اخبار روز

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

به گزارش بازتاب آنلاین، مه مغزی اغلب افراد مبتلا به بیماری های خاص از جمله فیبرومیالژیا، تیروئیدیت هاشیموتو، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، اختلال طیف اوتیسم، بیماری سلیاک و اختلالات عصبی روانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

عوامل زیادی از جمله کمبود مواد مغذی آنها در ایجاد مه مغزی نقش دارند. بنابراین مصرف مکمل های غذایی به بهبود این وضعیت کمک می کند.

بر اساس شواهد علمی، مکمل های زیر ممکن است به کاهش علائم مه مغزی تا حدی کمک کنند:

1. ویتامین D

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D باعث بهبود سلامت روانی کلی از جمله خلق و خو، کاهش افکار منفی و علائم اضطراب و افسردگی در افراد می شود. ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت مغز و غیره ضروری است. کمبود ویتامین D می تواند بر سلامت شناختی تأثیر منفی بگذارد و منجر به علائم مه مغزی شود. افراد مبتلا به افسردگی یا علائم افسردگی اغلب علائم مه مغزی مانند مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به افسردگی بیشتر از کمبود چندین ماده مغذی، از جمله ویتامین D رنج می برند. کمبود ویتامین D نیز با افزایش خطر افسردگی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D می توانند به افزایش سطح ویتامین D و تسکین علائم افسردگی از جمله مه مغزی کمک کنند.

علاوه بر این، یک مطالعه کوچک روی 42 زن یائسه که دچار کمبود ویتامین D بودند، نشان داد که آنهایی که به مدت یک سال روزانه ویتامین D کافی دریافت کردند، در تست‌های یادگیری و حافظه عملکرد بهتری داشتند.

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

2. امگا 3

مصرف مکمل های امگا 3 برای سلامت مغز مفید است و برخی از علائم مه مغزی از جمله مشکلات توجه و حافظه را تسکین می دهد. همچنین به بهبود تمرکز، تسکین علائم افسردگی و بهبود خلق و خو کمک می کند. علاوه بر این، مکمل های امگا 3 نیز در تسکین علائم اضطراب موثر هستند. افرادی که از اضطراب رنج می برند بیشتر در معرض مه مغزی هستند. زیرا ترس می تواند تأثیر منفی بر خلق و خو، تمرکز و حافظه داشته باشد.

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

3. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در لوبیا، دانه ها و اسفناج یافت می شود. منیزیم برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن مانند واکنش های آنزیمی، تولید انرژی، عملکرد عصبی و تنظیم فشار خون مورد نیاز است. سطوح ناکافی منیزیم در بدن بر سلامت مغز تأثیر منفی می گذارد و منجر به علائم مه مغزی مانند مشکل در تمرکز می شود.

کمبود منیزیم در افراد استرس زا بیشتر دیده می شود و حتی می تواند حساسیت به استرس را افزایش دهد. استرس می تواند منجر به مشکلات حافظه، تمرکز ضعیف و علائم اضطراب شود. حفظ سطح کافی منیزیم در بدن با مصرف مکمل ها به کاهش حساسیت به استرس و در نتیجه بهبود اختلالات شناختی مرتبط با استرس و علائم مه مغزی کمک می کند.

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

4. ویتامین ها سی

ویتامین C در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله سلامت مغز نقش دارد. کمبود ویتامین C با افسردگی و اختلالات شناختی مرتبط است و همچنین می تواند بر خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد. مطالعات نشان می دهد که مکمل ویتامین C می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و مه مغزی مرتبط با افسردگی را با بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی کاهش دهد.

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

۵. ب مجتمع

مطالعات نشان می دهد که سطوح ناکافی یا کمبود برخی ویتامین های B می تواند منجر به علائم مه مغزی مانند مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و غیره شود. سطوح ناکافی یا کمبود سایر ویتامین های گروه B، از جمله ویتامین B6 و اسید فولیک، می تواند علائم مه مغزی، از جمله مشکلات تمرکز و حافظه را بدتر کند. مصرف مکمل B کمپلکس با کیفیت می تواند به تسکین این علائم کمک کند.

6 مکمل مفید برای تسکین علائم مه مغزی

6. ال تیانین

L-Theanine ترکیبی است که در چای سبز و سایر گیاهان یافت می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف L تیانین ممکن است به بهبود هوشیاری ذهنی، پاسخ های عصبی و حافظه، کاهش استرس و افزایش آرامش ذهنی کمک کند. کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و حفظ سلامت شناختی همگی در از بین بردن مه مغزی نقش دارند.

بیشتر بخوانید:

مه مغزی چیست؟ 8 غذایی که باعث مه مغزی می شود

چگونه حافظه قوی تری داشته باشم؟ / 7 راه برای بهبود حافظه

منبع: خط سلامت

47232

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا