اخبار روز

این تمرینات به مغز شما کمک می کند پیر نشود

به گزارش بازتاب آنلاین، پیری مغز پدیده ای است که با افزایش سن رخ می دهد و در صورت عدم رعایت یک سری اقدامات پیشگیرانه، منجر به زوال عقل از جمله آلزایمر می شود. ورزش می تواند یکی از عوامل موثر در کاهش سرعت پیری مغز باشد. اما چگونه می توان با ورزش مغز را جوان نگه داشت و چه ورزش هایی در این زمینه توصیه می شود؟

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: ورزش فواید بسیاری برای سلامت مغز، بهبود شناخت و خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی دارد. چندین مطالعه جدید تأثیر عمیق ورزش را بر سیستم‌های مختلف بیولوژیکی نشان داده‌اند و توانایی آن را در بهبود سلامت و مبارزه با بیماری‌ها بیشتر نشان می‌دهند. دکتر دکتر درباره این تحقیق که اثرات ورزش بر سلامت مغز را نشان می دهد. بابک قرایی مقدم، فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب به نکات جالبی در مورد پیری مغز، علل و انواع آن و همچنین تاثیر ورزش در کاهش روند پیری در مغز اشاره کرد.

قرایی مقدم درباره علل پیری مغز و انواع زوال عقل و فراموشی گفت: من ترجیح می دهم به جای زوال عقل از واژه زوال عقل استفاده کنم. زیرا کلماتی مانند پوسیدگی و نابودی هوش کمی سنگین هستند اما کلمه پیری مغز معنای سنگینی ندارد. برای توضیح پیری مغز ابتدا باید بگویم که مغز همان فرآیندی را طی می کند که تمام اعضای بدن ما پیر می شوند و در واقع پوسیدگی و از بین رفتن دارند. یعنی مغز هر فردی در 30 سالگی با مغز 50 یا 60 سالگی متفاوت است، زیرا با افزایش سن، مغز تمایل به کوچک شدن دارد و ارتباطات بین سلولی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: تحقیقات در مورد علل پیری مغز نشان می دهد که تجمع تعدادی از مواد در فضای مغز، داخل و خارج سلول های مغز و ایجاد یک فرآیند التهابی می تواند باعث زوال عقل های مختلف شود. شایع ترین این دمانس ها آلزایمر است. ما انواع مختلفی از زوال عقل داریم، حتی پارکینسون یکی این یک نوع زوال عقل است. مواد مختلفی که در مغز انباشته می شوند می توانند انواع مختلفی از زوال عقل را ایجاد کنند، اما این مواد در کدام مناطق مغز بیشتر تجمع می یابند می تواند نوع زوال عقل را تعیین کند.

وی با اشاره به اینکه عواملی وجود دارد که می تواند پیری مغز را کند کند، به تاثیر مخرب بی خوابی و افسردگی بر احتمال ابتلا به زوال عقل نیز اشاره کرد و تاکید کرد: اینطور نیست که سرعت این روند را نتوان کاهش داد عواملی هستند که می توانند به کند کردن این روند کمک کنند. ورزش و فعالیت های اجتماعی از مهم ترین عواملی هستند که سرعت پیری مغز را کاهش می دهند. تحقیقات نشان داده است که خواب خوب نیز در این زمینه موثر است، در حالی که خواب ضعیف موثر است یکی به یک مشکل رایج در جوامع تبدیل شده است. خواب کافی می تواند پیری مغز را کند کند.

به گفته این پزشک، شادی در واقع به معنای خوش خلقی و افسردگی است یکی یکی از عواملی است که می تواند روند پیری مغز را افزایش دهد. اما باید به موضوعات دیگر نیز توجه کرد. انسان ها می توانند همه این موارد را رعایت کنند، اما وقتی مسائل ژنتیکی در این مورد مطرح است، نمی توان کار زیادی برای کاهش سرعت پیری مغز انجام داد.

قرایی مقدم درباره تاثیر ورزش بر کاهش روند پیری مغز گفت: ورزش می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم تغییراتی ایجاد کند، زیرا باعث ترشح مواد مختلفی می شود که می تواند منجر به فعالیت و تحریک نواحی مختلف مغز در مغز شود. ذهن فرد و از این طریق می تواند یکی باید آن را یکی از عوامل مفید و موثر برای کند کردن روند پیری مغز دانست.

این متخصص با اشاره به اینکه افراد مسن بیشتر در معرض پیری سریع مغز هستند، خاطرنشان کرد: وقتی از پیری مغز صحبت می کنیم، مسلماً گروه هدف ما افراد مسن هستند. وقتی صحبت از ورزش می شود، باید مطمئن شویم که ورزش متناسب با سن فرد است.

وی در خصوص فعالیت های مناسب برای پیشگیری از زوال عقل یا پیری ذهنی گفت: افرادی هستند که در سن 60 سالگی به ورزش های رقابتی می پردازند، در مورد افرادی که قبلاً ورزشکار بوده یا فعالیت بدنی خاصی داشتند صحبت نمی کنیم یکی یکی از بهترین و سالم ترین ورزش ها پیاده روی است. شنا نیز ورزش خوبی است، اما به دلایل مختلف کمتر در دسترس افراد جامعه است. ورزش های صبحگاهی در پارک ها نیز مفید است اما باید زیر نظر مربی انجام شود تا به بدن افراد آسیبی وارد نشود.

این پزشک به نکته دیگری در مورد ورزش در پارک اشاره کرد و توضیح داد: استفاده از پارک های شهری برای شرکت در فعالیت های ورزشی عمومی و همچنین پیاده روی و دویدن می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت مغز داشته باشد و روند پیری مغز را کاهش دهد. روزهای زیادی در شهرهای بزرگی مانند تهران آلودگی هوا وجود دارد و این مشکل خود می تواند خطرات بیشتری برای سلامتی سالمندان ایجاد کند. در روزهای آلوده انجام ورزش در منزل توصیه می شود، ورزش هایی که سنگین، هوازی و در عین حال آسیب خاصی به بافت وارد نمی کنند. در روزهایی که هوا آلوده نیست، پیاده روی در مسیری نسبتا صاف بهترین ورزش است. یعنی مسیری که فراز و نشیب زیادی ندارد.

47236

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا