اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

5 حقیقت جالب درباره بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3 (+تصاویر)

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح بیش از 30 سال از نخستین پرواز سی-17 گلوبمستر (C-17 Globemaster) می گذرد. این هواپیما نقشی اساسی در توانایی آمریکا برای ارائه قدرت خود تقریبا در هر نقطه از جهان ایفا می کند. هواپیماهای ترابری راهبردی مانند بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3 توانایی بی نظیری را برای واکنش سریع، تحویل مقادیر زیادی تدارکات و استقرار نیرو در اختیار آمریکا قرار می دهند. سی-17 گلوبمستر عموزاده کوچکتر، اما پرشمارتر هواپیمای سی-5 سوپر گلکسی، بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی آمریکا، است.

پرشمارترین هواپیمای ترابری سنگین

سی-17 گلوبمستر رایج ترین هواپیمای ترابری راهبردی نیروی هوایی آمریکا است.

اگر سی-130 هرکولس و سی-130جی سوپر هرکولس را مدل هایی جداگانه در نظر بگیریم، سی-17 گلوبمستر پرشمارترین هواپیمای ترابری نظامی سنگین در نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود. همچنین باید توجه داشت که سی-130 به عنوان یک هواپیمای تاکتیکی و نه یک هواپیمای راهبردی در نظر گرفته می شود. به گفته نیروی هوایی آمریکا، تعداد 222 فروند سی-17 گلوبمستر در حال خدمت هستند. از این تعداد، 157 فروند در خدمت فعال، 47 فروند در گارد ملی هوایی و 18 فروند در واحد ذخیره نیروی هوایی آمریکا هستند.

بزرگتر از هواپیمای ایرباس اطلس ای400ام

شش فروند هواپیمای سی-17 گلوبمستر نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی در خدمت نیروهای هوایی اروپایی هستند.

5 حقیقت شگفت انگیر درباره بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3

سی-17 گلوبمستر 3 بزرگترین هواپیمای ترابری در اروپای غربی است. هواپیماهای ترابری راهبردی آنتونوف ای ان-225 مریا (اکنون نابود شده است) و آنتونوف ای ان-124 روسلان هر دو از سی-17 گلوبمستر بزرگتر هستند. بزرگترین هواپیمای ترابری راهبردی ساخت اروپا ایرباس اطلس ای-400ام است.

اطلس ای400ام ظرفیت حمل بار کمتری نسبت به سی-17 گلوبمستر دارد. در شرایطی که گلوبمستر توانایی حمل بیشینه بار 76657 کیلوگرمی را دارد، این رقم برای اطلس ای400ام بیشینه بار 37013 کیلوگرم است. نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا تنها اپراتور هواپیمای گلوبمستر در اروپا است. افزون بر این، سه فروند سی-17 گلوبمستر توسط بال ترابری هوایی سنگین (the Heavy Airlift Wing)، یک سازمان ترابری هوایی نظامی بین المللی مستقر در اروپا، اداره می شوند. تعداد محدودی از هواپیماهای سی-17 گلوبمستر نیز در نیروهای هوایی کانادا، هند، و استرالیا خدمت می کنند.

تنها یک سقوط مرگبار

پس از بیش از 30 سال خدمت، تنها یک فروند بوئینگ سی-17 گلوبمستر سقوط همراه با تلفات جانی داشته است، که آن نیز به دلیل خطای خلبان بود.

5 حقیقت شگفت انگیر درباره بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3

تنها سقوط مرگبار سی-17 گلوبمستر در 28 ژوییه 2010 در پایگاه نیروی هوایی المندورف در آلاسکا رخ داد. این هواپیما در حال تمرین برای نمایش پرواز در نمایشگاه هوایی تندر قطب شمال بود که سقوط کرد. باور بر این است که سقوط به دلیل واماندگی در ارتفاع پایین به دلیل خطای خلبان رخ داد.

چهار خدمه این پرواز در نتیجه سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما دارای شماره سریال نیروی هوایی آمریکا 00-0173 بود و روح آلوتی ها (the Spirit of the Aleutians) نام داشت. سه روز بعد، یک فروند سی-17 دیگر به جای گلوبمستر سقوط کرده در نمایشگاه هوایی حاضر شد.

انعطاف پذیرترین هواپیمای باری

سی-17 گلوبمستر 3 نه تنها بزرگ است، بلکه هواپیمایی بسیار انعطاف پذیر است.

5 حقیقت شگفت انگیر درباره بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3

به گفته نیروی هوایی آمریکا، سی-17 گلوبمستر 3 انعطاف پذیرترین هواپیمای باری برای ورود به نیروی هوایی است. این هواپیما توانایی تحویل راهبردی سریع نیروها و انواع محموله ها به پایگاه های علمیاتی اصلی یا به طور مستقیم به پایگاه های پیشرو در منطقه استقرار را دارد.

گلوبمستر به گونه ای طراحی شده است تا بتواند در باندهای کوتاه و در فرودگاه هایی با ویژگی های محدود در سراسر جهان قابل استفاده باشد و در عین حال محموله های بزرگ را نیز حمل کند. با توجه به ماموریت، گلوبمستر حتی ممکن است به فرود روی زمین نیاز نداشته باشد. این هواپیما ماموریت های هوایی تاکتیکی و بارریزی هوایی را انجام می دهد.

حمل بیش از 100 چترباز

سی-17 گلوبمستر می تواند 102 چترباز را حمل کند.

5 حقیقت شگفت انگیر درباره بوئینگ سی-17 گلوبمستر 3

به گفته نیروی هوایی آمریکا، سی-17 گلوبمستر برای حمل 102 چترباز همراه با تجهیزاتشان ساخته شده است. همچنین، این هواپیما می تواند 134 سرباز را با صندلی های پالت شده و کناری حمل کند.

پیکربندی دیگر به سی-17 گلوبمستر امکان انتقال 54 سرباز با استفاده از صندلی های کناری و حمل 13 پالت بار را می دهد. سی-17 گلوبمستر به عنوان هواپیمای تخلیه پزشکی نیز قابل استفاده است. این هواپیما می تواند 36 برانکارد و 54 بیمار و خدمه سرپایی را حمل کند.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا