اخبار روز سینما

تحلیل میزان فروش فیلم های کمدی سعید سهیلی در سال های مختلف به بهانه اکران کمدی 3 ساله «پول و پارتی» مرداد | یک رقیب قوی برای رهبران صفحه نمایش.

امروز پوستر فیلم جدید سعید سهیلی به نام «پول و پارتی» منتشر شد. این فیلم یک کمدی عاشقانه با بازی ساعد سهیلی، پردیس احمدیه، امیر جعفری، هادی کاظمی و … می باشد. مرداد در سینماها اکران خواهد شد. سهیلی از جمله کارگردانانی است که در آثار کمدی خود با موضوعات روز جامعه و سیاست شوخی می کند و به همین دلیل از آثارش استقبال خوبی می شود. او چندی پیش با ساخت سه گانه «گشت ارشاد» توانست مخاطبان زیادی را وارد سینماها کند و حالا به نظر می رسد «پول و پارتی» در فصل تابستان باشد. یکی تبدیل به یکی از گزینه های پرفروش در تئاتر شوید.

به گزارش بازتاب آنلاین، در حال حاضر «تمساح خونین» و «تگزاس 3» به عنوان پرفروش ترین فیلم های کمدی امسال معرفی شده اند. حالا با اکران «Dinero y Fiesta» احتمالاً توجهات قابل توجهی به این فیلم معطوف خواهد شد و از هم اکنون می توانیم آن را ببینیم. یکی بیایید با کمدی های باکس آفیس تابستانی آشنا شویم. به بهانه رونمایی از پوستر این فیلم و آغاز اکران آن از چهارشنبه سوم، نگاهی داریم به جایگاهی که آثار کمدی این کارگردان در جدول فروش سینماها به خود اختصاص داده است.

چارچنگلی | 1387 | موقعیت در جدول انتخاب: 1

«چار چنگولی» اولین تجربه کمدی سعید سهیلی است.

سهید سهیلی در سال 1386 فیلم «چرچنگولی» را با بازی جواد رضویان و رضا شفیع جم کارگردانی کرد. داستان یک موقعیت عجیب و خنده دار را توصیف می کند و به این سوال پاسخ می دهد که اگر دو نفر با ذهنیت های کاملاً متفاوت مجبور باشند همیشه با هم زندگی کنند چه اتفاقی می افتد؟ داستان درباره برادران دوقلویی بود که با یک دست به هم وصل شده بودند و افکارشان 180 درجه از یکدیگر فاصله داشت. آنها باید با هم زندگی می کردند و قدم به مکان هایی می گذاشتند که طبیعت آنها نیست. این ایده اولیه موقعیت های جالبی ایجاد می کرد، اما مهم این بود که از سطح یک کمدی ساده سرگرم کننده فراتر رفت. در واقع او در این موضوع تاکید کرد که ایده ها نمی توانند ارثی باشند و حتی دو برادری که به هم مرتبط هستند می توانند افکار جداگانه ای داشته باشند. این فیلم در سال 1386 اکران شد و با میانگین قیمت بلیت 1200 تومان توانست حدود 1400000 تماشاگر را به سینماها جذب کند. مجموع فروش «چرچنگولی» بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان و در رتبه نخست جدول فروش 2017 قرار گرفت.

ازدواج در اضافه کاری 1388 | جایگاه در جدول انتخاب: بیستم

تحلیل میزان فروش فیلم های کمدی سعید سهیلی در سال های مختلف به بهانه اکران کمدی 3 ساله «پول و پارتی» مرداد | یک رقیب قوی برای رهبران صفحه نمایش.
«افراطی ازدواج» ناموفق ترین کمدی سعید سهیلی در گیشه است.

سهیلی یک سال پس از موفقیت فیلم «چرچنگولی» تصمیم گرفت کمدی دیگری به نام «ازدواج در وقت اضافه» بسازد. جمشید هاشم پور، ماهایا پطروسیان، مجید صالحی، علی صادقی و… از جمله بازیگران این فیلم بودند. اگرچه انتظار می رفت که پس از استقبال از فیلم قبلی، این بار کمدی سهیلی با استقبال مخاطبان مواجه شود، اما در سال 1388 اکران نشد و با میانگین قیمت بلیت 2000 تومان، این فیلم تنها یک چند 200 هزار بیننده و فروش آن به 406 میلیون تومان رسید. در نمودار فروش سال 2019، «اضافه کاری ازدواج» در رتبه بیستم قرار گرفت.

گشت ارشاد 1390 | موقعیت در برنامه غربالگری: تشنج در طول غربالگری

تحلیل میزان فروش فیلم های کمدی سعید سهیلی در سال های مختلف به بهانه اکران کمدی 3 ساله «پول و پارتی» مرداد | یک رقیب قوی برای رهبران صفحه نمایش.
«گشت ارشاد» پس از چند روز اکران به دلیل اعتراض گروه های تندرو از اکران کنار کشیده شد.

سعید سهیلی در سال 1390 تصمیم گرفت با پدیده هادی شوخی کند و این موضوع برای همه عجیب به نظر می رسید. فیلم «گشت ارشاد» داستان سه جوان را روایت می کند که با خودروی پاترول مردم را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. یکی یکی از مواردی که گشت ارشاد را برای برخی از مخاطبان فیلمی محبوب کرد، شوخی های استاندارد بود. حضور در لباس گشت ارشاد می توانست موضوع را خراب کند اما سهیلی تا جایی که امکان داشت اجازه نداد و فیلمش معقول بود. این فیلم نوروزی در سال 91 کلید خورد و پس از شش روز نمایش به دلیل مخالفت انصار حزب الله توقیف شد. پس از مدتی علیرضا سجادپور، مدیر نظارت و ارزیابی وزارت ارشاد از انتشار محدود تور توجیهی خبر داد. اما کمی بعد تور ارشاد برای اولین بار در شهرستان ها متوقف شد و اجرای او در تهران پس از چند هفته به پایان رسید. ارشاد گشت در همین مدت بیش از یک و نیم میلیارد تومب فروخت و حدود 80 هزار بیننده داشت.

گشت ارشاد 2 | 2015 | موقعیت در جدول انتخاب: 3

تحلیل میزان فروش فیلم های کمدی سعید سهیلی در سال های مختلف به بهانه اکران کمدی 3 ساله «پول و پارتی» مرداد | یک رقیب قوی برای رهبران صفحه نمایش.
سعید سهیلی قسمت دوم «گشت ارشاد» را با لحنی متفاوت نسبت به قسمت اول ساخت.

خاطره تلخی از «گشت ارشاد» در ذهن سعید سهیلی ماندگار شد. فیلم او در نوروز 91 به نمایش درآمد، اما با وجود اینکه در گیشه موفق بود، خیلی زود توقیف شد. پس از آن سهیلی به تماشای فیلم تلخ «کلاشینکف» رفت که به لطف حضور رضا عطاران فروش مناسبی به دست آورد. سهیلی در سال ۱۳۹۴ دوباره به این مضمون بازگشت و «گشت ۲» را ساخت. «گشت 2» لحن قوی داشت، اما داستان آن فاقد یکپارچگی بود و فیلم عمدتاً بر شوخی های منشوری متمرکز بود، با این حال مورد پسند تماشاگران قرار گرفت و در گیشه نیز با استقبال مواجه شد. «گشت 2» بیش از 20 میلیارد تومان فروخت و شد یکی این فیلم به یکی از موفق ترین فیلم های سال در گیشه تبدیل شد. این فیلم پس از «نهنگ عنبر ۲» و «آینه باغ» سومین فیلم پرفروش سینماها بود.

تور با راهنما 3 | موقعیت در جدول انتخاب: دوم

تحلیل میزان فروش فیلم های کمدی سعید سهیلی در سال های مختلف به بهانه اکران کمدی 3 ساله «پول و پارتی» مرداد | یک رقیب قوی برای رهبران صفحه نمایش.
قسمت سوم «گشت ارشاد» پرفروش ترین و پرمخاطب ترین فیلم این مجموعه است.

سعید سهیلی در سال ۱۳۹۸ ساخت قسمت سوم «مهمان ارشاد» را آغاز کرد و آبان سال 1400 آن را روی پرده آورد. در این فیلم امیر جعفری جایگزین حمید فرخ نژاد شد و در مجموع فضای فیلم با آنچه در دو قسمت قبلی دیدیم متفاوت بود. با این حال، همچنان پر از شوخی و قطعات سیاسی بود، بنابراین قسمت سوم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. «گشت ارشاد 3» با میانگین ورودی 20 هزار تومان، یک میلیون و 900 هزار بیننده داشت. این فیلم در نهایت 42 میلیارد تومان فروخت و در جدول فروش 1400 سینما پس از فیلم کمدی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی در رتبه دوم قرار گرفت. «دینامیت» 58 میلیارد نسخه فروخت و 2.5 میلیون بیننده داشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا