اخبار روز سینما

آموزه های امام حسین (ع) از دیدگاه امام موسی صدر: حسینی بودن یعنی رسیدن به بالاترین درجه بخشش.

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

«شناخت دشمن زمان»، «مقابله با ظلم و کمک به مستضعفان»، «پیشبرد راه اصلاح» و «تربیت زنان قهرمان» از آموزه های تربیتی عاشورای حسینی از دیدگاه امام موسی صدر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی صدر، امام صدر در بخشی از سخنان خود در مورد واقعه عاشورا دسته ای از دشمنان حضرت سیدالشهدا را به مخاطبان خود معرفی می کند. به گفته ایشان، مهمترین و خطرناک ترین دشمنان امام حسین (ع) کسانی هستند که می کوشند واقعه کربلا را در حد سالگردها و عزاداری ها نگه دارند و آن را به گریه و اندوه و زاری محدود کنند. اولین نکته ای که می توان از این که حادثه کربلا فقط گریه و زاری نیست این است که این حادثه درس ها و آموزه های مهمی دارد که باید به آن توجه کرد.

درس هایی که از عاشورا می توان گرفت، محدود به زمان و مکان خاصی نیست. بر اساس سخنان، نامه ها و سخنان امام صدر، آموزه های عاشورا را می توان در نکاتی چون «شناخت دشمن زمان»، «ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم»، «پیشبرد راه اصلاح» یافت. ، «تربیت زنان قهرمان» و موارد دیگر. او آن را اینگونه طبقه بندی کرد. در زیر برخی از سخنان امام صدر درباره معارف عاشورا را می خوانید که همگی در کتاب «سفر شهادت» به چاپ رسیده است:

شناخت دشمن زمان

“امروز نبرد بین فلسطینی ها و اسرائیل است. این موضوع در درجه اول بر عهده فلسطینی ها است و اگر آنها این کار را انجام ندهند، این وظیفه عینی ما است که بایستیم و آن را انجام دهیم. درست است که اسرائیل”. قوی است، اما اسرائیل هم قوی بود، می‌کشد، می‌سوزاند و قتل عام می‌کند. پس اسرائيل در خط يزيد است، حسين هنوز برنگشته است و به مردان و زنان و مردگان رحم نکرده است سینه‌ام را پاره می‌کند، بنابراین، این به ما بستگی دارد که راه درست را طی کنیم از جنگ امام حسین.

در مورد حسین می گفتند: از حد گذشت و به شمشیر جدش کشته شد. این حکمی بود که در دادگاه برای امام حسین صادر کردند. گفتند: چرا قیام می کنی؟ چرا نمی گذارید مردم خوشحال باشند؟ چرا نمی گذارید مردم نماز بخوانند و روزه بگیرند؟ حج بجا آورد و زکات بدهد؟ ای حسین چرا اینجوری میکنی؟ از این همه جنگ و درگیری چه می خواهید؟ من آمده ام تا به شما هشدار دهم که اسرائیل همین را می گوید: بگذارید با هم زندگی کنیم، بگذارید در صلح با هم زندگی کنیم! آیا این سخنان از سوی حکومتی که مبتنی بر اشغالگری و تجاوز و طمع و زیاده خواهی است قابل قبول است؟ اسرائیل می گوید: ما از سایر مردم بلندتر هستیم. همه مردم باید تحت کنترل ما باشند. این جنگ امام حسین در عصر ماست. ما هیچ چیز را از سلسله نبرد حق و باطل جدا نمی کنیم، چنانکه در جنگ با یزید به حسین(ع) می گوییم: سلام بر تو ای وارث آدم، خدا بر تو باد.

سخنان حسین علیه السلام وارث انبیا

سخنرانی امام موسی صدر در مجتمع آموزشی آملیا، 1354

وی ادامه داد: ما هنوز در گوشه یک کوچه هستیم، ما که در مسائل پیش پا افتاده داخلی چنین موضعی داریم، موضع ما در مورد مسائل عمومی چگونه خواهد بود، مواضع عمومی و کلی با مواضع کوچک و خاص و انحراف عمومی همراه است. به دنبال انحراف جزئی است و قتل حسینی ادامه سیلی زدن به یک انسان است وقتی هیچ یک از ما نمی گوید: «من» نمی گوید: «رئیس وقتی همه افراد امت بتوانند از اهداف و علایق کوچک شخصی خود فراتر بروند، یعنی بر امیال و خواسته های خود غلبه کنند». شیطان در مبارزه با منیت ها و منافع آنها، مطمئن باشید در نبرد بزرگ خود با نیروهای شیطان در این ایام پیروز خواهیم شد و در این عصر ما پیروز خواهیم شد.

سخنان حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات

با ظلم مبارزه کنید و به مظلوم کمک کنید

«من از زبان امام حسین به شما می گویم: شما مسئول مستقیم هستید، یعنی واجب است که سعی کنید برای اسلحه گرفتن آماده شوید. ما باید به کجا می رویم و می گوییم ماشاءالله چیزی نیست، مسئولین در حال برنامه ریزی هستند. اما ما هر سال می گوییم [امسال] ما شروع.

برادران، من از شما نمی خواهم که همزمان از این طرف به آن طرف بپرید. خیر، به تدریج و پس از آماده سازی. امروز می خواهی به امام حسین کمک کنی. زیرا؟ زیرا امروز به چشم خود دیدی که همه اهل بیت و یاران امام حسین (ع) کشته شدند و زنانشان در آستانه اسارت بودند. امام در میدان تنهاست و فریاد می زند: آیا کسی هست که به من کمک کند؟ آیا کسی هست که از حرم پیامبر اکرم (ص) دفاع کند؟ شما امروز این تماس را شنیدید. اینجوری نیست؟”

“من نمی خواهم شعر و اثر ادبی بخوانم. امروز حسین در دهات تنهاست. آیا حقیقتی که در حسین (ع) جلوه گر شد در دنیای امروز غریب و تنها نیست؟ آیا دین امروز غریب و تنها نیست. در خانه مذهبی ها باید به او کمک کنیم، حتی با یک گلوله، حتی با یک کلمه، ای جوان ها شما باید به این فکر کنید که چگونه می خواهید به امام حسین (ع) کمک کنید؟

سخنرانی عطایی حسینی در واقعه کربلا

نوار صوتی موجود در آرشیو مرکز تحقیقات امام صدر

پیشروی در مسیر اصلاحات

برادران عزیز، ما هر سال حادثه کربلا را مرور می کنیم و هر سال آن را جلوی چشمان خود ترسیم می کنیم و هر سال سعی می کنیم خود را در حال و هوای آن قرار دهیم و حال و هوای حسینی و سیمای جهاد و مصائب کربلا بسازیم. ما هر سال به آنها محتاجیم، مخصوصاً در آغاز سال، سال هجری شمسی با عاشورا و محرم آغاز می شود تا بتوانیم از این مکتب و از این سرچشمه عزم راسخ بگیریم برای مقابله با ظلم در خانه ما، در منطقه ما و در جهان ما ظالمان علیه این ملت ظلم می کنند، حقوقش را زیر پا می گذارند و بر ضد ثروتش توطئه می کنند دریای حسینی را برای تاریکی و شب‌های تاریکی که در انتظارمان است آماده کنیم، اگر ساکت بنشینیم، نمی‌توانیم مقابله کنیم، زیرا ضعف به تسلیم می‌انجامد.

اهمیت عزاداری ما برای امام حسین (ع) و اهمیت این که ما هر سال به یاد امام حسین (ع) باشیم و اهمیت این که همیشه بگوییم: «یا لایتنا کننا معک فانفذو فوزه عظیمه» (کاش با شما بودیم تا به رستگاری بزرگ برسیم) این است که امام حسین را در میان خود یافتیم، از خود پرسیدم: اگر این روزها در میان ما بود، چه می کرد که برادران و همسایگانش در سرما و گرسنگی هجرت کنند؟ این حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می فرماید: «ما در امانیم به خدا و روز بازپسین، من در شعبان با شما هستم و با شما هستم (کسی که شب را با شکم پر می خوابد). در حالی که همسایه اش گرسنه است، به خدا و روز قیامت ایمان نیاورده است.) آن که سالم است و همسایه اش بیمار است، و آن که ثروتمند و همسایه اش فقیر است، به خدا و روز آخرت ایمان نیاورده است. امام حسین از اینکه همسایه اش در سرما باشد بترسد در مورد برادران دینی و هموطنان نیز صدق می کند. مگر می شود امام حسین بی تفاوتی و سکوت را تحمل کرد؟

سخنرانی امام حسین (ع) رهبر اصلاح طلبان

سخنرانی امام موسی صدر در مجتمع آموزشی امالیه، 1354

این روزها به همان اندازه که غم و اندوه عمیقی داریم، علاوه بر قدردانی فراوان، باید زندگی و موقعیت خود را نیز مرور کنیم و خط جدیدی برای رفتار خود بازتاب آنلاین کنیم؛ ما باید تجسم حسینی روی زمین باشیم. این لحظه چقدر به حسینی بودن نیاز داریم، یعنی انسان به اوج فداکاری، گذشت، وفاداری و خدمت، بالاترین خدمت و عطای او می رسد و بخشش به دیگران می رسد، به بالاترین درجه بخشش و گذشت برسد. فکر می کنی وقتی عصبانی می شوی کنار گذاشتن غرور و خودخواهی سخت است درست است که این کار سخت است اما آیا کاری که حسین برای او انجام داد سخت است؟ نبود? از این رو در سایه یاد حسین و در سالروز شهادتش تلاش می کنیم تا زندگی خود را اصلاح و تنظیم کنیم.»

سخنرانی به خط حسینی

سخنرانی امام موسی صدر در جمع اعضای ارشد جنبش امل

تربیت زنان قهرمان

برادران عزیز، رسالت مرد بدون مشارکت زنان انجام نمی شود و موفق نمی شود. هیچ مرد بزرگی در دنیا وجود ندارد مگر اینکه زنی پشت سر او باشد. اگر زنان آموزش نبینند، جامعه نمی تواند به موفقیت برسد. همانطور که تربیت پسر بر ما واجب است، دختران را هم باید تربیت کنیم. چه چیزی زینب را موجودی اسطوره ای و قهرمان کرد و او را در تحمل این سختی ها و سختی ها توانا ساخت؟ چه چیزی باعث شد زینب چنین قهرمانانی خلق کند؟ چه عاملی غیر از ایمان به خداست؟ کدام عامل عقلانی و منطقی را می توان یافت؟ آیا زینب از قبیله خود کمکی داشت؟ آیا او ارتش داشت؟ آیا او ثروت داشت؟ او جز ایمان به خدا چه داشت که او را یاری کند و چنین اقدامات قهرمانانه ای را نشان دهد؟

وقتی به ایمان زینب (س) نگاه کردم، شخصی را دیدم که در برابر یزید ایستاد و گفت: «اگر چه به دلیل شرایط نامساعد مجبور به صحبت با تو شده ام، تو را کوچک و بیهوده می دانم». چنین شاخه انسانی یکی از شاخه های درخت ایمان است. و به خدا مربوط می شود که «وَ مِنْ أَحْوَةُ اللَّهِ وَ الْأَرْضِ یَوْمَ الْقیَامَةِ وَ السَّمَاوَاتَ مِنْ سَمَهُ» . درست است که زینب نه قبیله دارد، نه مال و نه لشکری، اما به خدایی بزرگتر از آن که بتوان وصف کرد، نسبت به خدایی که از یزید، قبیله یزید، مال و ثروت بزرگتر است، است. از یزید و لشکر یزید.

زینب چنین احساسی داشت و از این رو خود را بالاتر از یزید دید و بالاتر از اینکه بتواند با یزید صحبت کند. اگر بتوانیم این نوع ایمان و این نوع قدرت روحی را در زنان خود ایجاد کنیم، می توانیم آنها را قهرمان کنیم.

در نبرد بزرگ و سرنوشت ساز و در مبارزات زندگی شخصی یا عمومی، ما باید زنان قهرمان بسازیم تا فرزندان خود را در خانه بزرگ کنند و اگر جنگی رخ دهد گریه و زاری نکنند. ما به چنین زنانی نیاز داریم. بنابراین در این نبردها چاره ای جز تقویت روحیه ایمان در خود و زنانمان نداریم. تقویت ایمان نیز تنها با آگاهی و اعمال دینی امکان پذیر است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا