دانستنی ها

ساعات پرتو فرابنفش چند ساعت است؟

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی گفت: بیشترین تشعشعات فرابنفش در سطح زمین بین ساعت 9 صبح تا 16 عصر دریافت می شود، بنابراین باید اقدامات لازم برای کاهش اثرات منفی جوی انجام شود. تشعشعات به سلامت انسان آسیب می رساند

به گزارش ایتنا، مهدی رهنما افزود: تابش فرابنفش طول موج خاصی از طیف الکترومغناطیسی است که از خورشید به زمین ارسال می شود و معمولا بین 200 تا 250 نانومتر و در برخی منابع تا 280 نانومتر است. هنگامی که غلظت ازن استراتوسفر کاهش می یابد، ما اشعه ماوراء بنفش بیشتری را در سطح زمین جذب می کنیم.

وی افزود: امواج فرابنفش در برخی مواقع مضر و در برخی مواقع مفید است. به عنوان مثال، منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه ماوراء بنفش است، اما زمانی که مقدار دریافتی از مقدار مشخصی بیشتر شود، سیستم حفاظتی بدن آسیب می بیند و در معرض آفتاب سوختگی و آسیب های پوستی قرار می گیریم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی با بیان اینکه بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه ماوراء بنفش بین ساعت 9 صبح تا 16 عصر در سطح زمین دریافت می شود، گفت: در مناطق مختلف یکسان نیست. و در مناطق مرتفع بیشتر از جاهای دیگر و در ساعات خاصی دریافت می شود. هرچه شدت اشعه خورشید بیشتر باشد، اثر فرابنفش بیشتر خواهد بود.

وی توصیه کرد: در این مدت از کرم های ضد آفتاب، لباس های پوشیده بیشتر مانند لباس آستین بلند و کلاه استفاده شود. این محلول ها برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش بادوام و ارزان هستند.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی گفت: کاهش و افزایش اشعه ماوراء بنفش متأسفانه به دلیل اینکه از خورشید ساطع می شود در کنترل مردم نیست و تنها راه اطلاع رسانی و اقدامات پیشگیرانه است بنابراین در سایت اینترنتی پژوهشکده علوم هواشناسی، تابش اشعه ماوراء بنفش برای چهار روز آینده نقشه های پیش بینی (هر سه ساعت یکبار) گزارش می شود.

در نهایت در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا می توان میزان تابش فرابنفش را بر اساس فصول تخمین زد؟ اگرچه در پژوهشکده هواشناسی در حال انجام بررسی تغییرات این تشعشعات در فصول مختلف هستیم، اما تاکنون نمی‌توانیم تشعشعات فرابنفش را بر اساس فصول پیش‌بینی کنیم. بر اساس یافته های فعلی، میزان اشعه ماوراء بنفش در ساعات آفتابی، یعنی زمانی که نور مستقیم خورشید دریافت می شود، افزایش می یابد. این محدوده در زمستان کمتر از تابستان است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا