اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

لوگوی ناسا ۶۵ ساله شد(+عکس)

یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان یعنی لوگوی اصلی آژانس فضایی ناسا روز گذشته ۶۵ ساله شد.

به گزارش ایسنا، از زمان رونمایی از آن در روز ۱۵ ژوئیه ۱۹۵۹، این لوگو نشان‌دهنده ناسا یا اداره ملی هوانوردی و فضایی بوده و بر روی تیشرت‌ها و لباس‌های فضایی نقش بسته و به سطح ماه و مریخ رسیده است. لوگوی قرمز، سفید و آبی قدیمی‌ترین شناسه رسمی ناسا است، حتی قبل از مهر رسمی این آژانس.

به نقل از اسپیس، این نشان ناسا که توسط جیمز مدرلی (James Modarelli)، رئیس وقت بخش گزارش‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات لوئیس ناسا که امروزه، مرکز تحقیقات گلن در کلیولند، اوهایو نامیده می‌شود، طراحی شده بود. این لوگو از دایره‌ای به نماد فضا تشکیل شده و همچنین یک خط دایره‌ای که نشانی از مافوق صوت در هوانوردی و فضاپیما در مدار است، روی آن قرار دارد. نام ناسا در مرکز آن با حروف درشت نوشته شده است.

مدرلی این لوگو را به درخواست اولین مدیر ناسا، کیت گلنان (Keith Glennan)، با استفاده از عناصر طراحی خود برای مهر آژانس ایجاد کرد. پرزیدنت دوایت دی. آیزنهاور در نوامبر ۱۹۵۹ فرمان اجرایی مبنی بر مجوز مهر را امضا کرد.

یکی از اولین نمایش‌های عمومی لوگوی جدید در کنفرانس مطبوعاتی آوریل سال ۱۹۵۹ بود که در آن ناسا فضانوردان اصلی خود را معرفی کرد.

به مدت ۱۵ سال، ناسا آرم مدرلی را بر روی فضاپیماهای خود حک می‌کرد. روی دیوارهای ساختمان و سقف آشیانه آن؛ در تجهیزات زمینی و پروازی فضانوردان؛ و همه جا و هر چیز دیگری که آژانس می‌خواست به عنوان متعلقاتش شناخته شود، قرار می‌داد.

سپس در سال ۱۹۷۴، به عنوان بخشی از تلاش دولت برای مدرن کردن ظاهر تمام آژانس‌های فدرال ایالات متحده، ناسا آثار هنری مدرلی را با یک لوگوی شیک‌تر جایگزین کرد که توسط شرکای شرکت طراحی نیویورک ریچارد دان و بروس بلکبرن ایجاد شده بود.

اولین مریخ نوردی که روی سیاره‌ای غیر از زمین چرخید، رهیاب مریخ ناسا بود که این لوگو را روی خود داشت. درست همانطور که اولین فضانوردانی که تقریبا ۳۰ سال قبل روی ماه قدم می‌زدند، آن را با خود به ماه بردند.

این لوگو همچنین توسط استودیوهای هالیوود برای استفاده در فیلم‌های بلند مورد استفاده قرار گرفت.

لوگوی ناسا ۶۵ ساله شد

جیمز مدرلی

مدیر بازرگانی و ترخیص برند ناسا می‌گوید: عناصر برند ناسا بسیار محبوب هستند. هر سال، این آژانس درخواست‌هایی برای تجاری‌سازی بیش از ۱۰ هزار مورد الهام گرفته از ناسا دریافت می‌کند.

در چند سال گذشته و از امروز تا آینده نیز، این لوگو جایگاه خود را به عنوان نشان رسمی ناسا حفظ می‌کند. این لوگو همراه با اولین فضانوردانی که به ماه باز می‌گردند و کسانی که در نهایت به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس ناسا به کاوش مریخ می‌روند نیز پرتاب خواهد شد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا