اخبار روز

خاکی ترین آیین عزاداری در ماه محرم / عکس

به گزارش بازتاب آنلاین، عزاداری امام حسین (ع) میراثی است که در بین مردم ایران در عزاداری امام حسین (ع) رایج است و مردم حتی پس از گذشت سال ها از محرم همچنان با جان و دل به آن ایمان دارند. آن را اجرا می کنند.

مهر وی در پیامی نوشت: مردم لرستان در روز عاشورا با سنت دیرینه ای به نام «گل مالی» یا «عین گل» عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند. قِل مالی، آیین قِل یا خِره مالی، آیینی است که مردم لر اعم از زن و مرد، کودک و بزرگسال در مراسم مختلف عزاداری از جمله عزاداری درگذشت اعضای خانواده و یا در عزاداری مذهبی انجام می دهند.

گل مالی یکی یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری لرستان است که به شماره 53 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. گل مالی یکی یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری در لرستان است به طوری که امروزه نیز شاهد اجرای این مراسم در بسیاری از مناطق استان به ویژه خرم آباد هستیم.

وجه مشترک همه تحقیقات و نظرات این است که گل مالی لرستانی ها نشان دهنده خاکی ترین و خالصانه ترین سوگ سالار شهیدان است. در لرستان باستان و از آثار موجود از جمله سنگ قبرها به خوبی می دانیم که از گذشته های دور مراسم خاصی در مرگ عزیزان برگزار می شده و بر سر گل می پوشانند. یکی یکی از آن مراسم بود.

لرها سالها منتظر این روز هستند و بهترین خاک را، خاکی که مطمئن هستند پاکیزه است، با آب و گلاب مخلوط می کنند و برکه هایی از گل را در پای خیمه ها و تکیه ها آماده می کنند. فرقی نمی کند، خانم ها چادر و روسری می پوشند و آقایان از سر تا پا.

تهیه گل ها از روز تاسوعا یا شب عاشورا صورت می گیرد و سرانجام در روز عاشورا گروه هایی از پیر و جوان به خیمه ها می تازند تا با اجرای گل ها غم بزرگ خود را نشان دهند.

4611362.jpg

این آیین خاص شامل چند مرحله است که از روز هفتم محرم، روز ترش عباس آغاز می شود و تا شام غریبان ادامه می یابد. در روز ترش عباس مردان به توالت می روند و سر و صورت خود را می تراشند و لباس تمیز می پوشند. چند روز مانده به عاشورا عده ای برای جمع آوری هیزم می روند و اهالی به نذر خود هیزم می دهند. جامعه همچنین درختان خشک شده شهر را جمع آوری کرده و در اختیار کمیته ها قرار می دهد. از این هیزم برای آتش زدن استفاده می شود تا عزادارانی که در گل می افتند خشک شوند و در زمستان از سرما در امان بمانند.

گرچه برخی معتقدند خاک بر سر ریختن غم سردی دارد اما مردم لرستان چند صد سال است که این خاک را بر سر می ریزند و همچنان در ماه محرم عزاداری می کنند. این رسم ریشه در تاریخ دارد و در شاهنامه فردوسی، در داستان مرگ سهراب و سیاوش صدها بیت وجود دارد که به خاکسپاری سر و بدن با خاک اشاره دارد و پیشینه تاریخی آیین گلمالی را نشان می دهد.

4611366.jpg

در گذشته که پارچه سیاه کمیاب می شد، مردم تکه ای از دور (سیاه چادر) را بریده و روی دوش خود می گذاشتند. سپس گلهایی درست کردند و روی شانه هایشان مالیدند که نشانه این است که بدن ما از خاک است و به زمین باز می گردد.

جالب است که عده ای بر سر تصاویر برخی از درگذشتگان خود گل می مالند تا در عزاداری امام حسین (ع) شریک شوند.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا