.

از دانه های چیا می توان برای غلیظ کردن سس ها نیز استفاده کرد. یک قاشق غذاخوری دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا به غلظت ژل برسد.

آلو خشک

آلو خشک یکی یک ماده مغذی مهم در تسهیل دفع است. آلو حاوی سوربیتول است و این ترکیب حرکات روده را تحریک می کند.

نتایج مطالعه نشان داد که: «افراد سالمی که مدفوع منظمی ندارند و مصرف فیبر کمی دارند، با مصرف آلو، حجم و دفعات مدفوع را افزایش می‌دهند».

آلو را به تنهایی یا همراه با میان وعده بخورید. همچنین می توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا فیبر و طعم شیرین طبیعی آنها افزایش یابد. آلو در اسموتی ها، سالادها و غذاهای پخته شده بسیار مفید است.

دانه کتان

بذر کتان مقدار قابل توجهی فیبر دارد. آنها حاوی مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول هستند. از آنجایی که فیبر بالایی دارد، حتماً مقدار کافی آب بنوشید تا از ناراحتی های گوارشی ناشی از افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی خود جلوگیری کنید.

برای راحتی، بذر کتان را آسیاب کرده و به غلات، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

سیب

سیب سرشار از فیبر غذایی به خصوص پکتین است. این فیبر محلول به مدفوع حجیم می‌شود و عبور صاف آن را از سیستم گوارش تضمین می‌کند.

پکتین همچنین در تماس با آب یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که در نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست موثر است.

خوردن سیب با پوست یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر است. سیب همچنین حاوی مقدار زیادی آب است که به مرطوب شدن مدفوع و نرم نگه داشتن آن کمک می کند.

علاوه بر خوردن سیب به تنهایی، می توانید از آن در وعده های غذایی نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید سیب های خرد شده را با پوست آن به بلغور جو دوسر، ماست یا اسموتی ها برای صبحانه اضافه کنید.

سیب نیز طراوت خاصی به سالاد می دهد. به سادگی آن را با انواع سبزیجات و سس سرکه سیب، لیمو و روغن زیتون ترکیب کنید تا یک سالاد خوشمزه و سالم به دست آورید.

برش های سیب روی کباب گوشت و مرغ طعم متضاد و شیرینی به غذای سیر کننده می بخشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا