دانستنی ها

15 روش برای مصرف ویتامین های مختلف

مصرف مکمل های دارویی در کشور در سال های اخیر رو به افزایش بوده است به طوری که سالانه حدود 250 میلیون مکمل دارویی، غذایی و گیاهی توسط سازمان غذا و دارو در کشور شناسایی می شود.

به گزارش ایرنا، ناتوانی در ارائه تغذیه مناسب که بتواند ویتامین های لازم برای سلامت بدن را تامین کند، صنعت داروسازی را در سراسر جهان به سمت تولید انواع مکمل های غذایی و دارویی سوق داده است که انواع این مکمل ها را می توان در داروخانه ها و علائم تجاری مختلف با نام آنها پیدا شده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهمن وی سال گذشته از عرضه گسترده دارو و مکمل های غذایی در داروخانه ها انتقاد کرد و گفت: نیازی به این همه مکمل دارویی که اغلب قاچاق و تاریخ مصرف گذشته است وجود ندارد و با تغییر سبک زندگی می توان ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کرد. اما باید اذعان داشت که استفاده از مکمل ها توسط پزشکان به ویژه برای افراد مسن، مادران باردار و سالمندان توصیه می شود تا بتوانند مواد معدنی و ریزمغذی های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

البته مصرف خودسرانه مکمل های دارویی غیرقابل قبول است و مصرف آن باید با تجویز پزشک متخصص باشد، اما در عین حال در مصرف این دسته از داروها باید به نکاتی توجه شود تا حداکثر تاثیر را داشته باشد. . بدن

متخصصان تغذیه چندین روش را برای افرادی که مکمل مصرف می کنند توصیه می کنند:

1- مواد مغذی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنید

سعی کنید به جای استفاده از کپسول، مواد مغذی مورد نیاز بدن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. خوردن انواع غذاهای سالم بهترین راه برای حفظ سلامت افراد است.

2-زمان مصرف ویتامین ها با یکدیگر متفاوت است

لازم به ذکر است که هر مکمل پزشکی دارای مدت زمان مناسبی برای استفاده است. برخی از ویتامین ها با غذا بهتر جذب می شوند. این نکته مخصوصا برای کسانی که از ناراحتی معده رنج می برند مفید است و می توانند از مولتی ویتامین های خود بهتر استفاده کنند.

3- برخی ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شوند

ویتامین هایی مانند ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین C ویتامین های محلول در آب هستند و بنابراین در بدن ذخیره نمی شوند. این گروه از ویتامین ها باید روزانه مصرف شوند.

هنگام استفاده از این دو گروه از ویتامین ها مراقب باشید که از تداخلات دارویی خودداری کنید. به عنوان مثال، مصرف ویتامین C ممکن است از جذب ویتامین B12 جلوگیری کند.

4- مقداری ویتامین همراه با غذا مصرف شود

بنابراین ویتامین‌هایی مانند A، D، E و K که در گروه ویتامین‌های محلول در چربی قرار می‌گیرند، باید همراه با وعده‌های غذایی مصرف شوند تا جذب بدن شوند. با این حال می توانید این گروه از ویتامین ها را در مغزها پیدا کنید و نیاز بدن را تامین کنید.

5- آهن با معده خالی بهتر جذب می شود

اگر از گروه افرادی هستید که نیاز به مصرف مکمل های آهن دارند، باید بدانید که آهن با آب مرکبات حاوی ویتامین C بهتر عمل می کند و می تواند نیاز بدن شما را تامین کند.

به یاد داشته باشید که قرص آهن و کلسیم را نباید همزمان مصرف کرد زیرا با یکدیگر تداخل دارند و مانع جذب یکدیگر می شوند.

6- از کلسیم، روی و منیزیم به طور همزمان استفاده نکنید

اگر مکمل های معدنی مصرف می کنید، دوزهای متعدد مواد معدنی ممکن است برای جذب رقابت کنند. از مکمل های کلسیم، روی یا منیزیم به طور همزمان استفاده نکنید. علاوه بر این، وقتی این سه ماده معدنی را با غذا مصرف کنید، راحت‌تر جذب می‌شوند.

هیچ ماده معدنی را همزمان با مولتی ویتامین با ویتامین های آنتی اکسیدان مصرف نکنید.

7- به ویتامین A توجه کنید

اگر ویتامین A مصرف می کنید، مراقب مقدار آن باشید. اگر باردار هستید، دوزهای بیش از 10000 واحد بین المللی در روز ممکن است باعث نقص مادرزادی شود. سطوح بالای A و بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را در صورت سیگار کشیدن و حتی اگر قبلاً سیگار کشیده اید، افزایش دهد.

8- ویتامین های بارداری ممکن است حالت تهوع را تشدید کند

مصرف اسید فولیک و آهن اضافی در دوران بارداری برای داشتن یک کودک سالم بسیار مهم است، بنابراین آنها را می توان در اکثر ویتامین های دوران بارداری یافت، اما برخی از ویتامین های دوران بارداری، به ویژه آهن، ممکن است حالت تهوع را بدتر کنند.

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، ویتامین های دوران بارداری خود را با یک میان وعده سبک قبل از خواب مصرف کنید.

9- به تداخلات دارویی توجه کنید

برخی از مکمل های غذایی و مواد مغذی ممکن است با بسیاری از داروهای رایج تداخل داشته باشند. برای مثال، اگر از داروهای سنتی رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنید، حتی مقادیر کمی ویتامین K در یک مولتی ویتامین ممکن است اثربخشی آن دارو را کاهش دهد و مصرف بیش از 1000 میلی گرم ویتامین E در روز ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. خون ریزی.

اگر داروی تیروئید مصرف می کنید، مصرف کلسیم، منیزیم یا آهن در عرض 4 ساعت ممکن است اثر دارو را کاهش دهد. از پزشک خود در مورد بهترین زمان برای انجام این کار سوال کنید.

15 روش برای مصرف ویتامین های مختلف

10- به مقدار توصیه شده ویتامین ها توجه کنید

هر یک از مکمل های دارویی دارای مقادیر توصیه شده برای مصرف روزانه با توجه به جنسیت و سن می باشد. اگر بیش از مقدار استاندارد مصرف کنید، با عوارض جانبی مانند خستگی، اسهال، سنگ کلیه و آسیب اندام مواجه خواهید شد.

11- بروشور دارو را مطالعه کنید

برخی از مواد مغذی موجود در داروها بیش از مقدار توصیه شده توسط پزشک هستند، بنابراین دستورالعمل های ارائه شده به همراه داروهای مکمل را به دقت مطالعه کنید تا متوجه شوید دقیقاً کدام مکمل در داروی شما وجود دارد. این به شما کمک می کند بدانید چه مقدار از قرص را باید مصرف کنید.

12- برنامه خود را داشته باشید

هر فردی با توجه به سن و جنسیت خود می تواند ویتامین های مورد نیاز بدن خود را کنترل کند. به عنوان مثال، اکثر افراد مسن بیشتر از جوانان به کلسیم، ویتامین D و B12 نیاز دارند یا بعد از یائسگی، زنان برای محافظت از استخوان های خود نیاز به مصرف کلسیم و ویتامین D دارند.

13- آیا ویتامین های صمغی مناسب هستند؟

برخی از ویتامین ها، مانند صمغ، به شکل خوراکی ارائه می شوند. از آنجایی که طعم و شکل این دسته از داروها شبیه شکر است، می توان در مصرف آنها اغراق کرد و قند و کالری بیشتری وارد بدن کرد. بنابراین توصیه می شود از مصرف این نوع ویتامین خودداری کنید.

14- کیفیت داروها را بررسی کنید

شرکت های داروسازی هزاران نوع مکمل غذایی و پزشکی را معرفی کرده اند. به دنبال مکمل هایی باشید که توسط سازمان های مرجع تایید شده اند.

15- یادداشت روزانه را فراموش نکنید

برای استفاده منظم از مکمل های پزشکی، یک دفترچه یادداشت داشته باشید و مقدار مصرف را یادداشت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا