اخبار روز سینما جهان

درباره محدودیت باران کوثری ما را جیگر فرض نکنید

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سایت عصر ایران در یادداشتی به قلم نهال موسوی به ممنوعیت کار باران کوثری واکنش نشان داد.

جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما درباره ساخت فیلم سینمایی «رگ های آبی» درباره فروغ فرخزاد و دلیل اکران نشدن آن گفت. جهانگیر کوثری گفت: من شخصاً با همین شرایط فیلمم را ساختم اما قطعا در دوره جدید هم خودم و هم خانم بنی اعتماد حضور جدی تری در عرصه خواهیم داشت.

علت اکران نشدن فیلم سینمایی «رگ های آبی» به دلیل عدم امکان بارندگی است. باران کوثری امروز اجازه عکس گرفتن ندارد، برای پوستر هم ممنوع است و به همین دلیل شخصاً فیلم را به جشنواره تورنتو بردم و در آنجا فیلم را اکران کردیم. با وجود همه این محدودیت ها، در آینده همان فیلم را اکران خواهیم کرد.»

پس از این سخنان روح الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر اکران فیلم های سازمان سینمایی به چند نکته درباره ادعای تهیه کننده فیلم سینمایی «رگ های آبی» مبنی بر توقیف باران کوثری – بازیگر اصلی این فیلم اشاره کرد. منجر به عدم اکران فیلم مذکور شد. وی گفت: آیا در سال گذشته 2 فیلم از این بازیگر که ممنوع التصویر بودید اکران نشده است؟ فیلم گزگاه در دوازدهم مهر در سال 1402 اکران شد و 165 روز روی پرده سینماها بود و بنا به شهادت تهیه کننده و کارگردان این اثر بیشترین کمک برای بهتر دیده شدن آن شده است.

همچنین فیلم محبوب با حضور این بازیگر در هفدهم آبان 1402 اکران و 125 روز روی اکران بوده است. این در حالی است که هر دو فیلم با مجوز سازمان سینمایی به صورت آنلاین اکران شده و مخاطبان می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

پروانه نمایش فیلم سینمایی «رگ های آبی» در دولت سیزدهم صادر شد. آیا برای اخذ مجوز غربالگری اقدامی انجام داده اید؟ اگر اقدامی انجام داده اید بفرمایید چه زمانی بوده و به کدام مدیر مراجعه شده است؟

چرا شورای صنفی که مسئولیت نمایش فیلم ها را بر عهده دارد از درخواست شما بی اطلاع است؟ اینجانب که مسایل مربوط به اکران را بر عهده دارم یادم نمی آید که جنابعالی برای این منظور درخواستی ارائه کرده باشید.

علیرغم اتفاقات سال 1401 و رفتار قانون شکنی عوامل برخی فیلم ها، سازمان سینمایی با این استدلال که قانون عطف به ماسبق نمی شود، آثار این افراد را آماده نمایش کرد و با وجود جنجال های فراوان. و حمله می کند، از تصمیم خود عدول نکرده است و حتی تا به امروز «فیلمی به خاطر چنین چیزی متوقف نمی شود، مگر اینکه فردی مثل شما برای اکران فیلمش مراجعه کرده باشد».

نکته مهم این است که گفته های سهرابی صحت دارد و حالا در این روزهای پایانی دولت سیزدهم دیگر نباید فکر کرد چون شرایط عوض می شود و افراد فعلی سازمان سینمایی می روند و می توان هر چیزی گفت. زیرا مستندات قابل ارجاع به قدری واضح است که جایی برای هیچ گونه کتمانی باقی نمی گذارد.

دنیا دیگر مانند دهه های گذشته نیست که هر کلمه ای را به زبان بیاوریم و انتظار داشته باشیم مخاطب آن را بپذیرد. بر اساس آنچه موجود است ممنوعیت تصویر باران کوشاری برای پخش آثار ساخته شده صحت ندارد زیرا 2 فیلم از وی منتشر شده است.

همچنین عدم نمایش عکس باران کوثری بر روی پوستر و مطالب تبلیغاتی شهری این فیلم پرطرفدار غیر قابل انکار است زیرا در زمان اکران فیلم اجازه استفاده از عکس باران کوثری بر روی پوسترها یا بیلبوردها و حتی در قسمت جلو داده نشده است. از سینماها

حال مخاطب می تواند با یک جستجوی ساده همه چیز را بیابد و از صحت داستان پی ببرد. اما متأسفانه برخی از افراد متوجه این تغییرات بزرگ در دنیای اطراف خود نشده اند و فکر می کنند که جهان در همان جایی که آنها فکر می کنند ایستاده است.

در حال حاضر همانطور که از مدیران سازمان سینمایی می خواهیم پاسخگوی عملکرد و تصمیمات 3 ساله دولت سیزدهم باشند، از سازنده سینمایی هم که ادعا می کند انتظار اطلاع رسانی و شفاف سازی داریم.

اینکه فکر کنیم دوره این افراد در سازمان سینمایی تمام شده و حالا که می روند هر چه می خواهیم بگوییم، مشکل بزرگی است. همین امروز یک نفر دیگر مصاحبه کرد و نکاتی را گفت که شاید اگر این اطمینان را نداشت که افراد حاضر در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی فعلی می رفتند یا مثلا به جای پزشکیان جلیلی انتخاب شد، هرگز وارد چنین عرصه ای نمی شد.

اما مردم، مخاطبان و افکار عمومی امروز چشم و گوش باز دارند و دیگر به این راحتی حرف ها و ادعاهای منفعت طلبانه عده ای را نمی گیرند و دیگر زمان قهرمان یا قهرمان ساختن یک نفر گذشته است. در غیر این صورت یک شیطان با مصاحبه خوشبختانه دنیا تغییر کرده است.

درست است که قرار است باشد پزشکیان و دولت جدید خواهد آمد، اما شما قرار نیست ما را جیگر فرض کنید.

۲۲۰

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا