اخبار روز

“بز نداشته باش”؛ بز یزدی با بهترین کرک دنیا که پنیر معروف نادوشان از آن درست می شود (+ عکس)

در لایه زیرین بزها الیافی به نام “خز” وجود دارد که یکی از کالاهای لوکس جهان به حساب می آید. بزهای کرکی اغلب در مناطق گرمسیری و خشک پرورش داده می شوند و به دلیل کمبود کرک بزی، قیمت کرک بزی بسیار بالا بوده و کرک به خارج صادر می شود. بز از ایران تا چین و کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و بلژیک انجام می شود.

به گزارش راز بقا، در ایران انواع بزهای کرکی وجود دارد که از آن جمله می توان به بزهای راینی، بزهای کرکی در خراسان جنوبی، آباده در مناطق کویری یزد، کرمان، بیرجند، اصفهان، سمنان، سیستان و بلوچستان و… اشاره کرد.

یکی یکی دیگر از بزهای کرکی معروف کشور «بز نادوشان» نام دارد. یکی این یکی از بهترین نژادهای بز در کشور است و البته ثبت جهانی شده است. بز ندوشان نه تنها کرک باکیفیت تولید می کند، بلکه یک نوع شیر بسیار خوب که بسیار مغذی است نیز تولید می کند. بز نادوشان یکی از نژادهای صرفه جویی محسوب می شود که مقاومت بالایی در برابر تشنگی، گرسنگی و سایر مشکلات مرتبط با هوای گرم دارد.

ندوشان در لغت به معنای «ند» به معنای نیکی، «یو» به معنای آب و «شن» به معنای مکان است و آن را جایی می دانند که آب آن خوب و سودمند است و اقتصاد بسیار پررونقی دارد. منطقه ندوشن استان یزد مرکز اصلی دامپروری و چرای استان است و بهترین مراتع استان یزد در این منطقه قرار دارد. این منطقه دارای 380000 هکتار مرتع غنی و نیمه غنی و بیش از 70000 راس دام است. حدود 2 درصد از کل مراتع استان یزد به پرورش بز اختصاص دارد.

ویژگی های بز

موی بزی نداشته باش یکی یکی از بهترین بزهای ایران و جهان است و هرکسی که بخواهد با بز پول دربیاورد قطعا نباید بز پرورش دهد. یکی یکی از بهترین راه حل ها برای این کار است. بز نادوشان نه تنها به پف دار بودن شهرت دارد بلکه افزایش وزن خوبی نیز دارد و برای پرواربندی مناسب است. هر راس بز ندوشان سالانه نزدیک به 300 تا 400 گرم کرک تولید می کند.

"بز نداشته باش"؛ بز یزدی با بهترین کرک دنیا که پنیر معروف نادوشان از آن درست می شود (+ عکس)

رنگ بز نادوشان قهوه ای و شرابی است و اندازه آن کوچک است. رنگ سر و گوش و دست و پای این بز کاملاً سفید است و از استان یزد در شرق کشور می آید. بز کرکی ندوشن یکی از شاخص های مهم دامپروری در ایران است که به ثبت جهانی رسیده است. بزهایی که در آب و هوای گرم نگهداری می شوند معمولا کوچک هستند و گوشت کمی تولید می کنند. بز رباطی و بز نادوشان از جمله بزهای استان یزد هستند که این ویژگی را نشان می دهند.

به طور کلی «بز نادوشن» دارای ویژگی های زیر است:

رنگ بدن قهوه ای و شرابی، سر، گوش ها و پاها سفید است.
بزهای نر شاخدار و ماده ها بدون شاخ هستند.
جثه بز ندوشان کوچک است اما وزن گیری خوبی دارد و برای پرواربندی مناسب است.

بز نادوشان را عموماً بز شیری کرکی می دانند و شیر آن به خاطر مواد مغذی اش معروف است. دوره شیردهی بز ندوشان 150 روز است و روزانه 400 گرم شیر با 6 درصد چربی تولید می کند که خروجی خوبی برای بزی به این اندازه به نظر می رسد.

نکته دیگر در مورد بزها این است یکی یکی از معروف ترین پنیرهای ایران و جهان به نام «پنیر نادوشان» را تولید می کند که از شیر بز نادوشان تهیه می شود.

درصد باروری بزهای نادوشن 97 درصد در ماه است شهریور و در مهرماه جفت گیری می کند و مدت آبستنی آن 5 ماه و در ماه می باشد بهمن و اسفند زایمان دوره بارداری حدود 150 روز است و نسبت دوقلوها در این بز 5-8 درصد و باروری ماده 50 درصد است.

اگرچه بز نادوشان به طور کلی اندازه کوچکی دارد، اما افزایش وزن خوبی دارد. وزن بز متولد نشده در بدو تولد تنها 2 کیلوگرم است و در پایان دوران نوزادی بز نر به 16 کیلوگرم و ماده به 14 کیلوگرم می رسد. وزن بز در شش ماهگی 18 کیلوگرم و بز ماده 16 کیلوگرم است و در سن یک سالگی یعنی در زمان بلوغ وزن بز 26 کیلوگرم و وزن بز. 25 کیلوگرم افزایش وزن روزانه بزهای نادوشان از بدو تولد تا بلوغ 91 گرم است.

"بز نداشته باش"؛ بز یزدی با بهترین کرک دنیا که پنیر معروف نادوشان از آن درست می شود (+ عکس)

ارتفاع نادوشن تا شانه برای نرها حدود 68 سانتی متر و ماده ها 60 سانتی متر و ارتفاع میز برای بزهای نر و ماده نادوشن به ترتیب 63 و 56 سانتی متر است. طول بدن بزهای نر و ماده به ترتیب 57 و 50 سانتی متر، دور سینه بز نر 80 سانتی متر و ماده 70 سانتی متر است.

بهترین تولید کننده کالاهای لوکس کرک

کراک به دلیل نادر بودن و کاربردهای متنوع آن یک کالای لوکس نسبی در سراسر جهان است. از طرفی کرک فقط روی بزهایی می روید که در مناطق گرم و خشک زندگی می کنند و به همین دلیل بزها تولیدکنندگان کمیاب هستند. جالب اینجاست که ایران یکی یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده کرک بزی به شمار می رود و بزهایی مانند راینی، خراسان جنوبی، بیرجندی و در نهایت بز نادوشان از جمله بزهای تولید کننده کرک هستند. صادرات کراک ایران در درجه اول به چین و مغولستان است.

در سال های اخیر، قیمت کراک در سراسر جهان افزایش یافته است. تعداد بزهای کرکی در کشور در حال حاضر حدود 4 تا 5 میلیون راس است و سالانه 1500 تن کرک خام در ایران برداشت می شود. به گفته موکشی، حدود 500 تن کرک خالص تولید می شود که به دلیل نبود صنعت ریسندگی با خلوص 85 درصد به کشورهای اروپایی صادر می شود و یا به صورت قاچاق و بدون فرآوری به چین صادر می شود.

اگر جزئیات تولید داون هر بز نادوشان را بررسی کنیم، هر بز نادوشان 220 تا 280 گرم کرک تولید می کند. قطر کرک تولید شده 14 تا 17 میکرومتر است و حدود 44 تا 50 درصد کرک خالص از کرک به دست می آید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا