دانستنی ها

از کاکائو گرفته تا فشار خون و کلسترول!

یک متا مطالعه جدید از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، تأثیر مصرف کاکائو را بر عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی بررسی می‌کند. البته برای کسب سود بیشتر توجه داشته باشید که ما در مورد کاکائو با کیفیت و کاکائویی عاری از هزاران ماده افزودنی غیرمجاز صحبت می کنیم.

به گزارش عصر ایران، نتایج نشان می دهد که مصرف کاکائو با درجات مختلف بهبود کلسترول تام و LDL یا کلسترول «بد»، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و قند خون ناشتا همراه است. همه اینها عوامل خطر مهم برای بیماری قلبی یا قلبی عروقی هستند.

محققان همچنین دریافتند که مصرف کاکائو هیچ تاثیری بر وزن بدن، شاخص توده بدن (BMI)، اندازه دور کمر، سطح تری گلیسیرید، HDL یا کلسترول “خوب” و HbA1c ندارد. نشانگر بیولوژیکی مهم دیابت را نشان نمی دهد.

این متا مطالعه 31 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را که عوامل خطر فوق را پایش می‌کردند، تجزیه و تحلیل کرد. کارآزمایی‌های واجد شرایط برای تجزیه و تحلیل شامل 1986 شرکت‌کننده بود. به طور کلی، گروه مداخله شامل 1110 شرکت کننده بود که حداقل به مدت چهار هفته عصاره کاکائو یا شکلات تلخ با محتوای کاکائو 70 درصد یا بالاتر مصرف کردند. گروه کنترل شامل 876 شرکت کننده بود که دارونما یا شکلات شیری حاوی کمتر از 70 درصد کاکائو مصرف کردند.

همه افراد انتخاب شده برای شرکت در این مطالعه 18 سال یا بیشتر بودند. از 31 مطالعه مورد تجزیه و تحلیل، چهار مطالعه فقط افراد مسن و پنج مطالعه فقط بزرگسالان جوان تر را شامل می شد.

اکثر مطالعات شامل شرکت‌کنندگانی با یک یا چند بیماری از جمله سندرم متابولیک، دیس لیپیدمی، فشار خون بالا، اضافه وزن، دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین بودند. 13 مطالعه باقی مانده فقط شامل شرکت کنندگان سالم بدون عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی عروقی بودند.

یافته های مطالعه نشان داد که:

– کاهش 8.35 میلی گرم در دسی لیتر کلسترول تام

– کاهش 9.47 میلی گرم در دسی لیتر کلسترول LDL

– کاهش 4.91 میلی گرم در دسی لیتر قند خون ناشتا

– کاهش 2.52 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک

– کاهش 1.58 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک

لازم به ذکر است این مطالعه از طریق انتشارات MDPI در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

رژیم غذایی چگونه بر خطر بیماری قلبی تأثیر می گذارد؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بیماری‌های قلبی عامل اصلی مرگ و میر در همه گروه‌های جمعیتی است و بر اساس آمار سال ۲۰۲۱، از هر ۵ مرگ یک نفر در این کشور رخ می‌دهد. این بیماری ها بر زنان، مردان و هر گروه قومی و نژادی تأثیر می گذارد. در ایالات متحده هر 33 ثانیه یک نفر بر اثر بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست می دهد.

رژیم غذایی به شدت بر بیماری های قلبی عروقی تأثیر می گذارد. در این زمینه، انجمن قلب آمریکا بر اهمیت تغذیه خوب به عنوان یک دفاع قوی در برابر مشکلات قلبی تاکید می کند.

در میان مواد مغذی منحصر به فردی که برای قلب اهمیت ویژه ای دارد، نباید فواید معجزه آسای کاکائو را به دلیل ترکیبات مفیدی که دارد نادیده گرفت. کاکائو منبع خوبی از سایر ترکیبات پلی فنلی مانند کاتچین ها و فلاوانول ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده اند و ممکن است از سلامت قلب و عروق حمایت کنند.

اپی کاتچین ترکیبی است که به حمایت از استخرهای غنی از اکسید نیتریک در بدن کمک می کند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند.

دکتر قلب و عروق جین مورگان لیستی از غذاهای مفید برای قلب را ارائه می دهد: «ماهی روغنی، روغن زیتون، آجیل، میوه ها، لوبیاها، سبزیجات برگ سبز، غلات کامل».

اما قوی ترین نسخه برای سلامت قلب این است:

یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و متنوع متشکل از میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب، آجیل، پروتئین بدون چربی و غلات کامل، طیف وسیع تری از مواد مغذی و ترکیبات محافظ در برابر بیماری های قلبی عروقی را فراهم می کند. بنابراین، مهم است که کاکائو را “نه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه مستقل در برابر بیماری قلبی، بلکه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب” در نظر بگیریم.

با این حال، مصرف بیش از حد شکلات از هر نوع، از جمله شکلات تلخ، «می‌تواند منجر به مصرف زیاد قند و چربی اشباع شده شود که می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت قلب داشته باشد؛ بنابراین حفظ مقادیر سالم و «همیشه اعتدال لازم نیست».

یک نکته مهم

مورگان گفت: “حتی کاهش 2.52 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و 1.58 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک بسیار مثبت است.”

وی همچنین نسبت به مقادیر مختلف کاکائو مصرفی و منابع ناشناخته آن ابراز نگرانی کرد.

مورگان خاطرنشان کرد که میزان مصرف کاکائو افراد بسیار متفاوت است: از 1.4 گرم در روز تا 50 گرم در روز. علاوه بر این، بسیاری از محصولات حاوی کاکائو، از نوشیدنی‌ها گرفته تا شکلات، با مقادیر مختلفی از مواد دیگر مانند شیر و شکر عرضه می‌شوند که می‌تواند مشکلات زیادی را برای مصرف‌کننده به‌ویژه در صورت مصرف بیش از حد ایجاد کند.

این مشکل همچنین باعث ایجاد ناهماهنگی در فرآیندهای تولید کاکائو می شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که وجود اپی کاتچین در محصولات کاکائو می تواند تحت تأثیر شرایط پردازش و نگهداری قرار گیرد زیرا حساس به گرما است و در صورت عدم استفاده دقیق در طول فرآیند تولید، می تواند تخریب شود.

اگر علائم بیماری را تجربه می کنید، قبل از مصرف غذای جدید یا ایجاد تغییر در نوع غذایی که می خورید، حتما با یک متخصص مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا