اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

پنج چالش سازمان های امروزی و راهکارهای غلبه بر آنها

عصر ایران؛ دکتر علیرضا داداشی* – فارغ از این که مدیر هستید، یا برای مدیر کار می کنید یا در فکر مدیریت هستید، خوب است بدانید که چالش هایی وجود دارد که قرار است با آنها روبرو شوید تا با این شناخت بتوانید برای غلبه بر آنها آماده شوید.

مدیران انسان های توانایی هستند اما غلبه بر چالش ها ساده نیست.

در این نوشتار ابتدا چند نمونه از چالش هایی که مدیران در حال حاضر با آن روبرو هستند و سپس نکاتی در مورد چگونگی غلبه بر آنها خواهیم داشت.

پنج چالش مدیریت:

1. ارتباط موثر با تیم

مشکلات مدیران در سازمان های امروزی وارد حیطه هایی افزون بر چالش های دوران گذشته شده است.

به عنوان  نمونه، برقراری ارتباط مؤثر با گروهی از افراد دورکار به سبب افزایش اتکا به روش‌های ارتباط دیجیتالی. این تغییر فاز کاری برای مدیرانی که به روز نشده اند در حال بدتر کردن بیش از پیش اوضاع و پررنگ تر کردن چالش های مدیریتی آنهاست.

2. ارزیابی و مقابله با مشکلات عملکرد

به عنوان یک مدیر، باید به سرعت با هر گونه مشکل عملکردی مقابله کنید. این نه تنها برای رسیدگی به مسائل شناخته شده و بروز یافته مهم است، بلکه کمک به کارمندان موجب بهبود مواردی هم می شود که احتمالا در مورد آنها به کمک نیاز دارند اما هنوز شناسایی نشده اند.

 3. استخدام افراد مناسب

وقتی صحبت از تناسب افراد در سازمان می کنیم، هم منظورمان تناسب فرد با شغل و جایگاه سازمانی اوست، هم به شکل ویژه تناسب فرد با فرهنگ سازمان.

4. مدیریت تضادهای درون تیم

تیم های رویایی با هم کنار می آیند، با هم کار می کنند و بسیار سازنده هستند.

با این حال، همه همیشه با هم عالی کار نمی کنند. هنگامی که یک درگیری بین دو همکار ایجاد می شود، اغلب می تواند کل تیم را تحت تأثیر قرار دهد.

 5. حفظ کارکنان ستاره

افراد با استعداد به سختی به دست می آیند، به همین دلیل است که افراد و شرکت ها برای حفظ آنها سخت تلاش می کنند. اگر به کارمندان آنچه را که ارزش دارند ارائه ندهید، شخص دیگری این کار را خواهد کرد.

پنج چالش سازمان های امروزی و راهکارهای غلبه بر آنها

راهکارهای غلبه بر چالش ها:

1. ارتباط موثر با تیم

مدیران خوب، به ویژه، باید کماکان مهارت‌های شنیداری و گفتاری پیشرفته را توسعه دهند، زیرا نقش مهمی در موفقیت و توانایی تیم برای رشد دارند.

فقدان ارتباطات بین بخشی دومین دلیل بزرگ استرس مربوط به محل کار در بریتانیا (2020) است[1] که همین آمار بر اهمیت ارتباطات نه تنها برای بهبود فرآیندهای تیم شما بلکه برای محافظت از سلامت روانی تیم شما تأکید می کند.

 

نکته: با هر کس به طور متفاوتی ارتباط برقرار کنید.

کلید برقراری ارتباط عالی با تیم شما این است که نحوه کار همه افراد تیم خود را بشناسید. برخی از روش های ارتباطی ممکن است با برخی از اعضای تیم کار کنند و با برخی دیگر چندان خوب نباشد.

شاید خوب باشد چند تست شخصیتی را با تیم خود انجام دهید و از آنها بپرسید که ترجیح می دهند چگونه کار کنند تا بتوانید به موثرترین روش همکاری کنید.

 

2. ارزیابی و مقابله با مشکلات عملکرد

مدیران باید تلاش متعادل و مناسبی برای رسیدن به نتایج داشته باشند که به روابط داخلی سازمان آسیب نرسانند.

 

نکته: اگر تیم شما اهداف مشخصی نداشته باشد، به راحتی ممکن است خروجی های افراد و نهایتا کسب و کار افت پیدا کند و  کمتر از آن چیزی بشود که انتظار می رود.

مطمئن شوید که افراد و تیم‌های شما اهداف خود را می‌شناسند تا بتوانند با انگیزه باقی بمانند و با آنچه از آنها انتظار می‌رود همگام باشند. به عنوان یک مدیر، دانستن کارهایی که تیم شما باید انجام دهد، هم نظارت بر عملکرد آنها و هم رسیدگی به هر مشکلی که ممکن است در آینده پیش بیاید را برای تان آسان تر می کند.

پنج چالش سازمان های امروزی و راهکارهای غلبه بر آنها

3. استخدام افراد مناسب

مدیران بزرگ علاوه بر اینکه دنبال مهارت و تجربه مناسب هستند، باید به دنبال تناسب فرهنگی فرد با سازمان نیز باشند. اگر استخدام اشتباهی انجام شود، می تواند به سرعت عملکرد تمام تیم را مختل کند.

 

نکته: فرآیند جذب و استخدام را بازبینی کنید.

فرآیند استخدام و مصاحبه خود را به گونه ای سازماندهی و برنامه ریزی کنید که بتوانید به طور منصفانه ای نامزد(های) هر موقعیت شغلی را ارزیابی کنید.

همچنین، سعی کنید برخی از اعضای تیم خود را در فرآیند استخدام مشارکت دهید تا بتوانید ببینید که چقدر با آنها کنار می آیند.

 

4. مدیریت تضادهای درون تیم

هنگامی که درگیری ها به وجود می آیند، مهم است که به سرعت و به طور موثر با آنها برخورد شود و به عنوان یک مدیر، این مسئولیت شماست که به حل مسائل کمک کنید.

 

نکته: اگر در تیم شما درگیری ایجاد شد، اول مطمئن شوید که واقعاً چه چیزی در حال وقوع است.

قبل از هر اقدامی، هر دو طرف درگیر ماجرا را فرا بخوانید تا موضوع را کاملاً درک کنید. سعی کنید موضوع تضاد و تعارض را مثبت جلوه دهید. تعارض می تواند باعث ایجاد تفکر خلاقانه شود.

بحث های منصفانه و صریح انجام دهید و منطقی رفتار کنید. هرچه موقعیت‌های متضاد را بهتر مدیریت کنید، بهبود سریع‌تر ممکن می‌شوند.

 

5. حفظ کارکنان ستاره

چالش امروز استخدام و جذب و نگهداشت این است که فرصت های کاری فراوانی وجود دارد و افراد جویای کار هم زیاد هستند ولی افراد عالی به اندازه کافی وجود ندارند، بنابراین کاری که شما به عنوان یک مدیر باید در دستور کارتان قرار دهید این است که اگر از نعمت وجود چنین کارکنانی برخوردار هستید، هر کاری که می توانید انجام دهید تا این افراد را در کنار خود نگه دارید.

یک چالش دیگر در مورد حفظ افراد بزرگ این است که کار از راه دور فرصت‌های بیشتری را برای افراد فراهم کرده، زیرا آنها دیگر به یک موقعیت مکانی محدود نیستند.

 

نکته: بپرسید که کارمندان شما چه می خواهند.

به جای پیش بینی، از خودشان بپرسید. آیا آن‌ها انعطاف‌پذیری، حقوق رقابتی‌تر، یا برخی از مزایای خارج از روال را می‌خواهند؟ اگر ندانید، نمی توانید آنچه را که کارمندان می خواهند به آنها بدهید.

 

نتیجه:

چالش های سازمانی امروزی تفاوت چندانی با چالش های ادوار پیشین ندارند، تنها با تغییر شکل و ابزار کار، کمی تغییر در نحوه بروز آنها پیدا شده است.

راهکارهای مناسب آنهایی هستند که با این ابزارها و اشکال فعالیت سازمانی تناسب داشته باشند.

————————————-

پنج چالش سازمان های امروزی و راهکارهای غلبه بر آنها* دکتر علیرضا داداشی
– دکترای مدیریت بازاریابی
– مدیر و بنیانگذار گروه «مشاوره، آموزش و تحقیقات بازار خوشه‌چین»
– مشاور کسب و کارهای نوپا، کوچک و متوسط
– پژوهشگر بازار و کسب‌و‌کارها
– نویسنده بیش از ۴۰ مقاله در فروش و بازاریابی
– مولف کتاب: بیست گفتار فروش و بازاریابی- کتاب همراه فروشندگان و بازاریابان
-بازرس اصلی انجمن علمی مدیریت کسب و کار ایران
– نویسنده و مدرس مدرسه کار و کسب عصر ایران

در تنظیم این نوشتار نگاهی به سایت زیر داشته‌ام:

[1] https://www.oakstone.co.uk/

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا