اخبار روز سینما

نگاهی به موفقیت دومین فیلم اوکتای براهنی در جشنواره های مختلف بین المللی «پیرمرد» بار دیگر در ایرلند می درخشد.

فیلم «پیر پسر» دومین اثر اوکتای براهنی از جمله آثاری است که فرصت اکران در سینماهای ایران را پیدا نکردند اما بارها در جشنواره های مختلف جهان مورد استقبال قرار گرفتند. در ادامه موفقیت جهانی این فیلم در شب سه شنبه بیست و ششم تیر در پایان جشنواره فیلم ایرلندی گالوی، جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای جهان را از آن خود کرد. این جایزه به طور مشترک به «پیر پسر» و فیلم «به سرزمین ناشناخته» ساخته یک کارگردان فلسطینی تعلق گرفت..

به گزارش بازتاب آنلاین، پس از موفقیت فیلم «پل خواب» که اقتباسی از رمان «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایوفسکی بود، اوکتای براهنی بار دیگر از آثار این نویسنده مشهور روسی در «پسر پیر» استفاده کرد و از شخصیت ها و روابط بین آنها در آثار معروف داستایوفسکی از جمله “برادران کارامازوف”، “احمق” و …

این فیلم قرار بود برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر عرضه شود که به دلیل طولانی شدن مراحل تولید این فرصت از دست رفت. پس از آن دیگر در جشنواره فجر شرکت نکرد. مردم ایران هنوز نتوانسته اند آن را ببینند. هر از گاهی اخباری در مورد انتشار آن می شنوید که عملا به جایی نمی رسد. تمجید و تمجید منتقدان مختلف بین المللی، تجربه موفق اولین فیلم براهنی و حضور حامد بهداد، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمد ولی زادگان، بابک حمیدیان، محمدرضا داوودنژاد و …. آنها افراد زیادی را به دیدن آن علاقه مند کرده اند.

پوستر بین المللی فیلم «پیر پسر» با تصویر لیلا حاتمی

“پسر بزرگتر” بهمن سال گذشته این فیلم برنده جایزه بزرگ پرده در جشنواره فیلم روتردام شد. بخش مسابقه اکران بزرگ با هدف پرکردن فاصله سینمای عامه پسند، کلاسیک و هنری برگزار شد و به گفته داوران، «پیر پسر» برای دریافت این جایزه ویژگی های لازم را داشت. در آن جشنواره، فیلم «ری» به کارگردانی تاناکا توشیهیکو برنده جایزه ببر روتردام و فیلم‌های «سر تخت» و «واگن بوسیدن» جوایز هیئت داوران را دریافت کردند.

2 تیر در همان ماه، در پایان بیست و سومین جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در رومانی، «پیرمرد» برنده بهترین بازی در بخش مسابقه اصلی شد. همچنین حسن پورشیرازی برای بازی در فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی عنوان بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد.

سه شنبه 26 تیر فیلم «پیر پسر» نیز آخرین جایزه بین المللی خود را از آن خود کرد. جایزه بهترین فیلم بخش سینمای جهان این جشنواره به طور مشترک به فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اوکتای براهنی و فیلمی از این کارگردان فلسطینی با عنوان «به سرزمین ناشناخته» اهدا شد.

فیلم «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی، تهیه کنندگی بابک حمیدیان و حنیف سروری و سرمایه گذاری ارسلان براهنی و امیرحسین عبدالهی محصول سال 1400 است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا