دانستنی ها

چگونه بفهمیم کبدمان چرب است؟

از نظر حکمای طب سنتی اولین محل هضم غذا معده، دومین محل هضم کبد و تولید چهار ترکیبی که غذای سلول های بدن است صفرا، بلغم، سودا و … است. صفرا در کبد

مدرس دانشگاه آرتشا و فیزیولوژیست دکتر سید مهدی میرغضنفری می گوید: تعریف رایج پزشکی از بیماری کبد چرب تجمع مقادیر زیادی چربی در سلول های کبد است که الکلی بوده و باعث التهاب و سفت شدن این اندام می شود و اگر دیر درمان نشود باعث سیروز یا بیماری کبدی می شود. اما از نظر طب سنتی بیماری کبد چرب در اثر پر شدن زیاد و مواد زائد کبد به وجود می آید و با به هم خوردن نسبت و تعادل، مصرف و دفع مواد مغذی متوقف می شود و این بیماری ایجاد می شود.

از جگر گرم گرفته تا جگر سرد و منقبض شده

افراد برای مقابله با کبد چرب ابتدا باید مزاج خود را بشناسند و سپس سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. در طب سنتی شرایط گرم، سرد، خشک و مرطوب باعث التهاب و کبد چرب می شود. به عنوان مثال، کبد داغ علائمی مانند گرما و گرما در خون، دهان و بدن ایجاد می کند، به ویژه در افراد با مزاج گرم و خشک که نیاز به استفاده کمتر از گرما دارند و در افراد صفراوی، یعنی گرمازدگی خشکی، علائمی مانند گرما و گرما در خون بروز می کند. بیشتر مستعد ابتلا به کبد چرب هستند.

در صورت سردی کبد که در اثر مصرف زیاد غذاهای سرد اتفاق می افتد، افراد سرد و مرطوب به طور مکرر آب و لبنیات مصرف کنند، آب سرد یا یخ بنوشند، مخصوصاً در حالت ناشتا، یا با معده خالی یا بلافاصله به دستشویی بروند. بعد از ورزش، به طوری که کبد شما سرد شود. با کبد سرد، فرد علائم سرماخوردگی، زبان سفید، صورت و زیر چشم‌های متورم، ادرار شفاف و احساس سردی در کبد را تجربه می‌کند. در کبد خشک به کبد چروکیده می گویند و در کبد خشک برخلاف کبد خشک حجم این اندام افزایش می یابد. در شرایط خشک که اکثر افراد لاغر هستند، درصد خون و رطوبت بدن زیر چشم ها کاهش می یابد.

زیر دنده سمت راست را فشار دهید

سونوگرافی، اندازه‌گیری آنزیم‌های کبدی با آزمایش خون و نمونه‌برداری یکی از روش‌های تشخیص کبد چرب است، گاهی با وجود طبیعی بودن آنزیم‌های کبدی و سونوگرافی کبد، به دلیل شروع بیماری و دیر بروز علائم، بیماری کبد چرب قابل تشخیص نیست و در اینجا باید به علائم بالینی بیمار توجه بیشتری شود. یکی از راه‌های تشخیص اختلال احتمالی کبد، فشار دادن زیر دنده در سمت راست است. اگر بعد از ورزش یا راه رفتن سریع احساس درد یا درد در این ناحیه کردید، ممکن است نشانه آمادگی برای تحریک پذیری و درد در کبد باشد. مریض بودن

پرهیز از غذا، فعالیت، ورزش

درمان کبد چرب کاهش غذاهای پر انرژی است. علاوه بر پرهیز، بیماران نیاز به فعالیت بدنی و ورزش و استفاده از غذاهای مخصوص دارند. مصرف غذاهایی که انرژی زیادی تولید نمی کنند، مانند سوپ ها و خورش های تهیه شده با سبزیجات، ممکن است مفید باشد. کسانی که معده ضعیفی ندارند خورش را کمی ترش تر تهیه کنند. استفاده از چای ترش، چای سبز، آلبالو، آب آلبالو، آب شاه توت، شاهی و عناب نیز در درمان مفید است.

منبع: بازتاب آنلاین

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا