اخبار روز

هشدار به تهرانی ها: احتمال آمدن تب دنگی! :: بازتاب آنلاین

این روزها مسئولان و کارشناسان هشدار اپیدمی شدن تب دنگی را می‌دهند؛ تبی که عاملش پشه‌ای است به نام آئدس که در طلوع و غروب خورشید خون‌خواری می‌کند. آرتمیس رمضانی، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: «این روزها با توجه به گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران، امکان اینکه این پشه همراه مسافران به تهران بیاید، زیاد است.»

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از فرارو، این یک هشدار جدی است. آرتمیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: «این روز‌ها با توجه به گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران امکان اینکه این پشه به تهران هم بیاید، زیاد است.» این در حالی است که حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم می‌گوید: «تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک‌تر خواهد بود.»

هرچند نحوه انتقال ویروس این دو بیماری با هم بسیار متفاوت است. این معاون تاکید می‌کند: «تیم‌های ما در بندرلنگه و سایر شهرستان‌ها در حال کار هستند؛ اما کنترل بیماری تب دنگی، مختص دانشگاه علوم پزشکی نیست و کنترل این بیماری نیاز به بهسازی محیط و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.» هراس اصلی مردم، اما این است که این بیماری ویروسی تبدیل به اپیدمی همچون کرونا شود و تا سال‌ها امان مردم را ببرد. با این حال رمضانی می‌گوید: «این دو بیماری کاملا با هم متفاوت هستند و نحوه انتقالشان هم فرق می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان آن‌ها را در یک تراز سنجید. با این حال مشکل اصلی انتقال بیماری‌های ویروسی پشه آئدس این است که هر بار اگر مبتلا شویم، بار بعدی سخت‌تر و شدیدتر می‌شود. در حالی که در کرونا این مشکل وجود نداشت.»

اگرچه نشانه‌های تب دنگی به برخی بیماری‌های دیگر، مانند تب حصبه، مالاریا، آنفلوآنزا و کرونا شبیه است و این امر گاهی می‌تواند تشخیص دقیق را به تأخیر بیندازد؛ بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند تا آنجا که امکان دارد به شهر‌های پرخطر سفر نکنید. در صورت سفر حتما لباس‌های روشن و مناسب بپوشید. محل اقامت خودتان را تمیز کنید و نگذارید که وسایل یک گوشه انباشته شوند. آبخوری پرندگان و ظروف آب حیوانات خانگی را به‌طور منظم عوض کنید. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اعلام کرده است: «درحال‌حاضر ۴۰شهر ما در معرض خطر تب دنگی قرار دارد. به همین دلیل سیستم‌های بهداشتی به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند؛ به‌ویژه در استان هرمزگان.»

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا