اخبار روز

دود بلندِ آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس/ مردم محلی: چرا تلاشی برای اطلاع‌رسانی و کمک نمی‌شود؟ :: بازتاب آنلاین

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان علّت حریق در جنگل‌های جنوب خرم‌آباد را عامل انسانی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار بازتاب آنلاین، آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس مراتع و مناطق حفاظت شده در جنوب و غرب زاگرس را شامل می‌شود. سه استان کانون اصلی این اتش‌سوزی هستند و اصلی‌ترین آتش‌سوزی‌ها در مناطق منطقه حفاظت شده کوه دیل و خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه شکارممنوع کوه‌سیاه در استان بوشهر است.در دهه‌های اخیر یک ششم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلایل گوناگون از بین رفته‌است. بر طبق آمارهای منابع طبیعی، ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ رخ داده که در این آتش‌سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

همچنین در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آنها، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت. در سال ۹۸ نیز ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده‌است.به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عامل اغلب آتش‌سوزی‌هاT در سال گذشته عامل انسانی است؛ یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در این مناطق را آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ۲۲ خرداد اعلام کرد: فصل گرما امسال زودتر آغاز و از اوایل خرداد پوشش گیاهی استان که به دلیل بارش‌های مطلوب متراکم و مطلوب بود، خشک شد به همین دلیل ۷۳. ۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تاکنون طعمه حریق شده که عامل تمام این آتش سوزی‌ها انسانی بوده است.

به گفته حسین میرزایی طی این مدت ۱۴ فقره حریق در ۴۰ هکتار جنگل و ۳۳. ۵ هکتار مراتع لرستان گزارش شد که بیشترین سطح در شهرستان چگنی بود و عامل این آتش سوزی‌ها بی‌توجهی، بی‌دقتی و عدم احساس مسئولیت افراد بوده که منجر به هدررفت سرمایه‌های ملی شده است.

رخداد‌های زیست محیطی در اثر عطش زمین و گرمای سوزان هوا، البته امری نادر نیستند، اما در این ابعاد که اخبار و تصاویر نشان می‌دهند، چنین فاجعه‌ای کمتر ثبت شده است و در آن منطقه مشابهی ندارد.

ابعاد آتش سوزی اخیر بسیار گسترده است. بیش از هزار و سیصد هکتار اراضی جنگلی و حاصلخیز لرستان درحال سوختن است و پس از جهنمی که هفته‌ها زمین و درخت و جانوران و گیاهان را می‌سوزاند، تازه مدیران استان اعلام کرده‌اند که چند روز است بالگرد اطفای حریق در آن منطقه مستقر شده، اما دیگر کاری از آن واحد مقابله با بحران بر نمی‌آید؛ وسعت بی‌سابقۀ آتش‌سوزی را باید با اعلام فاجعه ملی، یک کمیته در سطح دولت و سه قوه پیگیری کند.

تاکنون، بیش از هر نهاد و مدیر دولتی، نهاد‌ها و محافل خودجوش و علاقه‌مند به محیط زیست در مبارزه با این بلا و اتفاقات مشابه فعالیت کرده‌اند اما واقعاً دیگر با یک دو هلیکوپتر آبپاش و حضور نمایشی وکیل و وزیر و مدیر دولتی و محلی نمی‌توان سیل و آتش‌سوزی و فرونشست و خرابی‌های بزرگ را نادیده گرفت و وعدۀ رسیدگی داد. بوی بهبود از این اوضاع به مشام نمی‌رسد.

آتش‌سوزی زاگرس پس از واقعه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهوری رخ داد و در پی آن، تمامی توجهات معطوف به تشییع و سوگواری و سپس انتخابات و تعیین رئیس دولت و وزرا شده است.

طبق آخرین خبرها، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان علّت حریق در جنگل‌های جنوب خرم‌آباد را عامل انسانی معرفی کرده است.

بهروز میردریکوند، ‌با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد، گفت: این حریق با تلاش نیروهای امدادی، منابع طبیعی و اعزام دو بالگرد مهار شده‌ است.

او اضافه کرد: آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد به‌دلیل اختلافات محلی و سرایت آتش‌سوزی مزارع به اراضی مجاور این منطقه رخ داده‌است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با تأکید به مهار آتش‌سوزی جنگل‌های خرم‌آباد در دمای 44درجه یادآور شد: چندین اکیپ از نیروهای منابع طبیعی در این منطقه مستقر و در حال پایش آتش‌سوزی جنگل‌های خرم‌آباد هستند.

میردرکوند با اعلام وجود برخی کلیپ‌ها مبنی‌بر وجود آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب خرم‌آباد، بیان کرد: این حریق به‌طور کامل مهار شده‌‌است، امّا آتش‌سوزی مناطق کوهستانی زاگرس ممکن است با سقوط درختان خشک دچار حریق دوباره شعله‌ور شود.

او اعلام کرد: ارتفاعات جنوب خرم‌آباد کوهستانی، صعب‌العبور و دارای دره‌ها و شیب‌های بسیار تند است و امکان تردد در این منطقه دشوار است، امّا نیروهای منابع طبیعی در حال پایش‌های تخصصی برای مهار آتش‌سوزی در این منطقه هستند.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان متذّکر شد: مساحت آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب خرم‌آباد پس از پایش و نقشه‌برداری اعلام می‌شود، امّا این حریق طبق قرائن سطحی است.

میردریکوند با تأکید به شناسایی عوامل حریق در جنگل‌های خرم‌آباد، ادامه داد: این افراد به مراجع قضائی تحویل و طبق قانون مجازات می‌شوند.

در فضای مجازی در مورد آتش سوزی جنگل‌های زاگرس‌ چه می‌گویند؟!

آیا مردم دولت را مقصر می‌دانند؟

کامنتها و پست‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده خبر از شکایت و نارضایتی مردم می‌دهد! آن‌ها می‌گویند هیچ خبری از کمک نیست و مردم بومی و محلی‌ها با دست خالی در تلاش برای خاموش کردن آتش هستند بدون هیچ امکاناتی! حیوانات بسیاری هستند که با این آتش سوزی از بین رفتند و مردم نیازمند حمایت دولت هستند تا بتوانند آتش را خاموش کنند.

مردم در فضای مجازی معتقدند برای آتش سوزی جنگل‌های استرالیا همه از جمله صداوسیما در تلاش بودند اطلاع‌رسانی شود اما برای آتش سوزی در کشور خودمان هیچ خبری از آن تلاش‌ها و اطلاع رسانی‌ها نیست.

منابع طبیعی هر کشور از بزرگترین سرمایه‌های آن کشور است و مردم به شدت نگران از دست دادن این سرمایه‌های باارزش هستند…..

گزارش: پریسابختیاری

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا