اخبار روز سینما جهان

۱۰ فیلم جنگی که تاریخ را کاملاً بازنویسی کردند

بر کسی پوشیده نیست که فیلمسازان هنگام ساخت پروژه های سینمایی خود آزادی عمل دارند و از این منظر فیلم های جنگی هیچ تفاوتی با فیلم های دیگر ندارند. چه تغییر تاریخ، نادیده گرفتن حقایق خاص، یا تغییر کامل نتیجه جنگ ها برای ارائه تاریخ جایگزین به بینندگان، همه چیز در این فیلم های جنگی 100 درصد واقعی نیست.

به گزارش روزیاتو، در اینجا 10 فیلم جنگی را به شما معرفی می کنیم که تاریخ را به طور کامل بازنویسی کردند.

10 فیلم جنگی که تاریخ را به کلی تغییر داد

۱۰- اینجا اتفاق افتاد (۱۹۶۴)

اینجا اتفاق افتاد که با نام داستان انگلستان هیتلر نیز شناخته می‌شود، یک فیلم تاریخی متناوب سیاه و سفید است. در میان بسیاری از پرسش‌های «چه می‌شد اگر» علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانستند درباره جنگ جهانی دوم بپرسند، در اینجا چه اتفاقی افتاد: اگر نازی‌ها بریتانیا را اشغال می‌کردند چه می‌شد؟ با استفاده از نبرد معروف دانکرک (که الهام بخش فیلم کریستوفر نولان به همین نام بود) به عنوان یک کاتالیزور، در این دنیا، آلمان در سال 1940 به بریتانیا حمله کرد.

شخصیت اصلی فیلم یک پرستار ایرلندی به نام پائولین است که سعی می کرد از سیاست دوری کند. اما پس از اینکه بسیاری از دوستانش کشته می شوند و او مجبور می شود به لندن نقل مکان کند، شروع به این سوال می کند که آیا واقعاً کسی می تواند بی طرف باشد. این فیلم تفاوت‌های پائولین را با طرز فکر همکارانش و همچنین رویکرد زننده‌ای که از دوستان قدیمی‌اش دریافت می‌کند، بررسی می‌کند. این فیلم مستقل از رادار علاقه مندان به فیلم های جنگی دور مانده است، اما قطعا ارزش دیدن را دارد.

۹- سرزمین پدری (۱۹۹۴)

سرزمین پدری (به انگلیسی: Fatherland) یک فیلم تلویزیونی بر اساس رمانی از رابرت هریس است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. این فیلم یکی دیگر از داستان های جایگزین جنگ جهانی دوم است، اما این یکی یکی با حمله به نرماندی فرانسه آغاز می شود. ارتش ایالات متحده مجبور به عقب نشینی نیروهای خود شد و انتقاداتی که پس از این عقب نشینی صورت گرفت، منجر به استعفای دوایت شد. دی. آیزنهاور تبدیل به آلمان نازی شده است که به بریتانیا حمله می کند و سلسله مراتب سیاسی را بر هم می زند که با به قدرت رسیدن ادوارد هشتم ادامه می یابد. تاریخ ها و اسامی زیادی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید، اما کسانی که اطلاعات اولیه از جنگ جهانی دوم و ساختار سیاسی بریتانیا در آن زمان دارند، برای دنبال کردن داستان مشکلی نخواهند داشت.

البته بازنویسی کامل تاریخ در فیلم سرمه پدری کاملا عمدی است. نویسنده اثر اصلی و سازندگان فیلم به دنبال کشف این بودند که اگر چندین رویداد کلیدی در طول جنگ جهانی دوم متفاوت اتفاق می‌افتد، جهان چگونه تغییر می‌کرد. اکثر طرفداران بر این باورند که فیلم در اردوگاه “نسخه کتابی بهتر بود” قرار می گیرد، زیرا نمی تواند برخی از نکات ظریف رمان را به تصویر بکشد. به ویژه، خود هریس از این فیلم انتقاد کرد و به ایندیپندنت گفت: «اولین رمان من، سرزمین پدری، با آنتونی هاپکینز به یک فیلم بسیار بد تبدیل شده است… برخی آن را دوست دارند، اما باید بگویم که آن را دوست ندارم. “

۸- شجاع دل (۱۹۹۵)

شجاع دل یک فیلم جنگی حماسی است که تقریباً به اندازه کارگردان، تهیه کننده و شخصیت اصلی آن، مل گیبسون، بحث برانگیز و مورد انتقاد است. داستان فیلم در اواخر قرن سیزدهم روایت می شود و درباره سر والاس ویلیامز، یک جنگجوی اسکاتلندی است که مردم خود را در مبارزه با ظلم پادشاه ادوارد اول و انگلستان رهبری می کند. والاس شاهد مرگ پدر و برادرش به دست مردان شاه ادوارد بود. این تراژدی برای والاس به همین جا ختم نمی شود زیرا او همچنان عزیزان خود را از دست می دهد در حالی که سربازان و منصوبان پادشاه انگلستان از قدرت خود سوء استفاده می کنند.

این فیلم یک موفقیت تجاری بزرگ بود. با بودجه ای که به سختی بیش از ۷۰ میلیون دلار داشت، تقریباً سه برابر بیشتر در گیشه فروش داشت. این فیلم نامزد 10 جایزه اسکار شد و برنده 5 جایزه اسکار شد. اما اگر روی وقایع تاریخی حساس هستید، بهتر است آن را تماشا نکنید. از جزئیات کوچکی مانند آنچه مردم می پوشیدند تا اشتباهات فاحشی مانند تاریخ رویدادها و قتل افراد مهم، واضح است که گیبسون می خواست ابتدا یک داستان قانع کننده و در مرحله دوم یک درس تاریخ تعریف کند.

۷- U-۵۷۱ (۲۰۰۰)

داستان این فیلم جنگی عمدتاً در خط مقدم یا در خیابان های متروک یک کشور جنگ زده نمی گذرد، بلکه در یک زیردریایی می گذرد. در سال 1942، آمریکایی ها پیام زیردریایی آلمانی U-571 را رهگیری کردند. نیروی دریایی تصمیم می گیرد با ظاهر شدن به عنوان یک قایق خودی به عنوان یک قایق تدارکاتی آلمانی، سوار زیردریایی U-571 شود، یک دستگاه رمزگذاری Enigma را که توسط آلمانی ها برای ارسال پیام استفاده می شد، بدزدد و در نهایت زیردریایی را غرق کند. U-571 یک فیلم جنگی زیردریایی با بازی متیو مک‌کانهی، هاروی کایتل، بیل پکستون و جان بون جووی است که در سال 2000 منتشر شد.

کل این ماموریت کاملا جعلی است. مطمئناً این نیروهای متفقین از جمله آمریکایی ها بودند که در یک عملیات جسورانه به یک دستگاه انیگما دست یافتند. اما این ملوانان بریتانیایی بودند که این کار را قبل از ورود رسمی ایالات متحده به جنگ انجام دادند. برخی از انگلیسی ها، از جمله نخست وزیر وقت بریتانیا، این تغییر حقیقت تاریخی را بی احترامی می دانستند. علاوه بر این، گفته می شود که وظایف واقعی ملوانان برای دراماتیک کردن داستان فیلم بسیار اغراق شده است. اگر بینندگان بتوانند این ایرادات را نادیده بگیرند، U-571 فیلم جذابی خواهد بود.

۶- بازی تقلید (۲۰۱۴)

بازی تقلید بر اساس زندگینامه آلن تورینگ: انیگما، دانشمند کامپیوتر، ریاضیدان و رمز شکن معروف که نقش مهمی در نتیجه جنگ جهانی دوم داشت، ساخته شده است. هنگامی که بریتانیا در سال 1939 وارد جنگ علیه آلمان می شود، آلن به یک تیم رمزنگاری می پیوندد که وظیفه تجزیه و تحلیل ارتباطات بین نازی ها را در دستگاه های Enigma دارد. با افزایش فشار جنگ و نیاز به یادگیری نحوه کار با دیگران، آلن متوجه می شود که وظیفه خاصی را بر عهده دارد. این فیلم با حضور بازیگران بسیار با استعدادی ساخته شده است.

بندیکت کامبربچ در نقش آلن تورینگ و کایرا نایتلی نقش همکارش جوآن کلارک را بازی می‌کنند. The Parody هم با تماشاگران معمولی و هم با تماشاگران حرفه ای خوب عمل کرد، اگرچه تغییرات فیلم در رویدادهای تاریخی پنهان نبود. شخصیت پردازی تورینگ در این فیلم بحث های زیادی را در بسیاری از محافل تاریخی و علمی به همراه داشت. دیگر دستکاری‌های تاریخی شامل نحوه عضویت جوآن در تیم رمز شکن و تعداد زیادی از دستگاه‌های انیگما کرک شده است، و اینها تنها بخش کوچکی از تغییرات فیلم در تاریخ واقعی است.

۵- آسمان آهنی (۲۰۱۲)

آسمان آهنین برداشتی علمی تخیلی از یک فیلم جنگی است. روایت فیلم همچنین تاریخ جایگزینی از جنگ جهانی دوم را تئوریزه می کند، اما به شیوه ای منحصر به فرد. در اینجا، نازی ها در سال 1945 شکست خوردند و به جای ماندن در زمین به ماه گریختند. و در تمام این مدت بیکار نبودند. آنها یک ناوگان فضایی ساختند و در سال 2018 با برنامه هایی برای تسخیر واقعی جهان به زمین بازگشتند.

در حالی که اکثر فیلم های جنگی (به طور قابل درک) لحنی تیره و تاریک دارند، آسمان آهنی با رویکردی کمدی پیش می رود. تماشاگران با تکیه بر جذابیت موضوع بیگانگان که هر چند سال یک بار مطرح می شود، تصاویری از خط افق نیویورک را می بینند که پر از بشقاب پرنده های نازی است. این فیلم و داستانش مضحک و غیر واقعی است اما نکته اصلی این فیلم همین است.

۴- حرامزاده های بی شکوه (۲۰۰۹)

بله حرامزاده های لعنتی یکی یکی دیگر از فیلم‌های جنگ جهانی دوم با تاریخچه‌ای متفاوت، مسلماً شناخته‌شده‌ترین فیلم این فهرست است. این احتمالاً به این دلیل است که نام‌های بزرگی مانند کوئنتین تارانتینو، برد پیت، دایان کروگر و مایکل فاسبندر به پروژه پیوسته‌اند. ستوان ارتش ایالات متحده آلدو راین رهبری تیمی را برعهده دارد که نازی ها را در فرانسه شکار و شکنجه می کند. سینمای متعلق به شوسانا دریفوس اولین نمایش یک فیلم تبلیغاتی را برگزار می کند و رهبران آلمان نازی نیز در آن حضور خواهند داشت. هدف آلدو و راین هر دو ترور مقامات عالی رتبه نازی است، اما آیا برنامه های آنها در تضاد است یا به ماموریت یکدیگر کمک می کنند؟

در سال 2024، «حرامزاده‌های لعنتی» سومین فیلم پرفروش دوران کارگردانی تارانتینو است. تمام نشانه های یک فیلم تارانتینو در این فیلم دیده می شود. خشن، پر از اکشن و فیلمبرداری هوشمندانه. این طرح قتل مضاعف به خاطر روایت خلق شد و تارانتینو قطعا سبک جدیدی را در این زیرژانر آزمایش کرد. نقطه اوج فیلم سکانسی است با مقامات بلندپایه نازی که در آتش و تیراندازی گرفتار می شوند، اتفاقاتی که بعید است، اما پس زمینه ای عالی برای یک فیلم جنگی است.

۳- Jackboots on Whitehall (۲۰۱۰)

در این مرحله، ممکن است از صحبت در مورد فیلم های جنگ جهانی دوم خسته شده باشید. بر کسی پوشیده نیست که فیلم‌های جنگی برخی دوره‌ها و جنگ‌ها را برای پرداختن به جنگ جهانی دوم نادیده گرفته‌اند. و البته جک بوت در وایت هال یکی این یکی دیگر از آن فیلم‌هاست، اما مطمئناً یکی از منحصربه‌فردترین‌هاست. این فیلم همچنین بررسی می‌کند که اگر بریتانیا و به‌ویژه لندن توسط نازی‌ها تهاجم می‌کردند، چه اتفاقی می‌افتاد. اما به جای بازیگران مورد علاقه ما، این روایت توسط عروسک های متحرک انجام می شود.

Jackboots on Whitehall یک فیلم کمدی درباره تصرف نازی ها بر وایت هال لندن پس از حفاری زیرزمینی است. کریس، با صدای یوان مک گرگور، یک مرد معمولی است که نقش رهبری را در ترغیب همشهریان لندنی خود به عقب راندن نازی ها بر عهده می گیرد. در حالی که بازیگران این فیلم عروسکی هستند، علاوه بر مک گرگور، بینندگان می توانند شاهد صداپیشگی بازیگران مشهوری مانند روزاموند پایکو، آلن کامینگز و … باشند.

۲- مقاومت (۲۰۱۱)

مقاومت یکی این یکی دیگر از اقتباس های کتاب به فیلم بر اساس رمانی است که در سال 2007 منتشر شد. شگفتی، شگفتی! این یکی همچنین در دنیایی اتفاق می افتد که بریتانیا توسط آلمان ها مورد تهاجم قرار گرفته است. با این حال، این یکی این یک دیدگاه ولزی در مورد این سناریو است که به آن اجازه می دهد تا از بقیه فیلم های این لیست متمایز شود. این فیلم به پیامدهای شکست در روز می پردازد دی دی در سواحل نرماندی و چگونگی کنار آمدن زنان با آن نبود افراد آنها به میدان جنگ اعزام شدند و با سربازان دشمن تنها ماندند.

فیلم نشان دهنده هرج و مرجی است که این عملیات در زندگی سربازانی که در خط مقدم می جنگند و زنانی که با دشمن خود در پشت جبهه تنها می مانند. سکانس های پر زرق و برق و اکشن دیگر فیلم های این لیست را ندارد، اما این چیزی است که آن را بسیار خاص می کند. در این داستان کندتر، بینندگان می توانند تأثیر رویدادهای این تاریخ متناوب را احساس کنند.

۱- طلوع سرخ (۱۹۸۴)

در طلوع سرخ، ایالات متحده توسط اتحاد جماهیر شوروی نه در جنگ جهانی اول یا دوم، بلکه در جنگ جهانی سوم مورد حمله قرار می گیرد. دهه 1980 است و آشفتگی های سیاسی زیادی وجود دارد. ناتو دیگر وجود ندارد، اتحاد جماهیر شوروی به لهستان حمله کرده است و کوبا و مکزیک نیز مخالف منافع آمریکا هستند. جید و مت دو برادر هستند که یک روز به ظاهر عادی را در دبیرستان می گذرانند، اما در همان روز نیروهای شوروی اشغال ایالات متحده را آغاز می کنند. آنها به همراه چند نوجوان دیگر موفق به فرار می شوند و یک گروه چریکی تشکیل می دهند تا وطن خود را پس بگیرند.

این فیلم از چند جهت خود را از دیگر فیلم های این فهرست متمایز می کند. نه تنها با تجسم یک جنگ فرضی، بلکه با تمرکز بر نوجوانان. مطمئناً، دیدن نحوه برخورد بزرگسالان با جنگ جالب است، اما وقتی هنوز نوجوانان نابالغ درگیر هستند، جذابیت آن چند برابر می شود. طلوع سرخ همچنین به عنوان اولین فیلمی که امتیاز PG-13 را دریافت کرد، تاریخ ساز شد. اگر نگاه کلی این داستان برای شما جذاب باشد، خوشحال خواهید شد که بدانید بازسازی فیلم نیز در سال 2012 منتشر شد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا