نگاهی به بازی شگفت انگیز گلچهرا سجادیه در فصل سوم سریال مادری. شکوه بازگشته است

گلچهرا سجادیه بازیگر برجسته و شاخصی است که در طول زندگی حرفه ای خود نقش های ماندگاری را به یادگار گذاشته است. او در فصل سوم سریال «سرزمین مادری» در دوران کهولت در نقش «راضیه اردکانی» نامادری «رهی» بازی می کند و با بازی شگفت انگیزی توانسته بار دیگر قدرت بازیگری خود را به رخ بکشد.

به گزارش بازتاب آنلاین، گلچهرا سجادیه در سال 1356 از هنرستان هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد و فعالیت هنری خود را در 20 سالگی در تئاتر آغاز کرد. او برای فیلم «سرزمین خورشید» برنده جایزه بهترین بازیگر زن پانزدهمین جشنواره فیلم فجر شد و برای این فیلم تندیس جشنواره خانه سینما را دریافت کرد. کارنامه سجادیه شامل نقش های تحسین شده بسیاری است. از جمله «دندان مار» که بسیاری آن را به عنوان یکی از موفق ترین بازیگران زن در آثار مسعود کیمیایی قرار داده اند. گلچهرا سجادیه در سال های اخیر گزینش بیشتری پیدا کرده و سریال «آنام» در سال 1395 آخرین فعالیت او محسوب می شود. این بازیگر حدود یک دهه پیش به پیشنهاد کمال تبریزی برای بازی در نقش پیرزن در «راضیه اردکانی»، نامادری در «راهی» پاسخ مثبت داد و مقابل دوربین او اجرا کرد. اکنون پس از گذشت یک دهه این نمایش پخش شده است تا مردم شاهد بازی این بازیگر برجسته باشند. در ادامه بازی تحسین برانگیز سجادیه در فصل سوم سریال مادری به تحلیل و بررسی پرداخته ایم.

درباره راضیه | در ابتدای فصل اول «سرزمین مادری»، بخشی از داستان به والدین رهی (علی شادمان) اختصاص داشت که بعدها متوجه شد پدر و مادر واقعی او نیستند. الهام حمیدی در نقش مادر (راضیه) و امیر آقایی نقش پدر (جواد) را بازی کردند که به دلیل فعالیت های سیاسی (از اعضای حزب توده) اعدام شد. خانواده با همراهی جواد (کامرانی با بازی احمد حامد) به شوروی رفتند، اما راهی فرار کرد و به خانواده بهادری پیوست. راضیه در سنین پیری به ایران بازگشت اما ساواک به او مشکوک شد و او دستگیر شد. او در بازداشتگاه ماجرای تلخی را از اتفاقاتی که برای او و فرزندانش در تبعید افتاده تعریف می کند و مشخص می شود که کامرانی چه شکنجه هایی بر او وارد کرده است.

گلچهرا سجادیه با ورود به سریال مخاطب را مجذوب بازی احساسی خود می کند.

روایت تبعید | رهی (آرش مجیدی) نیز در بازداشت است و ساواک قصد دارد با رویارویی با مادر و پسر به حقیقت پی ببرد. این اتفاق در قسمت هفتم سریال «سرزمین مادری» رخ داد و اتفاقی که برای راضیه افتاد مرور شد. در یک سکانس طولانی (حدود 40 دقیقه) در بازداشتگاه ایران، گلچهرا سجادیه صحبتی درباره گذشته شنید و ناراحت شد. این سکانس را باید نمایشی از قدرت گلچهرا سجادیه دانست. داستان یک زن جوان زیبا در کشور مخوف شوروی را به گونه ای روایت می کرد که موهای تماشاگران سیخ شد. این بازیگر از سال ها تجربه حضور در مقابل دوربین استفاده کرد و خاطرات تلخ این شخصیت را طوری روایت کرد که گویی در حال تماشای سکانس های ویدئویی هستیم. گذر زمان حتی احساس نشد و این موفقیت چیزی جز بازی استاندارد خانم سجادیه و کارگردانی حساب شده کمال تبریزی نیست. در طول خاطره گویی چندین صحنه قرار داده شد. اما باز هم چیزی که باعث جذابیت روایت شد صدای بازیگر و نوع روایت بود.

در فصل سوم سریال
گلچهرا سجادیه در کنار آرش مجیدی در نمایی از فصل سوم سریال مادری

بازی گل | برای درک مخاطب از سرنوشت تلخ و وحشتناک راضیه، تنها ابزار بیان و نوع روایت کافی نیست. پس گلچهرا سجادیه تمام احساسات خشم، ترس، نفرت، امید و… را جمع کرد. شخصیت در قیافه و چهره اش و باعث باور مخاطب شد. حمله به افسر حاضر در بازداشتگاه ایده خوبی بود که تصویر واقعی راضیه را در چشمان همبازی هایش ترسیم کرد. گلچهرا سجادیه از چشمانش استفاده کامل کرد. هم وقتی بدون پلک زدن صحبت می کرد و هم وقتی با دو چشمش احساسات را منتقل می کرد. فراموش نکنیم که چهره کاراکتر به دلیل تیغ های ناشی از خودزنی و از دست دادن مهر زنانه فاقد احساسات بود و این چشم ها وظیفه انتقال مفاهیم درونی را بر عهده داشتند. در پایان مخاطبان نه تنها به گذشته شوم راضیه پی بردند، بلکه فهمیدند که چرا او از زنی مهربان و معصوم به فردی عصبانی، درنده و به گفته خودش بی شرم تبدیل شده است.

در فصل سوم سریال
یکی یکی از برترین انتخاب های کمال تبریزی برای فصل سوم «سرزمین مادری» گلچهرا سجادیه است.

واکنش ها | انتشار کلیپی از اجرای گلچهرا سجادیه در چندین صفحه اینستاگرام بار دیگر این بازیگر را در کانون توجه قرار داد. بسیاری عملکرد او را درخشان تعبیر کرده اند و برخی می گویند این روایت گریه آنها را در آورده است. وجه مشترک دیگر این است که ممکن است «سرزمین مادری» را دوست نداشته باشید اما نمی توانید از بازی فوق العاده بازیگران چشم پوشی کنید.

فصل سوم سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی و با بازی آرش مجیدی، حسین محجوب، نیکی کریمی، گلچهرا سجادیه، سعید راد، بابک حمیدیان، لیلا زارع، حسین مهری، کروش سلیمانی و … هر شب ساعت 20 پخش می شود. :00:30 از شبکه 3.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما