دانستنی ها

این افراد نمی توانند خون اهدا کنند

17 سال از اهدای خون داوطلبانه در کشورمان می گذرد و با وجود پیشرفت های چشمگیر علم پزشکی، هنوز ماده ای که بتواند به طور کامل جایگزین خون شود، تولید نشده است. بنابراین برای درمان بیمارانی که به خون و فرآورده های آن نیاز دارند باید از داوطلبان خون گرفته و پس از گذراندن مراحل مختلف به بیماران تحویل داده شود.

به گزارش ایسنا، مشخص است که انواع فرآورده های خونی را می توان برای مدت محدود و معینی نگهداری کرد. به عنوان مثال، پلاکت ها را فقط می توان به مدت 3 روز در دمای 22 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. محدودیت مدت نگهداری خون و فرآورده های خونی، نیاز به اهداکنندگان را دائمی و روزانه برای مراکز درمانی و بیماران می کند و در نتیجه اهدای خون باید مستمر در سطح جامعه باشد تا همواره نیازهای خونی بیماران تامین شود. برای ملاقات

همچنین باید تاکید کرد که اهدای خون یک عمل کاملا ایمن است. برای اطمینان از اینکه اهدای خون مشکلی برای داوطلب و گیرنده ایجاد نمی کند، همه داوطلبان اهدای خون قبل از اهدا تحت معاینه پزشکی و مصاحبه قرار می گیرند. در طی فرآیند اهدای خون، مقدار مشخصی خون گرفته می شود و دستگاه گردش خون به راحتی می تواند خود را با این حجم از دست دادن خون سازگار کند، بدون اینکه مشکلی در بدن اهدا کننده ایجاد شود.

فرآیند اهدای خون

برای اهدای خون هنگام مراجعه به پایگاه های سازمان اهدای خون مراحل زیر انجام می شود:

1_ مرحله ثبت نام: در این مرحله بروشورهای آموزشی ویژه به اهداکننده ارائه می شود. پس از مطالعه بروشورها و پنل های آموزشی، در صورت واجد شرایط بودن اهدای خون، با ارائه کارت شناسایی عکس دار معتبر (فقط کارت ملی برای اهداکنندگان بار اول) ثبت نام می شود.

2- مصاحبه و معاینه: در این مرحله پزشک سوالاتی در مورد سابقه پزشکی، وضعیت فعلی و رفتار شخصی بیمار می پرسد و معاینه مختصری انجام می دهد. وزن، فشار خون، نبض و دمای اهدا کننده اندازه گیری و ثبت می شود و در نهایت آزمایش هموگلوبین در خون برای ارزیابی کم خونی انجام می شود.

اگر اهداکننده کم خون باشد، مجاز به اهدای خون نیست. به همین دلیل، زنانی که قصد اهدای خون دارند، نباید پس از اهدای خون دچار مشکل کم خونی شوند. زیرا پس از اهدای خون از این نظر معاینه می شوند. این مرحله از اهدای خون ارزش زیادی در حفظ سلامت اهداکننده و گیرنده خون دارد و با توجه به وجود دوره پنجره ای برای برخی بیماری ها، دقت و صداقت در پاسخ به این سوالات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

3- مرحله حذف محرمانه: کلیه اطلاعات دریافتی از افراد کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند. با این حال، ممکن است به دلیل ترس یا احساس گناه از بیان برخی حقایق یا رفتارها تردید کنند. بنابراین در این مرحله از افراد نظرسنجی می شود و از آنها سوال می شود: به نظر شما پس از خون گیری برای بیماران باید از خون خود استفاده کرد یا نه؟ اگر پاسخ “استفاده نشده” است، آن را انتخاب کنید. و ورقه را داخل جعبه بیندازید تا خون جمع آوری شده از چرخه انتقال خون خارج شود. این محلول در بهبود سلامت خون جمع آوری شده تاثیر بسزایی دارد.

4- مرحله خون گیری: ابتدا فرد روی میز خون گیری قرار می گیرد. ناحیه داخلی آرنج با محلول ضدعفونی کننده ضدعفونی می شود و سوزن جمع آوری خون متصل به کیسه مخصوص با استفاده از تجهیزات استریل وارد ورید آرنج می شود. از آنجایی که تمام ابزارهای مورد استفاده استریل و یکبار مصرف هستند، هیچ گونه خطر آلودگی برای فرد ایجاد نمی کنند. برای هر اهدای خون تقریباً 450 میلی لیتر خون از فرد گرفته می شود، یعنی برای هر اهدای خون فقط یک کیسه خون می توان اهدا کرد. زمان لازم برای پر شدن یک کیسه خون به اندازه کافی تقریباً 5 تا 10 دقیقه است.

5- مرحله استراحت و پذیرش: پس از اتمام خونگیری، فرد به مدت 15-10 دقیقه در رختخواب استراحت می کند و در حین خونگیری از اهداکننده خون مراقبت می شود. معاینه، خونگیری و استراحت تقریباً 20 تا 25 دقیقه طول می کشد.

نکاتی که بعد از اهدای خون باید در نظر گرفت

اهداکنندگان پس از اهدای خون باید به نکات زیر توجه کنند:

پس از گرفتن خون، چند دقیقه بازوی خود را بالا نگه دارید و روی ناحیه ای که خون گرفته شده است فشار دهید.

چند دقیقه در حالت دراز کشیدن و سپس نشستن استراحت کنید. بدن شما به این زمان نیاز دارد تا با حجم خون اهدایی سازگار شود.

هنگام برخاستن از میز خونگیری، از وارد کردن فشار به بازویی که از آن خون گرفته شده است خودداری کنید.

بلافاصله پس از ورود به سالن پذیرایی آب میوه و تنقلات سبک مصرف کنید.

برای اندازه گیری مجدد نبض و فشار خون با افسر ترخیص کار کنید.

چسب را به مدت چهار ساعت از محل تزریق خارج نکنید.

برای حمل کیف و وسایل خود از بازویی که خون گرفته شده است استفاده نکنید.

حداقل یک ساعت پس از خونگیری سیگار نکشید.

تا 4 ساعت پس از اهدای خون از بلند کردن یا حمل اجسام سنگین با دستی که از آن خون گرفته شده است خودداری کنید.

تا 24 ساعت پس از اهدای خون ورزش و فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید اما پیاده روی مانعی ندارد.

ممنوعیت موقت اهدای خون

همچنین دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود اهدای خون به طور موقت ممنوع شود:

ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

تا 72 ساعت از روش های فعلی دندانپزشکی

مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک، آسپرین، واکسن زدن و غیره.

فشار خون بالا و پایین، بارداری، شیردهی و غیره. موقعیت های خاص مانند.

انجام رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی محافظت نشده، حجامت، خالکوبی، طب سوزنی و سوراخ کردن گوش.

در معافیت موقت افراد به طور موقت از اهدای خون معاف هستند. به عبارت دیگر فرد در نوبت فعلی خود نمی تواند خون اهدا کند اما پس از مدتی می تواند برای اهدای خون مراجعه کند که بسته به دلیل معافیت متفاوت است.

شرایط اهدای خون

حداقل 18 و حداکثر 65 سال سن

حداقل وزن 50 کیلوگرم

فواصل اهدای خون هر 8 هفته یکبار انجام می شود، مشروط بر اینکه تعداد اهدای خون برای مردان از 4 بار در سال و برای زنان 3 بار بیشتر نباشد.

به همراه داشتن اصل شناسنامه (کارت شناسایی، گواهی، پاسپورت و شناسنامه برای اهداکنندگان بار اول الزامی است)

در صورت وجود سابقه بیماری هایی مانند آلرژی، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی عروقی، ریوی، کلیوی و کبدی، سابقه انتقال خون و فرآورده های آن، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به مواد وریدی، سابقه جراحی. ، سابقه رفتار خشونت آمیز خطر (ارتباط جنسی خانوادگی)، سابقه تاتو، حجامت و خالکوبی، سابقه زردی در خود و خانواده تان، سفر به مناطقی که مالاریا بومی است و غیره. حتما به پزشک انتقال خون اطلاع دهید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا