دانستنی ها

این سبزی ریشه ای ساده می تواند زندگی شما را نجات دهد

بعد- دفعه بعد که به دنبال یک میان وعده سالم هستید، سیب را کنار بگذارید و یک مشت هویج بردارید. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن مقداری هویج فقط سه بار در هفته باعث افزایش چشمگیر کاروتنوئیدها در پوست می شود. کاروتنوئیدها مواد مغذی گیاهی (مواد شیمیایی طبیعی در گیاهان) هستند که مسئول رنگ های قرمز، نارنجی و زرد بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند گریپ فروت، هویج، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کدو تنبل هستند.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، تحقیقات قبلی نشان داده است که سطوح بالاتر کاروتنوئیدها (که در پوست تجمع می‌یابند) با خطر کمتر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط است. افرادی که دارای سطوح بالاتری از کاروتنوئیدها هستند، پوست سالم تری دارند و عملکرد ایمنی قوی تری دارند. تنها راه برای دریافت فیتونوترینت ها، مصرف کاروتنوئیدها است.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه سمفورد در آلاباما به 60 دانش‌آموز برش‌های سیب، 100 گرم هویج و یک مکمل مولتی ویتامین حاوی بتاکاروتن یا ترکیبی از هویج و مکمل‌ها را سه بار در روز به مدت چهار روز مصرف کردند. . هفته ها نتایج این مطالعه نشان داد که سطوح بالاتری از کاروتنوئیدها در دانش‌آموزانی که تکه‌های سیب می‌خوردند یا مکمل غذایی را به تنهایی مصرف می‌کردند، مشاهده نشد. با این حال، دانش‌آموزانی که هویج مصرف می‌کردند، 10.8 درصد سطوح کاروتنوئید بیشتری داشتند، در حالی که آن‌هایی که هویج را علاوه بر مکمل‌های غذایی مصرف می‌کردند، 21.6 درصد سطوح کاروتنوئید بیشتری داشتند.

با توجه به نتایج نظرسنجی، باید بپرسید هویج چه چیزی برای شما مفید است.

منبع خوبی از ویتامین A است

کاروتنوئیدها توجه متخصصان تغذیه را به خود جلب کرده اند زیرا بدن می تواند آنها را به دو مولکول تجزیه کند و سپس به ویتامین A تبدیل شود. شما می توانید ویتامین A را از گوشت دریافت کنید، اما اگر رژیم گیاهخواری دارید یا به طور منظم گوشت نمی خورید، خوردن مقدار زیادی هویج بسیار مهم است.

ویتامین A برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن مهم است، اما همچنین در سلامت چشم، به ویژه در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، که می تواند باعث نابینایی در سنین بالا شود، نقش دارد. شما به سطح مشخصی از کاروتنوئیدها مانند لوتئین نیاز دارید که بیشتر در هویج زرد یافت می شود. اگر برای مدت طولانی لوتئین مصرف نکنید، بینایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما برای دریافت آن به مقدار زیادی نیاز ندارید. استفاده کنید.

سرطان را از بین ببرید

نتیجه یک مطالعه انجام شده در سال 2023 نشان داد که خوردن 300 گرم هویج در هفته خطر ابتلا به سرطان را به طور متوسط ​​15 درصد کاهش می دهد. با این حال، این به خاطر کاروتنوئیدها نیست، بلکه به دلیل یک ترکیب کاملاً متفاوت به نام پلی اتیلن است که در هویج یافت می شود. این مواد شیمیایی به تنظیم التهاب، جلوگیری از آسیب سلولی و ایجاد یک اثر محافظتی در برابر سرطان کمک می کند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که کاروتنوئیدها به پیشگیری از سرطان کمک می کنند، اما معلوم شد که در واقع این پلی استیلن ها هستند که این کمک را ارائه می دهند. اگر فردی را پیدا کردید که مقدار زیادی کاروتنوئید در پوست و خونش دارد، به این معنی است که او هویج خورده است، اما این بدان معنا نیست که کاروتنوئیدها به تنهایی کاری انجام می دهند. ما می دانیم که پلی استیلن ها کار می کنند زیرا نتایج مطالعات دیگر روی سبزیجات غیر از هویج نشان داده است که آنها همان اثر ضد سرطانی دارند.

پر از فیبر

هویج حاوی بالاترین سطح فیبر نسبت به هر سبزی است که آن را برای سلامت دستگاه گوارش مهم می کند. فیبر زمان زیادی طول می کشد تا تجزیه شود و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم. فیبر نقش مهمی در حمایت از میکروبیوم روده ایفا می کند. میکروبیوم روده مجموعه ای از باکتری های خوب و بد روده است. با افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی، باکتری های خوب را تغذیه می کنیم، که به معنای فضای کمتری برای باکتری های بد است.

این باکتری‌های خوب اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند که با مزایای سلامتی مختلفی از بهبود سلامت روان گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود خواب مرتبط است. اگر تعداد زیادی باکتری خوب دارید، انتخاب غذاهای سالم‌تر برایتان آسان‌تر است. زمانی که سطح باکتری های بد در روده ما بالا باشد، تمایل به خوردن غذاهای پر قند و پرچرب داریم.

فیبر همچنین باعث کاهش ترشح قند در جریان خون می شود. بنابراین اگر بعد از یک بشقاب بزرگ هویج دسر بخورید، افزایش شدید کمتری در سطح قند خون خود را تجربه خواهید کرد و بعداً هوس خوردن غذاهای ناسالم نخواهید داشت.

سلامت پوست

از آنجایی که کاروتنوئیدها در پوست انباشته می شوند، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد کاروتنوئیدها ممکن است برای افرادی که پوست حساسی دارند و مستعد آفتاب سوختگی هستند مفید باشد. کاروتنوئیدها تقریباً شبیه یک لوسیون ضد آفتاب داخلی هستند. کاروتنوئیدها اشعه های خورشید را قبل از اینکه شما را بسوزانند جذب می کنند.

اگرچه تحقیقات در مورد این موضوع هنوز ادامه دارد، اما برخی از دانشمندان وجود دارند که فکر می کنند خوردن هویج ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند.

مطالعات علمی برای کشف ژنی ادامه دارد که تبدیل کاروتن به ویتامین A را دشوار می کند. این ژن بیشتر در اروپای شمالی رایج است و فرضیه این است که کاروتن را مدت بیشتری در پوست نگه می دارد که از سرطان پوست جلوگیری می کند و به انتقال این ژن به افراد با پوست روشن کمک می کند.

آیا فواید هویج با رنگ های مختلف متفاوت است؟

هویج در قرون وسطی نارنجی بود نبود و اکثراً سفید یا زرد بودند. پس از این دوره هویج نارنجی رنگ رایج شد. اگرچه همه هویج ها، از بنفش گرفته تا قرمز تا سفید و زرد، طعم تقریباً یکسانی دارند و دارای همان سطح فیبر هستند، اما حاوی انواع کمی متفاوت از کاروتنوئیدها هستند.

بر اساس برخی تحقیقات در حال انجام، هویج زرد حاوی لوتئین است که برای سلامت چشم مفید است، در حالی که هویج بنفش حاوی آنتوسیانین است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد، در حالی که هویج سفید حاوی رنگدانه نیست. بنابراین لازم نیست نگران نارنجی شدن هویج باشید. دانشمندان بر این باورند که بیشتر هویج ها بدون توجه به رنگشان فواید سلامتی مشابهی دارند.

مضرات خوردن زیاد هویج

انباشته شدن کاروتنوئیدها در زیر پوست یک عیب جزئی وجود دارد. تمام آن رنگدانه نارنجی می تواند پوست شما را نارنجی کند و در اطراف دست ها و پاهای شما جمع شود. اگرچه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما در واقع مضر نیست.

چگونه باید هویج را برای حداکثر فواید سلامتی بخورید؟

در حالت ایده آل، نباید هویج را پوست بگیرید زیرا فیبر زیادی در پوست آن وجود دارد. البته ابتدا باید آن را بشویید. فراتر از آن، خوردن هویج که منبع چربی های سالم است، ارزش غذایی دارد. به عنوان مثال می توانید هویج را با کمی روغن زیتون تفت دهید یا با هوموس سرو کنید. این به شما کمک می کند تا کاروتن را جذب کرده و تمام اثرات مثبت آن را دریافت کنید.

علاوه بر این، پختن هویج به تجزیه برخی از ترکیبات کاروتنوئیدی کمک می کند و تبدیل آن ها به ویتامین A را برای بدن آسان تر می کند. اما هویج منبع خوبی از ویتامین C است و اگر آن را بپزید ناپایدار می شود. به همین دلیل، گنجاندن ترکیبی از هویج پخته و نپخته در رژیم غذایی مفید خواهد بود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا