اخبار روز سینما

معرفی سریال روزی روزگاری. سایت بازتاب آنلاین

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سریال: روزی روزگاری

کارگردان: امرالله احمدجو

سال انتشار: 1370-1371

ژانر: اجتماعی، درام

تعداد قسمت ها: 17

بازیگران:

خسرو شکیبایی
محمود پاک نیت
آلو را بکشید
جمشید شایسته است
محمد فیلی
حسین پناهی
شهره سلطانی
محمود جعفری
جواهر خیریه
پرویز پورحسینی
جمشید اسماعیل خانی
بهروز مسروری
منوچهر حامدی
صدرالدین حجازی

خلاصه سریال

روزی روزگاری مجموعه ای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو است که در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۱ از شبکه یک سیما پخش می شد.

داستان راهزن معروفی به نام مرادبیگ است که در جریان درگیری با گروهی دیگر از راهزنان مجروح می شود و توسط خانواده ای در شهر از مرگ نجات می یابد. او کم کم در طول داستان متحول می شود و تبدیل به فردی صالح می شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال انسان است. امرالله احمدجو که این سبک زندگی را تجربه کرده، صحنه ها و اکشن ها را کاملا طبیعی طراحی کرده است.

در مورد سریال

روزی روزگاری در طول پخش خود موفق بود و پربیننده ترین اثر تلویزیون در آن زمان بود و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. روزی روزگاری به اثری ماندگار و نوستالژیک برای بینندگان تبدیل شده و مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این سریال به عنوان یکی از بهترین سریال های تاریخ تلویزیون یاد می شود. موفقیت این سریال باعث شد تا امرالله احمدجو ده سال بعد سریال تاریخی دیگری به نام تنگف سرپر بسازد و در سال 2019 پشت کوهی بلند را بسازد که تا حدودی یادآور آن بود. روزی روزگاری برای شبکه 3. البته این دو کار یک بار هم نتوانستند به موفقیت برسند.

راز ماندگاری سریال از زبان حسام بیگ.

محمود پاک نیت معتقد است وقتی سریال خوب بیرون می آید بازیگران از کار لذت می برند و آن را به مخاطب منتقل می کنند. این بازیگر راز موفقیت «رزی روزگاری» در این فیلم بلند را می داند.

معرفی سریال روزی روزگاری. سایت بازتاب آنلاین

وی درباره لهجه‌اش در این فیلم گفت: لهجه‌ای که برای این کار بازتاب آنلاین کردم بنا به درخواست کارگردان بود که گفت چون این شخصیت راهزن است، نمی‌خواهم با هیچ شهر، شهر و شهر و روستایی جور دربیاید. بنابراین ما به درخواست کارگردان چهار لهجه را با هم ترکیب کردیم، کازرونی و در اصفهان که خودمان از امرالله احمدجو خیلی چیزها یاد گرفتم در سریال به معنی پدر سوخته در نهایت این لهجه ها را با هم ترکیب کردیم و معجونی به نام لهجه از سریال «روزی روزگاری» ساخته حسام بیگ ساختیم.

حرف پایانی

امرالله احمدجو نیز برای «نویسندگی» و «کارگردانی» سریال «روزی روزی» به تجربیات خود به خصوص در دوران کودکی بازگشته است. لوکیشن کویری سریال را به خوبی می شناخت و خاطراتی داشت که به خود قول داده بود روزی تاریخ این کویر را به تصویر بکشد.

مردم ما عاشق قصه گویی هستند و سریال سازان آن را خوب می دانند! حال اگر این روایت تاریخی به نقطه ای از تاریخ دست بزند که تقریباً در کتاب ها اطلاعاتی درباره آن وجود ندارد، اهمیت آن دو چندان می شود. «روزی روزگاری» دقیقاً روی همین نکته تمرکز دارد. نکته ای که متنی برای آن در دسترس نیست، اما امرالله احمدجو با تصویری آمد که تاثیر بیشتری دارد تا به روایت داستان آن دوره کمک کند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا