اخبار روز سینما

سیدضیاء هاشمی، تهیه کننده: 34 فیلم بدون حجاب در سینمای ایران ساخته شده است/ هرکس بخواهد فیلم بسازد احمق است.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

سینما صبح: سید ضیاءشمی گفت: هفت نفر می خواهند درباره کل سینما نظر بدهند و این خیلی جای بحث دارد.

سیدزیا هاشمی در برنامه «سینما رو به آینده» اظهار کرد: ما معتقدیم امروزه هرکسی که بخواهد فیلم بسازد سعی می کند هیئت پروانه ساخت را فریب دهد. یعنی فیلمنامه را به گونه ای می نویسد و فیلم را به گونه ای دیگر می سازد. می توانند علاوه بر تغییر فیلمنامه، تولید فیلم را هم تغییر دهند و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای سینمای ایران می شود. بنابراین اگر پروانه ساختمانی وجود نداشته باشد، خود مردم با مسائل و مشکلات آشنا هستند.

من به عنوان تهیه کننده و شخص دیگری به عنوان کارگردان تمام مسئولیت کار را بر عهده می گیرند. بنابراین اگر مشکلی در فیلم وجود داشته باشد، بازیگران در قلاب پروانه نمایش هستند. من نمی توانم ادعا کنم که پروانه ساختمانی دارم. این اشتباهی است که همه مسئولان در این دوران مرتکب شده اند. اگر واقعاً پروانه ساختمان حذف شود به نفع هر دو طرف و بیشتر به نفع وزارت ارشاد است. مثلا الان چقدر مطبوعات را دنبال می کنید؟ آیا می توان شب به شب روزنامه خواند؟ من فکر می کنم این مربوط به گروه های فشار است که در وهله اول می خواهند این کار را انجام دهند و اشتباه است.

ما معتقدیم که گاهی فیلمسازان جرأت ساختن فیلمی را بدون مجوز تولید ندارند. خب مشکلی نیست برای آنها ممکن است توصیه شود که اگر کسی می خواهد پروانه ساختمانی بگیرد، می تواند آن را دریافت کند.

جدا از بحث های فنی، اصولاً هفت نفر می خواهند در مورد همه چیز در سینما نظر بدهند و جای بحث زیاد است. من خودم چهار دوره در شورای پروانه های ساختمانی بودم. این رتبه بندی چگونه ایجاد می شود؟ البته باید گفت که افراد مختلف در زمان های مختلف سر کار می آیند، گاهی رادیکال، گاهی محافظه کار، گاهی باز و گاهی بسته. اینگونه نمی توان سینما را متحول کرد. پس چطور می شود هفت نفر با سلیقه های مختلف بنشینند و این سوالات را تعیین کنند؟ من این را به عنوان کسی می گویم که چهار دوره در آنجا عضو بودم. علاوه بر این باید به فیلمساز کمک کرد تا فیلم خوبش را بسازد.

هاشمی گفت: 34 فیلم بدون حجاب و بدون مجوز داریم که به جشنواره برلین و کن راه یافتند.

این اطلاعات بالاخره مشخص شد و کسانی که آنجا بودند آن را دیده اند. منظورم این است که ساختن فیلم در حال حاضر قابل کنترل نیست، می توان بدون اینکه کسی متوجه شود فیلم ساخت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا