اخبار روز سینما جهان

چرا سریال «اوشین» در دهه ۱۳۶۰ محبوب شد؟/ نقشه راهی برای ساخت یک ژاپن نوظهور

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، «اوشین» نامی آشنا حتی برای کسانی است که آن را نادیده گرفته اند. این سریال ژاپنی با نام اصلی “سالهای دور از خانه” در دهه 1960 یکی یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی بود و بینندگان زیادی داشت. این سریال قرار است از جمعه 8 تیر ساعت 20:30 جایگزین سریال «جواهری در قصر» شود. چرا این سریال در دهه 1360 محبوبیت داشت؟

همشهری نوشت: 1. در دهه 1360 پخش فیلم و سریال از تلویزیون رونق نداشت و اساساً سرگرمی های زیادی در اختیار مردم قرار می گرفت. نبود. در این شرایط اگر سریالی کمی جذابیت داشت به راحتی در جذب مخاطب موفق می شد. اوشین تانوکورا در دوران پیری خاطرات زندگی سخت خود را از کودکی تا بزرگسالی تعریف می کند و همین خط داستانی و همین الگوی روایی برای خلق موقعیت های جذاب کافی است.

2. موضوع خانوادگی سریال کمک زیادی به محبوبیت آن در بین مردم کرد. در دهه 1360 فیلم ها و سریال ها و حتی کارتون های کودک باید پیام روشنی داشته باشند و این پیام بدون مشکل توسط مخاطب دریافت می شد. «سال های دور از وطن» یا «اوشین» به همین دلیل سریال مطلوبی بود. شخصیت اصلی سریال اوشین در موقعیت های مختلف بهترین رفتار خود را از خود نشان داد و به نوعی به بیننده یاد داد که چگونه در زندگی و در مواجهه با مشکلات رفتار کند.

3. در دهه 1360 که زندگی در ایران با جنگ و کمبودهای ناشی از آن برای عموم مردم همراه بود، مسئولان وقت تاکید زیادی بر ساده زیستی و به دور از تجمل گرایی و ساختمان سازی با حداقل ها داشتند و جامعه را به جلو انداختند. در این راستا. «اوشین» نیز سریالی بود که این مفاهیم را تبلیغ و ترویج می کرد و از این نظر با ارزش های رسمی جامعه و حتی تصور عمومی مردم از سبک زندگی سالم همسو می شد. ایستادگی در برابر سختی ها و استقامت در راه زندگی یکی از دلایل محبوبیت این سریال نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان بود.

4. «اوشین» با اقبالی که جامعه نصیبش شد، الگوی تحمل سختی شد. بینندگان این سریال مشکلات و مصیبت های زندگی جمعی و فردی خود را با اوشین مقایسه کردند و در مواقعی که مشکلات بر زندگیشان حاکم بود، با یادآوری صبر و استقامت اوشین در مواجهه با مسائل مختلف، صبوری خود را در برابر مشکلات نشان دادند. و مشکلات

5. تأثیر عینی این سریال بر زندگی مردم ایران در شکل گیری فروشگاه های پوشاک دست دوم موسوم به «تاناکورا» مشهود است. سریالی که به نوعی با زندگی مردم گره خورده بود، عملا جایگاهی در تجارت آنها پیدا کرد. حتی فلسفه پوشیدن لباس های دست دوم، جدا از صرفه اقتصادی، با ماهیت سریال که کنار آمدن با حداقل های زندگی بود، همخوانی داشت.

6. «اوشین» ژاپنی بود و ژاپنی ها نیز نماد استقامت و سخت کوشی و برخاستن از خاکستر و شدن هستند. یکی از غول های تکنولوژی. محبوبیت «اوشین» تلویحاً نشان دهنده آرزوی ایرانیان برای تبدیل شدن به ژاپنی جدید در خاورمیانه بود. ما هم مثل آنها تجربه جنگ را داشتیم و امیدوار بودیم با پشت سر گذاشتن سختی ها و رنج ها ژاپنی نوظهور شویم. گویی «اوشین» نقشه راهی بود که در مسیر به کار آمد.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا