اخبار روز سینما

نگاهی به همکاری های موفق فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی در سه دهه تلخ و شیرین

فاطمه معتمدآریا و پرویز پرستویی چند دهه از بازیگران مطرح سینمای ایران هستند. هر کدام را می توان وزنه مهمی در یک اثر دانست و همکاری آنها باعث خلق چندین اثر موفق شده است. از کمدی هایی مثل «مرد عوضی» و «شوخی» تا درام هایی مثل «زیر تیغ» و «صد سال به این سال ها».

به گزارش بازتاب آنلاین، اولین همکاری معتمدآریا و پرستویی در این فیلم خواهد بود.مهر «مادر» به کارگردانی کمال تبریزی است. پرستویی در این فیلم حضور بسیار کوتاه و افتخارآمیزی داشت و به همین دلیل او را جزو همکاری آنها نمی‌دانیم. نگاهی داریم به همکاری این دو بازیگر از اواسط دهه 70 تا اواخر دهه 1980.

تغییر مرد محمدرضا هنرمند 1376

«مرد عوضی» پرفروش ترین و پرطرفدارترین همکاری پرسویی و معتمد آریا محسوب می شود.

«مرد عوضی» کمدی خلاقانه و موفقی در میان کمدی های دهه 70 بود و همکاری پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا بسیار چشمگیر بود. داستان درباره مردی بود که پس از پیوند مغز خاطرات زندگی گذشته خود را از دست داد و با خاطرات فردی که مغزش پیوند زده شده بود زندگی کرد. او در این موقعیت جدید باید همزمان با همسرش و همسر مردی زندگی می کرد که مغزش در سرش بود و همین موقعیت کمدی جذابی را در فیلم ایجاد می کند. این اولین همکاری رسمی پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا بود یکی این فیلم به یکی از پرفروش ترین فیلم های آن زمان تبدیل شد. «مرد عوضی» پرفروش ترین فیلم سال 1377 شد و تا سال 1382 که فیلم «کلاه قرمزی و ساروناز» اکران شد، فیلم «مرد عوضی» همچنان رکورددار فروش و بیننده بود.

یک شوخی همایون آسیایی 1378

پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در این سال ها همکاری های موفقی داشتند که بیشتر این همکاری ها بر روی آثار محمدرضا هنرمند بوده است.
همایون اسعدیان بار دیگر معتمدآریا و پرستویی را در فیلم شوخی گرد هم آورد.

«شوخی» به کارگردانی همایون اسعدیان اقتباسی از فیلم آمریکایی «قهرمان» بود. دو سال پس از موفقیت «مرد عوضی»، پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا بار دیگر در این فیلم همبازی شدند. داستان درباره یک فروشنده مواد مخدر به نام فتحعلی بود که یک شب هنگام خروج از شهر برای تحویل مواد دچار سانحه هوایی شد. او به مسافران کمک کرد تا پیاده شوند و سپس فرار کرد و همه اینها را به دوستش گفت. زمانی که به جرم قاچاق به زندان افتاد، دوستش از طرف او خاطراتش را برای رسانه ها تعریف کرد و قهرمان شد. در این میان زنی به نام سیما که در بین مسافران هواپیما حضور داشت حقیقت را فهمید. پرستویی، معتمدآریا و حبیب رضایی بازیگران اصلی این فیلم بودند. به عنوان یک اقتباس سینمایی قابل قبول بود، اما پس از «Swap Man» نتوانست انتظارات همکاری این دو بازی را به اندازه کافی برآورده کند.

عزیزم حالم خوب نیست محمدرضا هنرمند 1380

پس از دو فیلم موفق «مرد عوضی» و «مومیایی 3»، محمدرضا هنرمند در سال 1389 «عزیزم من کوک نیستم» را با حضور پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا ساخت. محور اصلی فیلم مردی تنها و کم اعتماد است که وضعیت مالی خوبی ندارد و مدام دست به خرابکاری می زند. او به هر دری می زند تا برای پسرش کامپیوتر بخرد، اما موفق نمی شود تا زمانی که تصمیم می گیرد کاری مهم و عجیب انجام دهد: پسر مرد مرد ثروتمندی را بدزدد و از پدرش پول بخواهد. ورود رویا با بازی معتمدآریا به زندگی او از یک سو بر زندگی او تأثیر می گذارد و از سوی دیگر تهدیدی برای او می شود. پرستویی بازی متفاوتی را انجام می دهد و با معتمدآریا زوج جذابی را تشکیل می دهد، اما در نهایت «عزیزم، من آشپز نیستم» نمی تواند در کار هیچ کدام از آنها فیلم موفقی شود.

زیر چاقو محمدرضا هنرمند 1385

پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در این سال ها همکاری های موفقی داشتند که بیشتر این همکاری ها بر روی آثار محمدرضا هنرمند بوده است.
“زیر تیغ” یکی این یکی از موفق ترین همکاری های Persutii و Motamedarya است.

مهمترین همکاری پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا در سریال درخشان زیر تیغ رخ داد. این همکاری مجددا با همکاری محمدرضا آرتمن رخ داد و برگ برنده مهمی در کارنامه هر یک از آنها شد. محمود با بازی پرویز پرستویی به طور تصادفی دوست خود را در جر و بحث می کشد و نمی تواند با وجدان خود این موضوع را پنهان کند. پس از یک دوره بحران بزرگ، او ظاهر می شود و باید هم درد مرگ دوستش را تحمل کند و هم رنجی که خانواده اش متحمل می شود. معتمدآریا در نقش همسر محمود در این سریال احساسات متفاوتی را به نمایش می گذارد. او ابتدا از ازدواج پسرش خوشحال می شود و بعد نگران می شود زیرا اتفاقی که افتاده و دست همسرش به خون آلوده شده است. سپس در عذاب اختفا گرفتار می شود و بعد از مدتی درد انتقام همسرش را می خورد و در عین حال اضطراب بچه ها را تحمل می کند و باید نگاه های تند و تمسخر پسرها را تحمل کند . هر دو به گونه ای در این سریال ظاهر شده اند که گویی در این نوع موقعیت ها با شخصیت های واقعی سروکار داریم.

صد سال تا این سالها. سامان مقدم 1386

پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در این سال ها همکاری های موفقی داشتند که بیشتر این همکاری ها بر روی آثار محمدرضا هنرمند بوده است.
“صد سال تا این سالها” یکی یکی از آثار متفاوت معتمدآریا و پراستویی است که سال ها در بازداشت به سر می برد.

پرستویی و معتمدآریا در دهه 80 علاوه بر بازی در دو سریال مهم، در فیلم «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم همبازی شدند. این فیلم یک بار در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد اما هرگز مجوز نمایش عمومی دریافت نکرد. «صد سال به این سال ها» مشکلات و مصائب زنی به نام «ایران» را در طول سه دهه روایت می کند. معتمدآریا در این فیلم نقش ایران و پرویز پرستویی در نقش مردی به نام امین دوست خانوادگی او بازی می کنند. مردی که به ایران علاقه مند شد و باعث مرگ همسرش شد و در میانسالی نزد او اعتراف کرد. این فیلم تا به حال اکران نشده است و نمی توان درباره ژانر اجرای آنها صحبت کرد، اما کسانی که فیلم را دیده اند معتقدند که یکی از مهم ترین آثار هر دوی آنهاست.

آشپز باش محمدرضا هنرمند 1388

پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در این سال ها همکاری های موفقی داشتند که بیشتر این همکاری ها بر روی آثار محمدرضا هنرمند بوده است.
«آشپز باش» جدیدترین همکاری مشترک پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا است.

سه سال بعد از «زیر تیغ»، محمدرضا هنرمند به همراه معتمد آریا و پرستویی سریال «آشپزی» را ساخت. داستان سریال بر اساس دوئل زن و شوهر بود. خانمی که از جایگاه همسرش در مدیریت رستوران بی خبر بود و تمام موفقیت های رستورانش را به اجرای زنده خودش ربط می داد، با همسرش مشکل پیدا کرد و همین اختلافات باعث شد که با هم کار نکنند و به رقابت با یکدیگر بپردازند. . دیگر. این مشکلات زندگی فرزندانشان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این هنرمند قصد ساخت یک کمدی عاشقانه را داشت که نتیجه تلاش او یک سریال خانوادگی متوسط ​​و تا حدودی خنده دار بود. این سریال نتوانست به اثری کمدی و تاثیرگذار تبدیل شود و در اواسط داستان حتی تلخ شد. با این حال مخاطبان زیادی داشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا