بیانیه خبرنگاران به دکتر پزشکیان انتخاب وزیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی



به گزارش شمانیوز، روزنامه نگاران متخصص دکتر. در بیانیه خود به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمده است:

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان; رئیس جمهور ملت ایران انتخاب شد

با سلام و احترام

ما جمعی از فعالان رسانه ای و خبری که نزدیک به دو دهه از عمر خود را در عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت می کنیم، به همراه مسئولان و کارشناسان این وزارتخانه گرد هم آمدیم تا حفظ و حراست از بناهای تاریخی و تاریخی را مطالبه کنیم. میراث فرهنگی. ما به عنوان هنرمندانی دلسوز و دردمند برای توسعه گردشگری و صنایع دستی و رساندن صدای کارشناسان وقت گذاشتیم.

هر از چند گاهی شاهد تخریب میراث فرهنگی و طبیعی کشورمان و از دست رفتن فرصت های بی شماری در عرصه گردشگری و دیپلماسی فرهنگی نسبت به بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای همسایه بوده ایم.

حال بر خود لازم می دانیم در ابتدای کار دولت چهاردهم در خصوص انتصاب وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بخشی از دغدغه های خود را با شما در میان بگذاریم.

آقای دکتر پزشکیان اولاً نباید فراموش کرد که اکثریت اعضای منصوب در کمیسیون تعیین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به هیچ وجه نماینده عناوینی که به آنها داده شده است نیستند.

برخی از آنها باید پاسخگوی خسارات وارده به سه منطقه در دوران تصدی خود در دوره های مختلف باشند، بنابراین انتخاب وزیر با تجربه و وزیر جدید که بتواند چرخ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بچرخاند، فایده ای ندارد. از نو. آنها برای ارتقا و توسعه برنامه ریزی می کنند و از جایگاه واقعی میراث فرهنگی ایران که بخش مهمی از میراث جهانی است محافظت نمی کنند.

آقای پزشکیان; شما بارها تاکید کرده اید که صدای بی صداها در مناظره ها و مناظره های پیش از انتخابات هستید! در طول رنج طولانی کارشناسان حوزه میراث فرهنگی که سال ها شاهد تخریب آثار فرهنگی این کشور به دلیل ناکارآمدی مسئولان ارشد وزارت میراث فرهنگی بودند، صدای آنها به جایی نرسید. ? شما؟!

آیا می دانید امروزه اماکن تاریخی در سراسر کشور با معضل حفاری های غیرمجاز، گنج یابی و قاچاق فرهنگی-تاریخی مواجه هستند؟ از یک سو در برابر چشمان حیرت زده باستان شناسان، با فشار بر وزارتخانه و سکوت و همکاری برخی مسئولان، رسوایی کاوش جامع به دستور مسئولان بر هم خورد، صدای دلسوزان به گوش نمی رسد!

انواع و اقسام انتصابات مدیران بی صلاحیت و پیگیری نشده برای سرپرستی موزه های کوچک و بزرگ، کمر صاحبان و متصدیان را شکسته است! تبدیل میدان مشاخ به مجموعه موزه ملی ایران از دهه 80 علیرغم مصوبه هیات دولت به تعویق افتاد و محوطه و محوطه مقدسی که آثار، ابنیه، تپه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در آن قرار دارد، در معرض دید عموم قرار گرفت. به انواع تخلفات کوچک سازی به بهانه پروژه های عمرانی و توسعه.

قانون حفاظت از بافت های تاریخی به حالت تعلیق درآمد و بنیادهای بین المللی و ملی با واگذاری اختیارات به استان ها اعتبار خود را از دست دادند. اگرچه میراث فرهنگی حافظه استراتژیک، تاریخی و شناسنامه ملی یک کشور است.

درد صنعتگرانی را که فرهنگ و هنر این سرزمین ها را زنده نگه داشته اند را نیز بشنوید که به دلیل کم توجهی و عدم تخصص مسئولان در اموری چون صنایع خلاق، بسته بندی و شناسایی، دست و سفره شان خالی مانده است. بازارهای هدف داخلی و بین المللی. حوزه ای که علیرغم اطلاعیه های فراوان برای ثبت شهرها و روستاهای صنایع دستی جهان، هیچ گامی برای درآمدزایی هنرمندان برداشته نمی شود و تعداد قابل توجهی از هنرمندان علیرغم وظایفی که بر عهده می گیرند همچنان با مشکل بیمه، وام و یارانه مواجه هستند. او از مقامات خواست برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی قانونی وضع کنند.

آقای دکتر پزشکیان; شعار شما برای #ایران بود و بارها تاکید کرده اید که برای وحدت ایران باید حقوق اقوام و مذهبی ها حفظ شود. البته حفظ حقوق و فرهنگ اقوام در سایه وحدت کشور بدون نگاه درست به میراث فرهنگی فایده ای ندارد. امروزه گروه های زیادی در راستای منافع خود سعی در ایجاد تبعیض بین اقوام و مذاهب دارند، انفجار گردشگری و بوم گردی و شکل گیری تعلق به دارایی های تاریخی از موانع این افکار بد است.

از سوی دیگر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی فرهنگی، یکی از مولفه های مهم قدرت نرم در دنیای امروز، نقش آفرینی در سیاست و تأثیرگذاری در مجامع بین المللی است. اما اکنون گردشگری ما که باید پیام صلح و ارز باشد و دشمنی با ایران را از بین ببرد، شماره یک شده است. با برقراری روابط دوستانه با کشورهای مختلف جهان راه را برای ورود گردشگران خارجی به ایران باز کنید. جلوگیری از تعطیلی اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگری به بهانه‌های مختلف با برنامه‌ریزی کارشناسانه و تشویق گردشگری دریایی تحت حفاظت لنج‌های سنتی.

اکنون ما به عنوان روزنامه نگاران با سابقه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی از شما می خواهیم وزیر، مدیر و وزیری شایسته انتخاب کنید که دارای استعداد، مدبر، آشنا به دیپلماسی فرهنگی، سیاست و اقتصاد فرهنگی باشد. قدرت چانه زنی بالا با کشورهای مختلف تعامل و گفتگو با نهادها و همه ذینفعان سه حوزه. لطفا کمک کنید تا این وزارتخانه ابتدا نیروی انسانی و نیروی متخصص خود را احیا کند، بودجه این وزارتخانه را افزایش دهد و از دادن پست به مدیران احزاب خودداری کند. -متخصصان و افراد صاحب نظر و صاحب نظر در تاریخ، فرهنگ، هنر، اشتغال زایی و… برای رفع مشکلات این سه حوزه مهم. گام برداشتن در جهت گفت و گو با پایان دادن به جدایی این سه حوزه با گام برداشتن از جامعه در مسائل، تعامل، وحدت و هم افزایی این سه حوزه.

همچنین امیدواریم وزیر خبره رسانه به عنوان وزیر منصوب شود و اهمیت ارتباط با خبرنگاران صاحب نظر در حوزه میراث فرهنگی. به گردشگری و صنایع دستی اعتقاد دارد، در تصمیم گیری های مهم به نظرات کارشناسی اهمیت می دهد و از ارتباط با سازمان های رسانه ای تخصصی ملی غافل نمی شود.

در پایان برای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

امضا کنندگان:

1_ ماندانا خرم شقاقی 2_ مطهره کشاورز محمدیان 3_ مجتبی گشتونی 5_ مریم اطیابی 6_ مریم مقدم 7_ مهدی گوهری 8_ سعید فتوحی 9_ معصومه دیودار 10_ سمیه ایمانیان 11_ جمیعه 11_ سمینجا مه داد حمزه 15_ فاطمه علی اصغر 16_ سمیه حسنلو 17_ حسین زندی 18_ آناهید خذیر 19_ افشین مجلسی 20_ محمدحسین سلیمانی 21_ سیاوش آریا 22_ مرجان حاجی رحیمی 23_ نفیسه حاجتی 24. اشکان بروج 25. علی رمضانپور

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما