اخبار روز

زمان فروش سکه اربعین اعلام شد/این بانک ها سکه اربعین را عرضه می کنند


به گزارش مانیبان، بانک مرکزی با توجه به در پیش بودن ایام اربعین حسینی (ع) و در راستای تکریم و تسهیل شرایط عزیمت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات در سال جاری، بخشنامه «مقررات تامین و اعطای ارز دینار به زائران اربعین حسینی (ع)» در سال 1403 به 7 بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه ابلاغ کرد.

متن دستورالعمل مذکور به شرح زیر است:

1- فروش ارز (اسکناس) به زائران متقاضی اربعین حسینی حداکثر به مبلغ 200 هزار دینار عراقی برای هر زائر با نرخ فروش ارز ایران و مرکز مبادلات طلا (ETS) انجام می شود. ضمناً دریافت کارمزد یا هزینه ای معادل ریالی ارز درخواستی (مطابق با نرخ مبادله ای مرکز مبادلاتی) از متقاضی ممنوع است.

2- تامین و پرداخت ارز از محل منابع امانی بانک مرکزی که در اختیار آن بانک قرار می گیرد، انجام خواهد شد. از این حیث لازم است با واحد عملیات ارزی این بانک هماهنگ شود.

3- فروش ارز به زائران بالای پنج سال (متولدین 1397/01/06 و قبل از آن) از تاریخ هفتم. مرداد 1403 تا پایان روز سوم. شهریور 1403 ثبت نام در سامانه «نظارت ارزی (سنا)» با عنوان «ارز زیارتی اربعین» (کد مورد 50) با ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا «کارت سفر اربعین» معتبر کشور امکان پذیر است. زائر و با الزام درج کد رهگیری در سامانه مربوطه.

ضمناً کد رهگیری در سامانه مربوطه (کد ملی متقاضی) پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه سماح فعال می شود.

لازم است بانک برای توجیه کاربران سامانه سنا در خصوص ثبت دقیق پرونده های صدرالعاشرا و به ویژه ثبت مبدا ارز فروخته شده اقدامات لازم را انجام دهد.

توجه: برای زائران بین 5 تا 15 سال به جای کارت ملی باید اصل شناسنامه ارائه شود.

4- آن بانک موظف است ضمن اطلاع از نام و نشانی شعب منتخب، نسبت به فروش ارز توسط شعب منتخب به زائران در تمامی روزهای غیرتعطیلی در محدوده تاریخ اعلام شده در بند (3) اقدام نماید. همچنین لازم است طبق دستورات این بانک برای ادامه فعالیت تجاری در ایام تعطیل نیز آمادگی لازم را داشته باشید.

5- سرپرستان خانواده می توانند با در دست داشتن مدارک هویتی و خانوادگی برای خرید ارز اربعین برای اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) به شعب آن بانک مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعب فروش ارز مانعی ندارد و سرپرست خانواده می تواند با کارت بانکی خود برای بستگان خود ارز خریداری کند.

6- فروش ارز تحت عنوان قبلی محدودیتی در فروش ارز مسافرتی برای متقاضیان در سال جاری ایجاد نمی کند.

7- جهت رفاه حال زائران و در صورت مهیا بودن شرایط، امکان فروش ارز در سامانه های اینترنتی بانک های عامل با احراز هویت کامل مشتری و قبول کلیه مسئولیت های بعدی توسط آن بانک وجود دارد. ضمناً در این راستا لازم است آن بانک با معاونت نظارت بر بازار ارز این بانک هماهنگی لازم را انجام دهد.

8- توصیه می شود این بانک نسبت به بازخرید ارز مازاد فروخته شده به زائران محترم طبق دستور این بانک تا قبل از چهارشنبه 22 اقدام لازم را انجام دهد. شهریور 1403 با نرخ خرید ارز ایران و مرکز مبادلات طلا (ETS). لازم به توضیح است عملیات بازخرید بلیت های فروخته شده در قسمت فوق هیچگونه کارمزدی ندارد.

تبصره 1: بازخرید ارز فروخته شده در اوراق بهادار مذکور فقط توسط بانک اصلی عامل فروش مجاز است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا