به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، پیش از ظهر امروز در پایان سلسله نشست های «امت ابراهیم» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهوریت و شهدای مدافع حرم حضور داشت. در رفتن. اردیبهشت ماه 1403 در دفتر فرهنگی آستان قدس رضوی قم گفت: دولت شهید رئیسی در خطر تحریف و حتی نابودی است و ما باید حرکت روایی این دولت را در آینده ادامه دهیم و دنبال کنیم. به طور مستمر و بدون تقابل با دولت جدید.
به گزارش رسا، وی با بیان اینکه جهاد اعلامیه الگویی برای قصه گویی حضرت زینب(س) بود، گفت: باید روایت دولت سیزدهم را بازنگری کنیم و اجازه ندهیم روایت دیگری که روایت فضایل و خصلت های اخلاقی آن است، ظهور کند شهید رئیسی منجر به جدایی شخصیت او از حکومتش نمی شود. سید حسن نصرالله تاکید کرد که ما به رئیس جمهور نمونه و شایسته سید ابراهیم رئیسی که دولت متوازن تشکیل داد نیاز داریم.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم پس از قرائت سخنان رهبر انقلاب به عنوان مثال شهید رئیسی در سطح یک رئیس دولت گفت: سید ابراهیم رئیسی را باید در سطح رئیس دولت گفت. درباره شهید رئیسی خرده روایت های زیادی گفته شده است، اما در تبیین آن مرحوم باید از کلان روایت و نظریه استفاده کرد و در سطح یک نظریه قرار داد و تدوین کرد.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی و اطلاعات کمی مورد نیاز است، تصریح کرد: روایت های خرد شخصیتی را در سطح سیاست و حکومت آشکار نمی کند و باید نظریه ای درباره شخصیت او مطرح شود.
میر باقری با بیان اینکه هرکس بخواهد حکومت بسازد به فکر جامعه آرمانی است، تصریح کرد: دو مدل برای کلان سیاست در کشور ذکر شد که اولی بر نظم جهانی مستقر است که به مشکلات کشور می پردازد که کشور می خواهد حل کند. . و رویکرد دیگر الگوی پیشرفت کشور را بر اساس توسعه نظم جهانی طراحی می کند. هرکس بخواهد بر اساس نظام مستقر سیاست بکند، همواره ما را با دوگانگی مقاومت و توسعه مواجه کرده و مقاومت خود را در برابر پیشرفت بیان می کند.
وی ادامه داد: در این زمینه بحثها و مقالات زیادی مطرح شده است، از جمله مقاله «ثروت ملی یا قدرت ملی؟» خرج کردن ثروت برای مناقشات و درگیری های جهانی، بنابراین مسیر باید تغییر کند. سیاست های شهید رئیسی در جهت تغییر نظم جهانی بود و به همین دلیل سرسختانه در برابر بزرگ نمایی مقاومت می کرد.
میر باقری به پیام امام خمینی (ره) در نیمه شعبان 68 که در آن مانیفست مقاومت را بیان کرد، اشاره کرد و گفت: انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب اقتصادی و مادی است مشکلات اگر لحظه ای مسئولین را از وظایف خود منحرف کنند، خطر بزرگ و خیانت جدی را به همراه دارند. دولت جمهوری اسلامی باید تمام توان خود را برای مدیریت هر چه بهتر مردم به کار گیرد، اما این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عالی انقلاب یعنی ایجاد حکومت جهانی باز دارد. این جملات امام خمینی(ره) روشن می کند که انقلاب اسلامی به دنبال تحولی است تا آغازگر ظهور نظم جهانی باشد.
استاد حوزه علمیه قم رویکرد سیاست مقاومتی به سیاست پیشرفت ملی را مورد بحث و بررسی قرار داد و افزود: حضرت امام دغدغه های جدی برای شروع سازندگی داشتند و در مقاطع مختلف آن را مطرح کردند. در آذر 67 به استحکام اسلام ناب محمدی اشاره کرده و گفته اند که اگر کشور را بر اساس استقلال نسازیم، کاری نکرده ایم. به نظر من شهید رئیسی به دنبال جامعه مدنی است نبود بلکه به انقلاب جهانی می اندیشید که می خواهد تمدن جدیدی به عنوان مقدمه ای برای ظهور ایجاد کند. این شهید در جستجوی اسلام بود که می خواست در برابر آن مقاومت کند.
وی با بیان اینکه دولت شهید رئیسی در راهبرد اساسی و برخورد با مسائل جهانی محتاطانه عمل کرده است، با بیان اینکه الگوی پیشرفت نمی تواند مستقل از نظم جهانی باشد، افزود: برخی می خواهند خلع سلاح را بپذیرند اگر با مردم گفت و گو کنند. دنیا، چه چیز بسیار عجیبی است و همچنین قرار دادن ایران در نظم جهانی و شبیه سازی ژاپن و آلمان. دشمن نقشه جدیدی از خاورمیانه منتشر کرده و می خواهد عراق و ایران را تقسیم کند و ایران به هیچ وجه در نظم آنها ثابت نخواهد ماند. نظم جهانی کنونی در حال فروپاشی است و تلاش برای انطباق با آن نظم، شرط بندی روی یک اسب بازنده است.
میر باقری با بیان اینکه رئیسی می خواست دوگانگی توسعه و مقاومت را باطل کند، تصریح کرد: می توان قدرت را به رونق اقتصادی تبدیل کرد و می توان با موفقیت به اسرائیل حمله کرد و قیمت دلار را در سیاست کاهش داد رویکردی به مشکلات جهانی و دوگانگی ها را نادرست می دانست. پرداخت یارانه به اقتصاد برای سیاست مقاومت، شوخی بی ربطی است که متاسفانه در مناظره های انتخاباتی به خوبی مطرح نشد.
وی با بیان اینکه شهید رئیسی سیاست تحکیم روابط با شرق و عضویت در شانگهای و بریکس را دنبال کرد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شهید کشورمان با تقویت محور مقاومت تلاش کرد قدرت سیاسی را به قدرت اقتصادی تبدیل کند. او با سخت کوشی خود نشان داد که نمی خواهد هزینه های مقاومت را بر دوش مردم بگذارد. این اشتباه است که می گویند دولتمردان برای جنگ پول نمی دهند زیرا همه هزینه جنگ را می دهند. مقاومت لزوماً منجر به جنگ نمی شود و سازش مانع از جنگ نمی شود، اما ادامه سازش و دستیابی به برجام 2، 3 و 4 منجر به لیبی و افزایش سایه جنگ می شود.
میر باقری روابط قدرت در دوران شهید رئیسی را متفاوت ارزیابی کرد و ادامه داد: مبارزه با فساد مبارزه با سرمایه داری است زیرا گاهی اوقات دیدگاه مدرسه رفاه پذیرفته می شود و فعالیت خارج از قانون را فساد می داند اما رویکرد رفاهی متفاوت است. مدرسه همان فساد است. او سرمایه داران را می شناسد و با آنها می جنگد. اینگونه بود که شهید رئیسی با سرمایه داران و دوستان حزبی مقابله کرد و عدالت او چنین بود. رئیسی خاطرنشان کرد: تحول پیچیده و زمان بر است و نمی توان به صورت خودجوش برنامه ریزی کرد. او با ریشه بی عدالتی مبارزه کرد و به سمت نیمکت رفت.
وی با بیان اینکه اسلام مخالف ابتکار و ارث بردن یک فرد ثروتمند نیست، خاطرنشان کرد: اولین چنین ثروتمندی حضرت خدیجه (س) است، اما اسلام در موازنه قدرت در نظام سرمایه داری همه چیز را در بر می گیرد به نفع صاحب سرمایه 94 درصد وام ها به سرمایه داران بزرگ داده شد و این ناعادلانه است.
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت همکاری با صاحب نظران، ادامه داد: شهید رئیسی نسبت به خبرگان تسامح فعال داشتند. البته باید بدانیم که این خبرگان بودند که روند نظام سرمایه داری را تسهیل کردند. نگاه برخی کارشناسان 40 سال است که حاکم بوده و نقشه هایشان بحران زده و همیشه طلبکار بوده اند. روزی که دولت اصلاحات تمام شد و در انتخابات شکست خورد، همان صاحب نظران مردم را تحقیر کردند و اعلام کردند که ما فکر می کنیم مردم به دنبال آزادی هستند اما دنبال پول هستند. از قضا سرکنگ بین سفره فزود و برنامه های کارشناسی شده باعث بحران اقتصادی شده است.
وی با تاکید بر اینکه شهید رئیسی در برخورد با هیئت کارشناسی رفتاری تسامحانه داشت، تاکید کرد: ایشان نسبت به ادبیات کارشناسی نه حقیر بود و نه بی توجیه.
میر باقری گفت: مشکلات در کشور ما به شکلی جدید شکل گرفته است. می توان مشکلات را به گونه ای درک کرد که راه حل آن را در خارج یا داخل کشور پیدا کرد و مهمتر از حل مشکل، شناخت مشکل است. روایت دولت ایشان باید به گونه ای باشد که تحلیل مسئله را پیش ببریم. درک مشکلات جامعه ما در تراز انقلاب اسلامی، درک بدیعی است. کارشناسان باید مشکل اقتصاد ملی را درک کنند زیرا مردم الگوی پیشرفت نوشتند اما تغییر نظم جهانی را در آن لحاظ نکردند و روایت این دولت باید به موضوع محدود شود.
29219