دانستنی ها

گیاهی که آهن بیشتری نسبت به همبرگر دارد

اسفناج گیاهی است علفی و بوته ای با برگ های مثلثی شکل و دمبرگ شیاردار در اطراف ساقه. این گیاه دارای خواص تغذیه ای بالا و سرشار از ویتامین های مختلف A، C، E، B و ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله منگنز، منیزیم، مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، سلنیوم، اسیدهای چرب و امگا 3 است. همچنین گزارش شده است که ترکیباتی به نام روبیس کولین در اسفناج یافت می شود که منبع اسید فولیک یا ویتامین B9 است.

به گزارش برنا، اسفناج منبع غنی آهن است و 180 گرم اسفناج پخته حاوی 43.6 میلی گرم آهن است، در حالی که یک همبرگر آماده حداکثر 42.4 میلی گرم آهن دارد. ارزش غذایی آهن جذب آن است. اگر منابع آهن همراه با ویتامین C یا فیبر و فیبرهای گیاهی مصرف شود، جذب آن افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه جهاد، نگهداری طولانی مدت اسفناج تازه یا پخته باعث تبدیل نیترات های موجود در آن به نیتریت های مضر برای بدن می شود. اسفناج همچنین حاوی مقدار زیادی اگزالات است که با تولید اگزالات آهن همراه با آهن، مانع از جذب آهن در بدن می شود.

اگزالات بیش از حد نیز می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. اگزالات کلسیم موجود در اسفناج با تولید اگزالات کلسیم، جذب کلسیم را کاهش می دهد و با وجود درصد بالای کلسیم در این گیاه، بدن تنها می تواند حدود 5 درصد آن را جذب کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا