اخبار روز سینما

نگاهی به فیلم یادگار جنوب که در چند روز اول اکران در هملا بیش از دو میلیارد تومان فروخت | یک عاشقانه آرام

«یادگار جنوب» دومین تجربه مشترک حسین دوماری و پدرام پورامینی پس از کارگردانی فیلم «جاندار» است. فیلمی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی روبرو شد و حالا در چند روز اول اکرانش فروش بالایی داشته است. «یادگار جنوبی» با بازی الناز شاکردوست، وحید رهبانی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی و صابر ابر درامی چالش برانگیز است و مخاطبان خود را یکی پس از دیگری شگفت زده می کند. ایده خلاقانه، تفسیر موفق بازیگران، دکورهای متفاوت و… «یادگار جنوب» را به اثری در خور تامل تبدیل کرده است. اثری که در اولین روزهای اکرانش توانست بیش از دو میلیارد شات بفروشد.

به گزارش بازتاب آنلاین، «مونومنتو سور» چهارشنبه بیستم تیر روی پرده رفت و بعد از سه روز موفق به فروش 2 میلیارد تومانی شد. به بهانه آغاز اکران این فیلم، نیم نگاهی به ابعاد مختلف آن می اندازیم.

فیلمنامه و کارگردانی | حسین دوماری و پدرام پورامینی اولین فیلم مشترک خود را با نام “ژاندار” در سال 1396 کارگردانی کردند. “ژاندار” فیلمی چند بازیگر بر اساس ایده ای جذاب و پرتنش بود. این دو کارگردان چهار سال پس از موفقیت ژاندار، یادگار جنوب را کارگردانی کردند. درست است که تفاوت زیادی بین این دو فیلم وجود دارد، اما در هر دو تمرکز بر این است که مردم در هر رابطه ای منفعت خودشان را بر همه چیز ترجیح می دهند. در این فیلم شخصیت اصلی مردی دوست داشتنی و مهربان است که بر خلاف اطرافیانش فقط برای عشق در مسیری قدم برمی دارد اما مدام از دیگران صدمه می بیند. این دو کارگردان برای «یادبود جنوب» تجربه جدیدی را آغاز کرده اند و سعی کرده اند خود را از نظر ساختاری با اولین اثرشان متمایز کنند. «یادگار جنوبی» اثر پیچیده ای نیست، اما شکل جدیدی در روایت دارد که مخاطبش را تا حدی به چالش می کشد.

وحید رهبانی نقش اول فیلم یادگار جنوبی را بازی می کند و کارش را به خوبی انجام داده است.

تاریخ | داستان فیلم درباره مردی است که از کودکی در خانواده ای زندگی می کند و به دختر این خانواده علاقه مند شده است. برادر دختر به بهانه اینکه برادرانه با هم بزرگ شده اند از ازدواج آنها جلوگیری می کند و دختر به خاطر همین جدایی خودکشی می کند. مردی که نتوانسته با دختر مورد علاقه اش ارتباط برقرار کند، سعی می کند به هر حال در کنار او بماند و به همین دلیل مدام راه های جدیدی را برای ماندن در کنار او امتحان می کند. در این میان، توطئه دیگری وجود دارد که زندگی مرد را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد.

فیلم
الناز شاکر دوست و سحر دولتشاهی در نمایی از فیلم یادبود جنوب که در این فیلم حضور متفاوتی دارند.

بازی ها | بار اصلی فیلم بر دوش وحید رهبانی است. بازیگری که سال ها به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر به موفقیت های زیادی دست یافت و در نقش اول این فیلم به خوبی ایفای نقش کرد. الناز شاکردوست در این فیلم سعی کرده از یک سو خود را زنی مستقل و قدرتمند نشان دهد و از سوی دیگر مرموز و نگران ظاهر شود. در دو نیمه فیلم می بینیم که او با نسبت های متفاوتی بازی می کند. پژمان جمشیدی نقش مهمی در این فیلم داشت. با توجه به محتوای فیلم، نقش او با فیلم هایی مانند «علفزار» و «بدن بد» متفاوت است و جمشیدی این تفاوت را به خوبی درک کرده است. یکی سحر دولتشاهی یکی از متنوع ترین نقش های فیلم را دارد. دولتشاهی با گریم و لهجه زن جنوبی وارد زمین شد و تصویر جدیدی از خود ارائه کرد. به جز او صابر ابر نیز با گریم سنگین در این فیلم نقش کوتاهی دارد.

فیلم
پژمان جمشیدی در فیلم یادگار جنوب حضوری متفاوت دارد.

افتخارات | فیلم «یادگار جنوب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر در ده رشته نامزد دریافت سیمرغ شد. در نهایت سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین صدابرداری و بهترین اجرای صدا را برای این فیلم دریافت کرد. در ادامه پژمان جمشیدی برای بازی در «یادگار جنوب» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد اما البته به دلیل شرایط جامعه در آن سال در اختتامیه شرکت نکرد و جایزه خود را دریافت نکرد.

فیلم یادبود جنوب از چهارشنبه 31 تیرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد و توانست با جذب بیش از 28 هزار بیننده در اولین روزهای اکران خود به فروش 2.1 میلیارد تومانی دست یابد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا