اخبار روز

زنانه ترین ارتش دنیا کدام است؟

امروزه دیگر هیچ حرفه ای در ارتش که برای زنان ممنوع باشد وجود ندارد و خدمت در یگان ویژه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش ایرانجب، بر اساس گزارش اخیر وزارت دفاع این کشور، ارتش فرانسه 17 درصد پرسنل زن است. یکی این ارتش به یکی از زنانه ترین ارتش های جهان تبدیل شده است.

رادیو بین المللی فرانسه در گزارشی در این زمینه اشاره کرد که این زنانه شدن با جستجو و استخدام کارگران کارآمد و با مهارت بالا مرتبط است.

بر اساس این گزارش، ارتش فرانسه از نظر جایگاه زنان در نیروهای مسلح یکی از پیشتازان جهان است.

به خاطر اینکه یکی بر اساس نتایج گزارش اجتماعی 2023 وزارت دفاع فرانسه که توسط اداره منابع انسانی وزارت دفاع این کشور تهیه شده است، حضور زنان در ارتش فرانسه در سال جاری به 17 درصد افزایش یافته است.

اما در ارتش آلمان و بریتانیا، دو کشور بزرگ اروپایی دیگر، این رقم کمتر از 13 درصد است.

امروزه دیگر هیچ حرفه ای در ارتش که برای زنان ممنوع باشد وجود ندارد و خدمت در نیروهای ویژه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

زیردریایی‌های تهاجمی، آخرین سنگر کاملاً مردانه، از زمان ورود زیردریایی‌های کلاس باراکودا در سال 2022 که برای خدمه مختلط طراحی شده‌اند، در دسترس زنان قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب، همه واحدهای نظامی به نوعی تحت تأثیر این رویکرد مبتنی بر برابری جنسیتی قرار گرفتند. 24 درصد از قبول شدگان در امتحانات دانشگاه افسری زن هستند.

بهترین ها را جذب کنید

اگرچه رهبران نظامی بر زنانه شدن تأکید می کنند، اما این در درجه اول به دلایل عملیاتی است. تیری بورکهارت، رئیس ستاد ارتش فرانسه، همیشه به ما یادآوری می کند که نیمی از جمعیت کشورش را زنان تشکیل می دهند.

بنابراین، به نظر او، نمی توان با محروم کردن نیمی از جمعیت، افراد مورد نیاز فوری را جذب کرد. به خصوص که مشاغل نظامی عمدتاً ماهیت فنی دارند.

نکته ای که از توجه ناتو دور نمانده است. سازمان پیمان آتلانتیک دو سال را صرف ایجاد شبکه‌ای از زنان نظامی در پست‌های رهبری کرد تا شتاب ایجاد کند. آینده روشن است: رهبران فردا زنان خواهند بود.

این موضوع از دید ناتو دور نمانده است. دو سال از زمانی که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شروع به ایجاد شبکه‌ای از زنان نظامی در پست‌های رهبری کرده است، می‌گذرد. رویکردی که می تواند راه را برای ظهور بیشتر رهبران زن در آینده هموار کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا