دانستنی ها

آینده عطسه خود را قورت ندهید

بسته شدن راه های هوایی و به دنبال آن عطسه باعث می شود فشار دستگاه تنفسی تا 20 برابر افزایش یابد و این فشار توسط سایر اندام های بدن جذب شود که در بیشتر موارد باعث آسیب به ریه ها و نای می شود. اتفاق افتاد

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط ایندیپندنت، مهار عطسه با وجود آسیب هایی که عطسه ممکن است ایجاد کند، باعث می شود فشار ایجاد شده توسط عطسه در دستگاه تنفسی تا 20 برابر افزایش یابد و از آنجایی که راه های هوایی بسته نگه داشته می شود، سایر اندام ها این فشار را جذب کند.

در برخی موارد در ایالت فلوریدا آمریکا، حتی یک عطسه شدید باعث بیرون زدگی روده ها از شکاف زخم التیام ناپذیر بیماری می شود. عطسه به طور طبیعی یک مکانیسم محافظتی است که مواد بالقوه مضر مانند گرد و غبار، باکتری ها و ویروس ها را از سیستم تنفسی حذف می کند.

عطسه توسط مواد محرکی که وارد غشای بینی و مجاری تنفسی شده و سیگنال هایی را به مرکز می فرستند، تحریک می شود. با این حال، اگرچه عطسه برای بدن مفید است، اما گاهی اوقات برخی از عطسه ها غیر منطقی است و باعث ناراحتی و مشکلاتی در افراد می شود. برخی از این عوارض جانبی و پیامدهای ناخوشایند عطسه های طولانی مدت عبارتند از:

یک عطسه شدید می تواند باعث بیرون زدگی ریه از طریق عضلات بین دنده ای شود. این معمولاً نتیجه ضعف عضلانی است و به دلیل چاقی شدید، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت یا سیگار کشیدن رخ می دهد. گاهی اوقات باعث پارگی بافت های ظریف ریه می شود.

این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که هوای پرفشار از اعماق ریه‌ها وارد فضای بین قفسه سینه و ریه‌ها می‌شود و به یک یا هر دو طرف ریه فشار وارد می‌کند. در کنار پارگی ریه، گفته شد که پوشش حساس مغز نیز بر اثر عطسه پاره شده است. این باعث نوعی فلج می شود و در صورت عدم تشخیص و درمان سریع می تواند کشنده باشد.

عطسه همچنین می تواند فشار خون را افزایش داده و باعث آسیب جدی به رگ های خونی شود. همچنین می تواند باعث پارگی یا پارگی آئورت و خونریزی شود و میزان مرگ و میر در عرض 48 ساعت پس از حادثه 50 درصد است.

صدمات و گرفتگی کمر در هنگام عطسه، شکستگی استخوان های اطراف چشم و گوش نیز بسیار شایع است و حتی ایمپلنت های دندانی نیز ممکن است به دلیل عطسه های شدید از جای خود خارج شوند و آسیب ببینند.

با توجه به صدماتی که عطسه می تواند ایجاد کند، ممکن است فکر کنید بهتر است آن را نگه دارید، اما بسیار خطرناک است. در سال 2023، مردی اسکاتلندی هنگام عطسه با دهان و بینی پوشیده نای خود را پاره کرد.

بسته شدن راه های هوایی و به دنبال آن عطسه باعث افزایش فشار در دستگاه تنفسی می شود که می تواند تا 20 برابر افزایش یابد و باعث جذب این فشار توسط سایر اعضای بدن می شود که در بیشتر موارد باعث آسیب به ریه ها و نای می شود. اتفاق افتاد

ناگفته نماند که بدن ما به خوبی با عطسه سازگاری دارد، بنابراین جای نگرانی نیست و بیشتر این آسیب ها در موارد نادر و خاص اتفاق می افتد. حتی اگر مانند «دونا گریفیث» که 976 روز عطسه کرد یا «یی یانگ» باشید که بلندترین عطسه ای که تا به حال با 176 دسی بل ضبط شده بود، این معادل صدای بلند شدن یک موشک است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا