اخبار روز

کشف تمدن گمشده عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

تینا مزدکی_ تیم تحقیقاتی گزارش داد که حدود 345 سازه از طریق عکسبرداری هوایی در سراسر منطقه مذکور شناسایی شدهرات بخوان»در نزدیکی شهر «العلا» در شمال غربی عربستان سعودی شناسایی شدند. این سازه های مدور بین 4 تا 8 متر قطر دارند و حداقل یک سنگ ایستاده در مرکز خود دارند.

این عکس هواپیمای بدون سرنشین تیمی را در حال حفاری دایره های سنگی در نزدیکی AlUla، عربستان سعودی نشان می دهد.

قدمت این دایره ها به حدود 7000 سال پیش برمی گردد و بقایای دیوارهای سنگی و حداقل یک در را در خود جای داده است. سقف آنها احتمالاً از سنگ یا مواد آلی ساخته شده بود. باستان شناسان در حین کاوش های خود بقایای ابزارهای سنگی متعددی را از Bazarte کشف کردند. این کشف به حدی قابل توجه است که پنج دایره از دایره های ایستاده به تنهایی حاوی نزدیک به 225 کیلوگرم ابزار سنگی و سایر مصنوعات بود. باستان شناسان همچنین بقایایی از استخوان های گوسفند، بز و گاو در این مکان پیدا کردند.

کشف تمدن گمشده عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

دایره سنگی ایستاده پس از حفاری; به ورودی توجه کنید

در میان یافته‌ها، پوسته‌های مختلفی وجود داشت که همگی از دریای سرخ که در 120 کیلومتری غرب قرار دارد، آمده بودند. وجود پوسته ها نشان دهنده توسعه شبکه های تجارت و مبادلات و همچنین تحرک است. آثار یافت شده در دایره ها و شباهت این سازه ها به خانه های باستانی حفاری شده در اردن نشان می دهد که بسیاری از دایره های سنگی ایستاده به عنوان خانه ساخته شده اند.

در حالی که مردم امروز ممکن است دایره های سنگی مانند استون هنج را با هدف آیینی مرتبط بدانند، مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از خانه های اولیه مدور بودند. در تمام نقاط جهان، معماری اولیه همیشه گرد بود و خانه های مستطیل شکل در اواخر نوسنگی ظاهر شدند.

کشف تمدن گمشده عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

چند ابزار سنگی پیدا شد

عربستان دیگه!

حدود 7000 سال پیش، محیط زیست در شمال عربستان سعودی بسیار مرطوب تر از امروز بود، اما کشاورزی هنوز انجام نمی شد. هیچ مدرکی دال بر کشت گونه های گیاهی مانند گندم و جو وجود ندارد، اما احتمالاً گیاهان وحشی جمع آوری شده اند.

زمانی که این دایره های سنگی ایستاده مورد استفاده قرار می گرفتند، شکل دیگری از سازه سنگی که امروزه به نام مستطیل شناخته می شود نیز ساخته شد. حفاری ها در مستطیل ها نشان می دهد که آنها هدفی آیینی داشته اند و این آیین احتمالاً شامل قربانی کردن گاو بوده است. استفاده همزمان از مستطیل ها و دایره های سنگی نشان می دهد که این دو نوع ساختار مگالیتیک جنبه های مشترکی از یک فرهنگ واحد دارند.

کشف تمدن گمشده عربستان با قدمت دو هزار سال از شهر سوخته سیستان / عکس

تصویری که نشان می دهد این سازه ها در 7000 سال پیش چه شکلی بوده اند.

گری رولفسون، استاد بازنشسته انسان شناسی، معتقد است افرادی که دایره ها و مستطیل های سنگی ایستاده را ساختند، از نوادگان افرادی هستند که حدود 500 سال پیش در اردن و سوریه زندگی می کردند. او می گوید که معماری دایره های سنگی ایستاده شبیه سازه هایی است که در حدود 500 سال پیش در اردن یافت شده اند و افرادی که این بناها را در اردن ساخته اند از گوسفند، بز و گاو نیز نگهداری می کرده اند. در گذشته‌های دور، آنها جمعیت زیادی در شرق اردن و بخش‌هایی از سوریه داشتند و نیاز به یافتن شکارگاه‌های جدید داشتند، که باعث شد به تدریج به سمت جنوب به سمت عربستان سعودی فعلی حرکت کنند.

گفتنی است شهر سوخته یکی از قدیمی ترین شهرهای متمدن ایران با قدمتی پنج هزار ساله و در زابل استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. یافته های جدید نشان می دهد که مردم عربستان سعودی دو هزار سال زودتر از مردم شهر سوخته متمدن شده اند.

منبع: علوم زیستی

227323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا