اخبار روز

با انتشار 5000 آگهی جعلی قیمت ملک را متورم کردند

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک با بیان اینکه با قانون جدید مسکن از انتشار آگهی های جعلی جلوگیری می کنیم، گفت: گزارش هایی دریافت کرده ایم که یک نفر 5000 آگهی جعلی منتشر کرده است. یکی او توانست از طریق بسترهای اینترنتی قیمت یک فضا را 5 درصد افزایش دهد.

یاسر دستمالچیان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره قانون جدید ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره به منظور جلوگیری از انتشار آگهی های جعلی در سایت های معروف اینترنتی، اظهار کرد: همه تذکرات لازم را به بسترهای اینترنتی داده ایم. انتشار آگهی خرید و فروش مسکن و به مراجع نظارتی اعلام کرده است. از آنها خواسته ایم در این مورد تصمیم گیری کنند و اعلام کرده ایم که در این ماه تصمیمات نهایی گرفته می شود.

وی ادامه داد: این قانون 14 خرداد ماه اجرایی شد اما قبل از قانون شدن، راهنمایی های لازم را به بسترهای اینترنتی داده بودیم و زیرساخت های مورد نظر برای اجرای این قانون را دیده بودیم. بسترهای اینترنتی به ویژه دیوار و سیپور برای اجرای قانون جدید اقداماتی را انجام داده اند، اما اقدامات مورد توجه وزارت راه و شهرسازی قرار نمی گیرد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان اینکه قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره که آخرین ابلاغیه شهید رئیسی بود، لازم الاجرا شد. اردیبهشت ماه ماه 1403 بود، مصوب 1403.2.1.2. وی گفت: در بند 4 تبصره 9 ماده 5 این قانون از انتشار آگهی های دروغین از طریق بسترهای مجازی جلوگیری می شود. روش بستگی به مشخصات دارد و کد پستی فهرست املاک را با اطلاعات سامانه ملی املاک و مسکن کشور تطبیق داده و رضایت مالک را کسب کنید. بنابراین از این پس برای هر ملکی که آگهی می شود باید از چندین مرجع تاییدیه گرفته شود.

دستمالچیان در خصوص ساز و کار انتشار آگهی در قانون جدید تاکید کرد: برای بارگذاری آگهی باید تاییدیه سامانه املاک و اسکان ملک درج شده به گونه ای باشد که سامانه مکاتبات بین آنها را اعلام کند. در صورت عدم تایید و عدم تطابق، آگهی قابل انتشار نیست و انتشار آگهی جعلی مسدود خواهد شد.

وی افزود: در برخی از آگهی های منتشر شده از طریق بسترهای اینترنتی، اساساً شیئی برای این آگهی وجود ندارد، برای همان شیء قیمت منتشر شده متری 200 میلیون تومان است و این یکی این یکی از مصادیق تثبیت قیمت با انتشار آگهی های جعلی است اما با سازوکار قانون جدید دیگر امکان انتشار آگهی های جعلی وجود ندارد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در پاسخ به این سوال که قانون جدید چگونه تعدیل قیمت را هنگام انتشار آگهی املاک تشخیص می دهد، گفت: اگر بنگاه معاملات ملکی بخواهد ملکی را با قیمت غیر واقعی عرضه کند، مالک می تواند آن را تایید کند. این آگهی و جلوگیری از انتشار آن، از آنجایی که قبل از انتشار آگهی، از طریق پیامک به صاحب آگهی اطلاع رسانی می کند و در صورت موافقت مالک با انتشار آگهی، می تواند کد رهگیری ارسالی را نیز انجام دهد به شماره موبایل به تبلیغ کننده منتقل می شود

دستمالچیان تصریح کرد: اکنون در صورتی که مشاوران املاک و بسترهای منتشر کننده آگهی از مفاد این پرونده تخلف کنند، اقدام آنها خارج از شبکه موضوع ماده (5) قانون تعزیرات حکومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و محکوم به تخلف خواهد بود. به ازای هر شکایت یک میلیون ریال جریمه نقدی (این جریمه در مورد اول). اردیبهشت ماه هر ساله این نرخ مطابق با نرخ تورم عمومی سالانه اعلام شده توسط مرکز آمار ایران است اسفند افزایش در سال قبل) و همچنین بار اول و دوم با اخطار کتبی، بار سوم با یک هفته توقف فعالیت، بار چهارم با توقف سه ماهه فعالیت، بار پنجم با یک تعلیق یکساله فعالیت، پس از پنجمین بار به شما اعطا می شود که پروانه کسب آنها باطل شده و به مدت ده سال از انجام حرفه مربوطه منع می شوند.

وی ادامه داد: ممکن است انتقاداتی به میزان جریمه وجود داشته باشد که 100 هزار تومان عدد بالایی نیست اما باید توجه داشت که این بسترهای اینترنتی هر روز چند صد آگهی منتشر می کنند که مجموعاً رقم قابل توجهی را رقم می زند و اینکه این عدد با تورم افزایش خواهد یافت.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک با بیان اینکه گزارش هایی مبنی بر انتشار 5000 آگهی جعلی توسط یک نفر به دست ما رسیده است. یکی وی از طریق بسترهای اینترنتی توانست قیمت یک قطعه زمین را 5 درصد افزایش دهد، گفت: با بازرسی این تخلفات را کشف می کنیم و از سوی دیگر این کشفیات از طریق انتشار آگهی های جعلی در مورد ملک گزارش می شود. مالک، و افشاگری و.” گزارش های عمومی گام های بعدی برای شناسایی جعلی در سیستم عامل های اینترنتی است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا