اخبار روز سینما

دیوان عالی کشور ایرادات وکیل خانواده مهرجویی را پذیرفت/ آیا ابهامات پرونده برطرف می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

اعتماد: چند ماه پس از جنایت کارگردان مشهور ایرانی; داریوش مهرجویی و همسرش وحیدا محمدی فر از آنجا عبور می کنند. پرونده متهمان قتل این زوج هنرمند در جلسات دادگاه مطرح شده است که با ابهامات زیادی روبرو بوده است.

حال بر اساس اطلاعات دریافتی «تراست»؛ دیوان عالی کشور با قبول ایرادات وکیل خانواده مهرجویی، با اعلام نقص تحقیقات، دستور تکمیل تحقیقات درباره ایرادات مطرح شده را صادر و پرونده برای رفع این ایرادات به دادگاه فردیس ارجاع شد. عیوبی که «احتمال وجود شخص یا چاقوی دیگری را پیش فرض می گیرد»…

28 دی در ماه 1402 دومین و آخرین جلسه دادگاه چهار متهم پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد. بر اساس اعلام مسئولان و مراجع قضایی؛ کریم (متهم ردیف اول)، میر ویس (متهم ردیف دوم) و داوود و اسکندر (متهم ردیف سوم و چهارم) این پرونده. با وجود اینکه کریم از سوی دادگاه به عنوان متهم ردیف اول این پرونده معرفی شد، اما مشرق در گفت و گو با چهار متهم این پرونده درباره آنها نوشت: کریم مغز متفکر قتل داریوش مهرجویی و همسرش است و میر ویس قاتل مرحوم مهرجویی است.» این در حالی است که کریم، متهم ردیف اول، بارها چه در حضور وکیل اولیای دم و چه در دادگاه منکر قتل شده و مدعی شده است که همان چیزی را گفته که پلیس از او خواسته است.

اخبار مربوط به قتل مهرجویی و همسرش با تناقض مواجه شد و اکثر رسانه ها شنیده های خود را منتشر کردند تا اینکه وکیل پدر و مادر در گفت و گو با «اعتماد» اعلام کرد که برخی از رسانه ها 30 میلیون تومبا را به عنوان دلیل این قتل طلب کرده اند . متهم او آن را دروغ دانست.

در نهایت علیرغم تمامی تناقضات و ابهامات پس از جلسات دادگاه در مورد رسیدگی به این پرونده؛ متهم ردیف اول به اتهام قتل عمد مهرجویی و محمدی فر به قصاص نفس و در رابطه با سایر جرایم به حبس، شلاق و دیه محکوم شد. در رای صادره متهمان ردیف دوم و سه به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و مهریه محکوم شدند. همچنین متهم ردیف چهارم به دلیل ارتکاب جرائمی از قبیل همکاری در شروع به قتل و سرقت به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

اما این پرونده با احکام مهم و اساسی مواجه است و دادگاه کیفری استان البرز به این احکام توجهی نکرده و به گفته وکیل اولیای دم مهرجویی و همسرش، دادگاه برای صدور رأی بیش از حد عجولانه عمل کرده است. اگرچه دیوان عالی کشور دستور تکمیل تحقیقات را صادر کرده است، اما باید دید آیا دادگاه کیفری فردیس در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهد یا به اعتراضات وکیل اولیای دم بی توجهی می کند.

نگاهی به برخی از ایرادات موجود در پرونده.

«تراست» با تاکید بر ایرادات پرونده در شماره 5685 گزارشی را با عنوان «رازهای لاینفک قتل مهرجویی و همسرش» منتشر کرد و در گفت و گو با «مانوش منوچهری» وکیل اولیای دم به این موضوع پرداخت. برخی از عیوب از جمله این عیوب؛ 1) شهرک محل سکونت مرحوم مهرجویی دارای دروازه و نگهبان و مجهز به دوربین مداربسته بوده که این دوربین ها بررسی نشده و در صورت وجود در پرونده موجود نیست. 2) ماشین های کشتار نزدیک محل کار یکی توسط متهم با راهنمایی خود متهم کشف شد. یکی خون دیگری پاک بوده و در بررسی های انجام شده توسط پلیس آگاهی فراجا و پزشکی قانونی، خون مرحوم مهرجویی در هیچ کدام مشاهده نشده و فقط خون خانم محمدی فر باقی مانده است. در آن با توجه به تئوری همان ادارات امکان قرار دادن چاقوی دیگری فراهم شده است. 3) مفقود شدن اسلحه خون آلود در زیر زمین در حالی که دستکش های پلاستیکی که متهم گفته بود به گفته خودشان سوخته است، مشخص نیست چرا اسلحه معدوم نشده است. 4) بر اساس اظهارات متهم تنها سه نفر از آنها دستکش به دست داشتند و یکی از آنها که به گفته خودش به قصد قتل به دلیل کدورت قبلی وارد منزل مهرجویی شده بود، دستکش نداشت. 5) آنچه مونا مهرجویی از بدو ورود به اردوگاه معدوم سازی پدر و مادرش توجهش را به خود جلب کرد، لباسی بود که پدرش بر تن داشت که لباس رسمی بود و او آن را جز در مواقع ضروری و خیلی کمتر به تنهایی در خانه نمی پوشید. 6) عدم واکنش کارگران مستقر در ساختمان جنب مسکن مهرجویی که پس از انجام تحقیقات اعلام کردند بین ساعت 9 تا 10 شب خواب بوده و متوجه چیزی نشده اند. 7) با توجه به محتوای پرونده، اپلیکیشن تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام خانم محمدی فر علیرغم استفاده از آنها تا آخرین ساعات زندگی و ارسال پیام به مونا یا سایر دوستانش، بلافاصله پس از جنایت حذف شده و حتی برخی از پیام های مونا یک روز قبل از ورود به ویلا همچنین دریافت نشده است که با وجود کشف تلفن همراه به همراه ابزار قتاله، تحقیقات کافی برای بازگردانی این اپلیکیشن ها و تایید اطلاعات آنها صورت نگرفته است. 8) دزدی جاروبرقی یا درخواست 30 میلیون تومبا هیچکدام با پرونده مطابقت ندارد و در مورد انگیزه متهم از جنایت کاملاً دروغ است. 9) برای رای دادن عجله کنید و…

شروع به ارائه کنید

وحیده محمدی فر همسر داریوش مهرجویی یک هفته قبل از این جنایت پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده بود که در آن از تهدید فرد ناشناس با چاقو و سرقت از منزلش خبر داده بود. پس از انتشار این پست، «تراست» با وی مصاحبه ای انجام داد. وی در این مصاحبه گفت: 9 ماه اروپا بودیم و تازه برگشتیم، اصلاً با کسی ارتباط نداشتیم، اما باغبانی داشتیم که از ما دزدی می کرد، بعداً متوجه شدیم که هم باغبان ما بوده و هم باغبان ما بوده است. باغبان همسایه ما او را به پلیس تحویل دادیم، اما همسایه همسایه ما به باغبان رحم کرد و او را آزاد کرد، با توجه به اینکه برادرش دزد و همدستش بود، به ما اطلاع دادند که به دنبال او بگردیم و تحویلش دهیم. به کار پلیس در این شهر، چرا باید به این راحتی از دست این مردم خلاص شود، اما در مورد سنتور و یک سری ابزار که فقط یک هنرمند می تواند درک کند؟ ، باید گفت دزدی بوده و دزدی هم کار خودی بوده البته وکیل ما آقای سروری پیگیر ماجراست اما تصمیم گرفتیم به طرف نگوییم او را بازجویی کند.

دو روز بعد از سخنرانی محمدی فر در بیست و دوم مهر در ماه 1402 مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی خود به قتل رسیدند. رئیس پلیس آگاهی فراجا اعلام کرد: دختر متوفی حوالی ساعت 22:30 این حادثه را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام کرد. پلیس با رسیدن به محل جنایت متوجه می شود که قربانیان با ضربات چاقو کشته شده اند. پلیس مدعی شد پس از درگیری اولیه، مهرجویی متوفی به زمین خورد و همسر مهرجویی از راهرو به اتاق خواب متواری شد و در آنجا توسط قاتل یا قاتلان به قتل رسید. آن شب زن جوان متوفی در خانه نبود و حوالی ساعت 14:30 بعد از ظهر از خانه خارج شد و به یک گالری رفت، اما وقتی به خانه برگشت صحنه جنایت را پیدا کرد. با گذشت یک هفته از این حادثه ناگوار، پلیس و مقامات قضایی چهار متهم را به عنوان عاملان این جنایت معرفی می کنند و با وجود اینکه این افراد به عنوان متهم شناسایی شده اند، هیچکس دقیقاً نمی داند که چاقو در آن شب به دست چه کسی بوده است!

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا