دانستنی ها

این نان کشنده است

مصرف گوشت، سبزی و لبنیات تا چند سال پیش در سراسر کشور به ویژه در روستاها یک مشکل عادی محسوب می شد، اما با افزایش نجومی قیمت این محصولات، سبد خرید بسیاری از خانوارها خالی شده است. به طوری که مصرف نان در ایران به 6 برابر آمار جهانی رسیده است.

به گزارش عصر ترکیه، در حالی که چند سالی است که مصرف انواع پروتئین ها و سایر مواد مورد نیاز بدن به فراموشی سپرده شده است، بسیاری از مردم به دلیل قیمت های نجومی مواد غذایی اساسی مجبورند به فکر گرسنه نماندن باشند و… اتفاقا نان غالب یک منبع قدرت برگزیده است.

صرف نظر از پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت عدم مصرف گوشت، مرغ، میوه و سبزیجات گرانقیمت، بی کیفیتی و کمبود نان نیز خطرات جدی برای سلامتی به همراه دارد و به گفته کارشناسان، مصرف ناکافی غلات سبوس دار اصلی ترین خطر تغذیه ای مرگ زودرس است. .

موضوع تاسف بار در این زمینه این است که نان عرضه شده در نانوایی ها ناکافی است، نانوایی ها از آردی استفاده می کنند که ارزش غذایی لازم را طبق سهمیه ندارد به دلیل قیمت بالای آرد با برچسب آرد کامل و آرد. که نانوایی ها به آن آرد کامل می گویند با قیمت های بالا به فروش می رسد. در نتیجه نان بی کیفیت می گیرند. بر این اساس ورود جدی مسئولان امر در این امر حائز اهمیت است و هرگونه سهل انگاری می تواند سلامت گروه های سنی مختلف را به خطر بیندازد.

عرضه کامل نان فقط در 4 نانوایی!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: طرح کامل پخت نان (حذف سبوس ۴ درصد) برای تامین سلامت مردم در بالاترین سطح اردیبهشت ماه آغاز به کار در 4 واحد نانوایی در شهرستان بجنورد در این ماه!

دکتر. سیداحمد وکیلی می افزاید: در پی تصویب کمیته کاری کارگروه گندم، آرد و نان استان در خصوص کنترل پخت نان کامل در سطح شهرستان، 4 نانوایی مورد تایید کارگروه قرار گرفتند. بهداشت و ایمنی غذایی استان. این فرها خودپز هستند و نان ها با آرد کامل پخته و سرو می شوند.

وی با جلب توجه به فواید مصرف نان سبوس دار می گوید: نان سبوس دار به دلیل وجود پوسته و جوانه، فیبر، ویتامین E، ویتامین B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی ارجحیت دارد. یکی این یکی از بهترین گزینه ها از نظر ایمنی مواد غذایی است.

معاون غذا و داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه می دهد: همچنین مصرف نان سبوس دار باعث احساس سیری زودرس، کندی هضم و جذب نشاسته، کاهش جذب قند و چربی می شود. و اکسیداسیون را کاهش می دهد. از لیپیدها تشکیل شده است. شایان ذکر است در خراسان شمالی یک هزار و 324 نانوایی فعال وجود دارد که از این تعداد 648 نانوایی شهری و 676 نانوایی روستایی هستند.

هشدار متخصصان تغذیه

در ادامه کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این باره می گوید: مزایای فراوان نان باعث شده است که در سراسر جهان از آن به عنوان نان استفاده شود. یکی برای سلامت افراد و کنترل بیماری به استراتژی های تغذیه ای تکیه کنید.

فتانه کاوری زاد می افزاید: نان غذای اساسی افراد جامعه است. نان مرغوب و کامل جایگاه ویژه ای در ایمنی مواد غذایی در خانه دارد زیرا از بسیاری از غذاها سالم تر و خوشمزه تر است و با بسیاری از غذاها قابل استفاده است.

ادامه می‌دهد: بر اساس گزارش بیماری در سال 2019، مصرف کم غلات سبوس‌دار در ایران، اصلی‌ترین خطر تغذیه‌ای مرگ‌های زودرس است، بنابراین بیش از 29 هزار مرگ، تقریباً 4.7 درصد از کل مرگ‌ها، ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است. ، دیابت و برخی سرطان ها.

این متخصص تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر این مطلب می گوید: با توجه به مصرف بالای نان در خانوارهای ایران که مصرف آن 6 برابر آمار جهانی نان است و از این نظر در صدر جهان قرار دارد، غلات کامل نان به ویژه در خانواده های کم درآمد استفاده می شود علاوه بر تامین بیش از 70 درصد انرژی مورد نیاز روزانه، تقریباً 45 درصد از پروتئین، 30 درصد کلسیم و بسیاری از ریزمغذی ها از جمله ویتامین های گروه B را تامین می کند. در نتیجه کاهش مرگ و میر و بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، بیماری های عروقی، دیابت و سندرم متابولیک گامی بسیار مهم برای سلامت افراد جامعه است.

کاوری زاد می گوید: استفاده از نان کامل باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قند خون، کاهش خطر بیماری های تنفسی، کاهش خطر ابتلا به آسم و آلرژی های تنفسی، تقویت سیستم ایمنی، کنترل نوسانات فشار خون و کاهش ابتلا به سرطان می شود.

وی تاکید می کند: این ماده غذایی ارزشمند فواید بسیار دیگری نیز دارد که باعث می شود کشورهای مختلف از آن به عنوان غذا استفاده کنند. یکی یادگیری و استفاده از مهم ترین راهکارهای تغذیه برای بهبود سلامت مردم و کنترل بیماری در سطح جمعیت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا