دانستنی ها

علائم هشدار دهنده تب دنگی؛ چگونه محافظت کنیم؟

تب دنگی یک بیماری ویروسی است که در اثر نیش پشه آئدس ایجاد می شود. این پشه می تواند ویروس این بیماری را به فرد دیگری منتقل کند که قبلاً فردی حامل ویروس این بیماری را نیش زده و افراد را گاز گرفته است. در غیر این صورت نیش این پشه به خودی خود خطرناک نیست.

به گزارش ایرنا، یکی یکی از مهم ترین علائم این بیماری تب شدید است به همین دلیل به این بیماری تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و گرمسیری دیده می شود، اما سرایت پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث شیوع این بیماری در بیش از 110 کشور جهان از جمله اروپا شده است. اگرچه تب، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم، بثورات و آلرژی های پوستی و در برخی موارد به ویژه خونریزی لثه از علائم اصلی این بیماری است، اما گاهی علائم آن با کرونا و بیماری های تنفسی مشترک است. شناسایی آنفولانزا به تدریج سخت تر می شود.

هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد، اما اگر پشه آئدس ناقل ویروس باشد، علائم تا 14 روز پس از گزش ظاهر می شود، اگرچه در بیش از 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف تا متوسط ​​هستند. در برخی موارد هیچ علامتی مشاهده نمی شود. میزان مرگ و میر این بیماری حدود 2.5 درصد است، اما شیوع این بیماری از طریق تخم گذاری توسط پشه آئدس می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و در مواردی کشنده باشد. بنابراین مهمترین راه برای کنترل این بیماری جلوگیری از تخم گذاری پشه آئدس که در آب های راکد کوچک مانند گلدان یا لاستیک ماشین تخم گذاری می کند و اطمینان از زنده ماندن تخم های این پشه حتی در شرایط سخت است.

اولین مورد ابتلا به دنگی در ایران مسافری بود که از امارات به ایران آمده بود و به مرور زمان بر تعداد مبتلایان افزوده شد. در حال حاضر برخی از شهرهای استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر هستند. اردیبهشت ماه امسال 138 مورد تب دنگی در کشور گزارش شده است که بیشتر از مسافرانی از امارات، پاکستان و عراق بوده که تنها هفت مورد از داخل کشور بوده است.

به گفته وی، اولین مورد مبتلا به تب دنگی در ایران مسافری بود که از امارات به ایران آمده بود و با گذشت زمان تعداد مبتلایان افزایش یافت. در حال حاضر برخی از شهرهای استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گیلان درگیر بیماری تب دنگی هستند و مازندران و گلستان نیز در معرض خطر هستند. وزارت بهداشت تنها 20 درصد در مدیریت و کنترل دنگی نقش دارد. 80 درصد مبارزه با پشه آئدس عامل این بیماری به عملکرد سایر سازمان ها مانند استانداری، پدافند غیرعامل، گمرک، وزارت کشور، مرزبانی بستگی دارد. تب دنگی در شهر پنجور پاکستان در 200 کیلومتری مرز ایران شیوع دارد و برخی از زائران پاکستانی اربعین از این منطقه مرزی وارد ایران می شوند.

شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز گفت: پشه آئدس در کیش و قشم مشاهده شده اما هنوز انتقال محلی تب دنگی در این مناطق گزارش نشده است.

علائم تب دنگی

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از طریق AED وزارت بهداشت گفت: علائم تب دنگی بسیار متنوع است و شامل تب بالا، سردرد، دل درد، درد پشت چشم، کمردرد، درد مفاصل، تهوع، استفراغ، خونریزی است. نیش پشه Aedes در 80 درصد موارد باعث بیماری نمی شود و در صورت انتقال ویروس، بیماری معمولاً با علائم بسیار خفیف یا بدون علائم ظاهر می شود. فرد بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابد. گاهی اوقات فرد بیمار اصلا متوجه نمی شود و البته پس از آن مصونیت دائمی پیدا می کند، اما در موارد معدودی فرد دچار علائم شدید می شود و این علائم بیشتر در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای، زنان باردار، کودکان رخ می دهد. و سالمندان، در این صورت با این افراد باید با احتیاط و مراقبت رفتار کرد.

تب بالا، سردرد، چشم درد و حالت تهوع از مهم ترین علائم تب دنگی هستند. 80 درصد این بیماری علائم خفیف دارد و میزان مرگ و میر زیر 2.5 درصد است.

وی با بیان اینکه درمان و داروی خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و افراد مبتلا به تب دنگی در ایران در بیمارستان بستری و در صورت داشتن علائم جدی تحت مراقبت قرار می گیرند. به خصوص امارات به ایران آمدند. همچنین خانم سالخورده ای که از امارات آمده بود و دیر به دکتر رفته بود از دنیا رفت.

دکتر. میرولیایی در ادامه سخنان خود اینگونه بیان کرد: مهمترین توصیه به افرادی که از کشورها و مناطق آلوده به ایران می آیند این است که پس از بازگشت از علائمی مانند سرماخوردگی، تب، سردرد، درد شکم یا تهوع و استفراغ و یا علائم پوستی مانند سرخک پرهیز کنند. کشور. آنها باید به مرکز درمانی می رفتند و به دکتر می گفتند کجا می روند. پزشکان ایرانی در مراکز درمانی آموزش های لازم را برای تشخیص سریع این بیماری دیده اند، زیرا این یک بیماری ویروسی است و علائم آن را می توان با آنفولانزا یا کرونا اشتباه گرفت. نیش پشه آئدس می تواند باعث انتقال بیماری های مختلفی از جمله تب زرد، زیکا، چیکونگونیا یا تب دنگی شود، اما در حال حاضر زیکا و تب زرد در ایران وجود ندارد و مهم ترین بیماری قابل انتقال از این بیماری ها است. . در ایران نیش این پشه باعث تب دنگی می شود زیرا می تواند منجر به مرگ شود.

وی ادامه داد: Chikungunya یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه Aedes آلوده به ویروس این بیماری به انسان منتقل می شود، علائم این بیماری شبیه تب دنگی است و البته با التهاب و درد مفاصل نیز همراه است، بنابراین درد در اندام ها نیز ایجاد می شود. مانند مچ دست، مچ پا، مفاصل.

دکتر. میروالیایی گفت: تب دنگی هنوز واکسن مناسبی ندارد که در تمام دنیا قابل استفاده باشد. البته واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی تولید شده است اما استفاده از آن نیازمند شرایط و تحقیقات زیادی است. در صورت عدم استفاده صحیح می تواند باعث مرگ شود. به همین دلیل هنوز در ایران از این واکسن استفاده نمی شود زیرا پر از سختی است و ایمنی کامل ندارد.

درخواست وزارت بهداشت از شهرداری ها و گمرک برای کنترل تب دنگی

مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از راه آدس وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت با توجه ویژه به مرزهای کشور اقدامات همه جانبه ای را برای شناسایی و پایش پشه مهاجم آئدس در کشور انجام می دهد. بر این مبنا. در مناطقی که پشه ها فراوان است و موارد بیماری دیده می شود. اقدامات لازم برای از بین بردن این پشه با پاشیدن سم به هوا انجام می شود. از شهروندان خود می خواهیم در این زمینه با مسئولان وزارت بهداشت همکاری کنند. از بین بردن کامل پشه در محل استقرار آن بسیار دشوار است، اما با این اقدامات می توان زیستگاه آن را کاهش داد و از تکثیر زیاد آن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه بهبود محیط زیست، تشخیص سریع بیماری و مراقبت های شخصی در مناطق آلوده سه اصل اساسی برای کنترل تب دنگی است، افزود: مهمترین اقدام برای جلوگیری از افزایش پشه های مهاجم آئدس و کنترل تب دنگی در ایران است. ” بهسازی محیط زیست است و همه سازمان ها اعم از شهرداری و گمرک نیاز به همکاری با وزارت بهداشت در این زمینه دارند و از این سازمان ها کمک خواستیم. باید بدانیم که اگرچه پشه آئدس هنوز شناسایی نشده است، اما بیشتر استان ها در معرض خطر هستند. به همین دلیل مهمترین اقدام حفاظتی بهبود محیط است مانند نداشتن مخزن آب حتی به کوچکی ظرف زیر گلدان یا دانخوری پرنده و تخلیه و تمیز کردن هر روز دانخوری پرنده. حتی یک جعبه با آب مکان مناسبی برای پشه های Aedes برای تخم گذاری و تولید مثل است.

دکتر. میرولیایی گفت: اگر این اقدام انجام شود. پشه Aedes نمی تواند محیطی برای تخم گذاری پیدا کند و نمی تواند تولید مثل کند. مدیریت آب، پسماند و پسماند نیز بسیار مهم است. لاستیک های نو و کهنه محل مناسبی برای زاد و ولد این پشه است و تا حد امکان باید از مصرف آنها پرهیز کرد. گام مهم بعدی، ارجاع سریع افراد مشکوک به مراکز درمانی و تشخیص سریع بیماری است. یکی دیگر از اقدامات احتیاطی ضروری این است که افراد هنگام سفر به مناطق آلوده با استفاده از اسپری ها و کرم های دافع پشه از خود مراقبت کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا