اخبار ارز دیجیتال

وقت خرید اتریوم است یا نه؟ شمارش معکوس برای ETFهای اتر!

بازار ارزهای دیجیتال در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. با تأیید قوانین لازم توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، راه برای عرضه صندوق‌های قابل معامله بورسی (ETF) اتریوم هموار شده است. این رویداد می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آینده اتریوم و کل اکوسیستم ارزهای دیجیتال داشته باشد. همچنین قیمت اتریوم نیز تحت تأثیر اعلام این خبر به سرعت افزایش پیدا کرد و برای بار دیگر از سطح ۳,۵۰۰ دلاری فراتر رفت.

به گزارش ارز دیجیتال، در چنین شرایطی انتظار می‌رود که قیمت اتریوم در روزهای آینده با راه‌اندازی رسمی ETF ها به نوسانات و رشد کنونی خود ادامه دهد و حتی برخی تحلیلگران انتظار ثبت اوج قیمتی جدیدی تا پایان سال جاری برای این ارز دیجیتال دارند. در این مطلب سعی می‌کنیم جزئیات راه‌اندازی ETF های جدید اتریوم، اهمیت آنها و تأثیری که می‌توانند بر آینده قیمت اتریوم داشته باشند را بررسی کنیم.

 تاریخ راه‌اندازی ETF اتریوم مشخص شد

به نقل از کریپتو نیوز (Cryptonews) بورس اختیار معامله شیکاگو (CBOE) اعلام کرده است که پنج ETF معاملات اتریوم از تاریخ ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) معاملات خود را آغاز خواهند کرد. البته این راه‌اندازی منوط به تأیید نهایی درخواست‌های ثبت S-۱ هر صادرکننده صندوق توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا است.

با این حال؛ پنج ETF اتریوم که قرار است معاملات آن‌ها در بورس اختیار معامله شیکاگو آغاز شود، شامل CETH متعلق به شرکت ۲۱شیرز (21Shares)، FETH متعلق به شرکت فیدلیتی (Fidelity)،  EZET متعلق به شرکت فرانکلین تمپلتون (Franklin Templeton)، QETH مربوط به شرکت اینوسکو (Invesco) و ETHV از شرکت ون‌اِک (VanEck) هستند.

رقابت برای جذب سرمایه‌گذاران

برای کسب مزیت رقابتی در بازار، اکثر این صادرکنندگان ETF اتریوم اعلام کرده‌اند که به طور موقت کارمزدها را لغو یا تخفیف خواهند داد. این اقدام با هدف رقابت برای کسب سهم بیشتر بازار پس از در دسترس قرار گرفتن این محصولات برای معامله انجام می‌شود.

تحلیلگران صنعت ارزهای دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند که ETF‌ های اتریوم می‌توانند در ماه‌های پس از راه‌اندازی، میلیاردها دلار جریان ورودی سرمایه خالص را جذب کنند. تام دانلیوی (Tom Dunleavy)، تحلیلگر سرمایه‌گذاران نهادی معتقد است که جریان ورودی به ETF‌ های اتریوم می‌تواند امسال به ۱۰ میلیارد دلار برسد که این میزان شامل با جریان خالص سرمایه ورودی تا ۱ میلیارد دلار در ماه خواهد بود.

همچنین سیتی بانک (Citi Bank) نیز پیش‌بینی کرده است که این ETF‌ ها می‌توانند در شش ماه اول تا ۵.۴ میلیارد دلار جریان ورودی خالص سرمایه جذب کنند، که تقریباً معادل ۳۰ تا ۳۵ درصد جریان‌های ورودی ETF ‌های بیت کوین است.

مقایسه ETF های اتریوم و بیت کوین

پل برودی (Paul Brody)، رهبر بخش جهانی بلاک چین در شرکت ارنست اند یانگ (Ernst & Young) معتقد است که بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال دیده می‌شود و به عنوان محافظی در برابر تورم عمل می‌کند، در حالی که اتریوم به پلتفرم غالب دارایی‌های توکنیزه شده و قراردادهای هوشمند تبدیل شده است و این امر پتانسیل ویژه‌ای به بیت کوین می‌دهد.

او معتقد است که برخلاف بیت کوین که به عنوان ذخیره ارزش دیده می‌شود، اتریوم برای کاربردهایش شناخته می‌شود و اقتصاد رمزنگاری را تقویت می‌کند. انتقال اتریوم ۲.۰ به مکانیزم اثبات سهام انتظار می‌رود مقیاس‌پذیری، امنیت و کارایی انرژی را بهبود بخشد و اعتماد سرمایه‌گذاران را بیشتر افزایش دهد.

 تأثیر راه‌اندازی ETF ها بر قیمت اتریوم چیست؟

افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نهادی که به دنبال گنجاندن اتریوم در ETF‌های خود هستند، می‌تواند منجر به کمبود عرضه شود. شاخص ذخیره اتریوم صرافی‌ها (Ethereum Exchange Reserve) که میزان اتریوم در دسترس برای خرید در صرافی‌های ارز دیجیتال را ردیابی می‌کند، در حال حاضر در پایین‌ترین سطح طی چند سال اخیر قرار دارد.

همچنین یک گزارش اخیر از کایکو (Kaiko) نشان داد که عمق بازار ۱ درصدی اتریوم و نقدشوندگی کمتر می‌تواند منجر به نوسانات قیمت بیشتر شود و باعث شود اتریوم از نظر درصد افزایش، عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشد.

همچنین دانلیوی نیز نسبت به تأثیر قیمتی این رویداد خوش‌بین است و انتظار دارد که اتریوم در اوایل سه ماهه چهارم به اوج قیمت تاریخی جدیدی برسد. مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر سرمایه‌گذاری بیت‌وایز (Bitwise)، اشاره کرد که ۲۸ درصد از عرضه اتریوم قبلاً مسدود شده است و افزایش برداشت‌ها از صرافی‌ها به کیف پول‌های سرد نشان می‌دهد که دارندگان اتریوم انتظار افزایش قیمت در آینده را دارند.

آیا قیمت اتریوم افزایش پیدا می‌کند؟

دیروز، ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) بازار شاهد یک حرکت صعودی قوی بود ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال افزایش قابل توجهی داشت و اکنون ارزش آن به ۲.۴۲۴ تریلیون دلار رسیده است. این حرکت ناگهانی در بازار، با اعلام رسمی راه‌اندازی ETF های اتریوم در هفته آینده همراه بود. در زمان تنظیم این گزارش نیز قیمت اتریوم در محدوده ۳,۵۰۰ دلاری قرار داشت.

بر اساس تحلیل ارائه شده در وب‌سایت کوین پدیا (CoinPedia)، با افزایش ۷.۹۲ درصدی در این هفته پس از رشد ۱۰.۷۷ درصدی هفته گذشته، نمودار قیمت اتریوم در چارت هفتگی تشکیل یک الگوی کف دوقلو را نشان می‌دهد. پس از بازگشت از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (EMA50)، چرخه صعودی اتر بین سطوح فیبوناچی ۵۰ درصد و ۷۸.۶۰ درصد سرعت می‌گیرد.

در چنبن شرایطی و با توجه به اخبار اخیر مبنی بر راه‌اندازی صندوق قابل معامله بورسی اتریوم در تاریخ ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد)، قیمت اتریوم می‌تواند از سطح ۳,۸۵۹ دلار یا سطح فیبوناچی ۷۸.۶۰ درصد عبور کند. بر اساس سطوح فیبوناچی مبتنی بر روند، روند صعودی این ارز دیجیتال می‌تواند بهای خرید اتریوم را ز سطح روانی ۵,۰۰۰ دلار فراتر برده و به ۵,۴۰۲ دلار برسد.

جمع‌بندی

راه‌اندازی ETF‌های اتریوم می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ ارزهای دیجیتال باشد. این رویداد نه تنها می‌تواند باعث افزایش قیمت اتریوم شود، بلکه می‌تواند منجر به ورود سرمایه‌های جدید به بازار و افزایش پذیرش نهادی ارزهای دیجیتال شود.

جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ معتقد است که تصویب  ETF‌های اسپات اتریوم احتمالاً تحت تأثیر تصمیمات سیاسی بوده است. سیفارت اشاره کرد که فضای سیاسی، از جمله اقدامات دولت بایدن و واکنش‌های جامعه ارزهای دیجیتال، نقش مهمی در این تصویب داشته است.

علاوه بر این، برایان کلی (Brian Kelly)، سرمایه‌گذار و تریدر ارزهای دیجیتال نیز پیشنهاد کرده است که سولانا (Solana) می‌تواند به عنوان ارز دیجیتال بعدی برای داشتن یک ETF نقدی در ایالات متحده مطرح شود. او در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گفت که بیت کوین، اتریوم و سولانا احتمالاً سه ارز بزرگ برای این چرخه بازار هستند.

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا