سبک زندگی

چه دمایی برای انسان خیلی گرم و خطرناک است؟

غزال زیاری: در هفته های اخیر موج گرمای بی سابقه ای مناطق مختلف نیمکره شمالی را فراگرفته است و بر اساس برآوردها دست کم 38 نفر در آمریکا به دلیل مشکلات ناشی از گرما جان خود را از دست داده اند.

در همین حال، تغییرات آب و هوایی به گرمای شدید هوا دامن می زند و این باعث شده است تا محققان تحقیقات جدیدی را برای درک بهتر حدود بقای انسان در گرما انجام دهند و دریابند که انسان در چه آستانه دمایی می تواند بدون هوا زنده بماند. شرطی سازی

برخی از دانشمندان نگرانند که موج گرمای گسترده در مناطق بدون تهویه مطبوع منجر به مرگ و میر بسیاری شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آستانه تحمل گرما در انسان بسیار کمتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد و این آستانه در هوای خشک و در افراد مسن کمتر است.

جنیفر وانوس، دانشیار دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: “تنها راه حل طبیعی بدن انسان در برابر گرما، تعریق بیشتر است، اما توانایی تعریق در افراد مسن ضعیف تر است. با تکنولوژی امروز، حداقل در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، گرما مرتبط است. مرگ و میر 100% قابل پیشگیری است، و در صورت لزوم از تهویه مطبوع استفاده می شود، اما “بعضی از نقاط جهان حتی چنین امکاناتی ندارند.”

در این میان، نکات زیادی وجود دارد که می توانیم برای محافظت از سلامتی و زندگی خود در گرمای شدید استفاده کنیم.

بدن خود را خنک نگه دارید

بدن انسان نمی تواند دمای بالای 43 درجه را تحمل کند. به گفته وانوس، زمانی که دمای مرکزی بدن انسان به 43 درجه سانتیگراد می رسد، احتمال مرگ 99.9 درصد است.

دمای 43 درجه سانتیگراد حداکثر دمایی است که بدن انسان می تواند تحمل کند. البته نباید فراموش کرد که در برخی موارد گرما به تدریج افراد را از بین می برد و باعث تشدید برخی مشکلات جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی و کلیوی خواهد شد.

وقتی رطوبت می کشد

بدن انسان می تواند با تعریق و انتقال گرما از طریق آب خارج شده، هسته خود را خنک نگه دارد.

اسکات دنینگ، دانشمند آب و هوا و استاد علوم جوی در دانشگاه ایالتی کلرادو، می‌گوید: «اگر هوا خیلی مرطوب باشد، عرق شما تبخیر نمی‌شود، بنابراین بیرون پوست شما خنک‌تر از داخل آن نمی‌شود».

به این ترتیب گرمای متابولیک در بدن جمع می شود و منجر به تب بسیار بالا، گرمازدگی و مرگ می شود.

چه دمایی برای انسان خیلی گرم و خطرناک است؟

دمای حباب مرطوب

دانشمندان اغلب از معیاری به نام دمای حباب مرطوب برای اندازه گیری شاخص گرما و رطوبت استفاده می کنند.

این شاخص اندازه‌گیری دما به این صورت تعریف می‌شود: اگر دماسنج را با یک پارچه مرطوب بپوشانید تا گرما تبخیر شود، می‌توانید به طور تقریبی میزان خنک شدن پوست در اثر تعریق را اندازه بگیرید. دنینگ توضیح داد: دمای حباب مرطوب باید چندین درجه سردتر از دمای هسته بدن شما باشد. در غیر این صورت، گرما از بدن شما خارج نخواهد شد.»

حداکثر دمای قابل تحمل

مطالعه جالبی در سال 2010 انجام شد که در آن محققان آب و هوا دمای حباب مرطوب 35 درجه سانتی گراد در رطوبت 100 درصد را به عنوان حد بالایی برای بقای انسان و سازگاری بدون خنک کردن ذکر کردند.

البته شاخص هایی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لباس، حرکت و فعالیت در این مطالعه لحاظ نشده است. برای خلاصه کردن این مطالعه، آنها این دما را به عنوان حداکثر دمایی که بدن انسان می تواند برای بقا و سازگاری بدون خنک شدن تحمل کند، تعیین کردند.

چه دمایی برای انسان خیلی گرم و خطرناک است؟

به مرز نهایی نزدیک می شویم

در مطالعه‌ای در سال 2020، محققان دریافتند که فرکانس گرمای بسیار مرطوب از سال 1979 (1358) دو برابر شده است و دما در برخی از نقاط جهان از جمله هند، پاکستان، خلیج فارس و خلیج مکزیک به 1358 نزدیک شده است. در آستانه دمای حباب مرطوب و در دو مکان برای مدت کوتاهی فراتر رفت.

به گفته دنینگ، محققان نگران مرگ و میر دسته جمعی در این مناطق هستند. از آنجا که دمای جهانی هنوز در حال افزایش است: “صدها میلیون نفر بدون دسترسی به تهویه مطبوع در مناطق اصلی شهری در دریای عرب (شرق شبه جزیره عربستان) و منطقه اقیانوس هند زندگی می کنند.

خطرات دست کم گرفته شده

اما تحقیقات جدید نشان می دهد که حد نهایی تعریف شده غیر واقعی است.

مطالعه‌ای در سال 2022 با استفاده از داده‌های آزمایش‌های محفظه حرارتی تخمین زد که آستانه دمای حباب مرطوب که در آن افراد جوان و سالم می‌توانند وظایف اصلی زندگی را انجام دهند، احتمالاً نزدیک‌تر به 30-31 درجه سانتی‌گراد است، بسیار کمتر از قبل. معیار (35 درجه).

گرمای خشک نگران کننده است

وانوس خاطرنشان کرد: میزان بقای افراد متفاوت است و شاخص هایی مانند سن تأثیر زیادی در این امر دارد.

تحقیقات او نشان می دهد که آستانه فیزیولوژیکی برای گرمازدگی، به ویژه در گرمای خشک، بسیار کمتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

چه دمایی برای انسان خیلی گرم و خطرناک است؟

در این تحقیق آمده است که اکثر سالمندان نمی توانند به خوبی عرق کنند و اگر به مدت 6 ساعت در معرض دمای بالای 46 درجه قرار بگیرند رطوبت هوا کم است و حتی در شرایط دسترسی به سایه نیز عرق می کنند. خطرات جدی وجود خواهد داشت.

وانوس در پایان گفت: “هرگز آستانه قطعی برای بقا وجود ندارد و فکر کردن به آن خطرناک است.”

منبع: nbnews

54321

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا