دانستنی ها

اگر این علائم را دارید، به این معنی است که بدن شما ویتامین D کمی دارد.

نکته بعدی این است که اگر در بریتانیا زندگی می کنید، احتمالاً برای دریافت مقادیر کافی ویتامین D (به خصوص در فصل زمستان) به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنید و احتمالاً باید در این مدت مقدار آن را افزایش دهید. [ویتامین د]مصرف خود را با مکمل هایی مانند امگا یا پروبیوتیک ها افزایش دهید.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، کارشناسان توضیح می دهند که چه عواملی باعث کمبود ویتامین D می شود. علائم مهمی که باید به آنها توجه کرد و چه خطراتی دارد، و اگر فکر می کنید ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشید، چه باید بکنید؟

علت کمبود ویتامین D چیست؟

از آنجایی که منبع طبیعی اصلی ویتامین D ما خورشید است، روزهای کوتاه زمستانی یا آب و هوای کم آفتاب ممکن است در مورد دریافت ویتامین D کافی بر این موضوع تأثیر بگذارد. Maze Peckham، متخصص تغذیه در وب سایت Nourishful Nutrition، توضیح می دهد: پوست ما ویتامین D را در پاسخ به اشعه ماوراء بنفش، به ویژه نور ماوراء بنفش B (UVB) تولید می کند. بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از افرادی که در بریتانیا زندگی می کنند به دلیل عوامل فصلی کمبود یا سطح ناکافی ویتامین D دارند.

ایو کالینیک، درمانگر تغذیه، تایید می کند: «حتی کسانی که در آب و هوای آفتابی تری زندگی می کنند، اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کنند و پوستشان در معرض نور قرار نگیرد، ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند». اما البته در اینجا باید تعادل وجود داشته باشد. در نهایت، محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی همچنان مهم است.

اگرچه دریافت مقداری ویتامین D از طریق رژیم غذایی امکان پذیر است، اما مقدار آن بسیار ناچیز خواهد بود. هانا آلدرسون، متخصص تغذیه و متخصص هورمون در BANT (انجمن بریتانیایی برای تغذیه و شیوه زندگی پزشکی) توصیه می‌کند: «بله، ما می‌توانیم مقادیر کمی از غذاهایی مانند قارچ، ماهی‌های روغنی، محصولات لبنی و تخم‌مرغ مصرف کنیم.»

هنگام بررسی علل کمبود ویتامین D باید چند نکته دیگر را در نظر گرفت. کالینیک می گوید: برخی از افراد به دلیل سلامت ضعیف روده و/یا عوارضی مانند بیماری کرون و سلیاک ویتامین مصرف می کنند. دی وی همچنین می افزاید: برخی از گروه ها مانند افراد در سنین خاص یا افرادی که پوست تیره تری دارند، مستعد کمبود ویتامین D هستند.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

اینجاست که همه چیز واقعاً پیچیده می شود زیرا این کمبود می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد. کالینیک می گوید در درجه اول، با توجه به اینکه ویتامین D جزء مهمی از سیستم ایمنی قوی است، آسیب پذیری در برابر عفونت ها و ویروس ها ممکن است یک علامت باشد. علائم کمبود می تواند به صورت “درد استخوان یا ضعف عضلانی (زیرا ویتامین D به تعادل کلسیم در بدن کمک می کند) یا حتی بی حالی و خستگی، که اغلب می تواند با اختلال عاطفی فصلی (SAD) همراه باشد، ظاهر شود.

یک جزء هورمونی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت: ویتامین D در تولید مثل و هموستاز گلوکز و در نتیجه در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نقش دارد، و کمبود ویتامین D در حدود 67 تا 85 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع است. . بنابراین توجه به بی نظمی های احتمالی هورمونی و تمامی علائم مربوط به آن ضروری است.

اگر کمبود ویتامین D داشته باشم چه باید بکنم؟

اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک آزمایش خون در خانه انجام دهید. اینها به راحتی قابل دستیابی هستند و سرنخ خوبی از وضعیت فعلی شما می دهند. پکهام اضافه کرد که می‌توانید با افزایش قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، سطح ویتامین D خود را افزایش دهید. فرآیند تولید ویتامین D ممکن است کارآمدتر باشد و سطح ویتامین ممکن است افزایش یابد.

همه متخصصان توصیه می کنند مطمئن شوید که ماهی های چرب و زرده تخم مرغ بخشی از رژیم غذایی شما هستند. اما حتی اگر تمام موارد بالا را انجام دهید، آنها اذعان می کنند که مکمل ها ممکن است راه حل نهایی باشد، به خصوص در ماه های زمستان.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا