اخبار روز

کدام نوشیدنی در تابستان توصیه می شود؟

خطر ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی مزمن کلیه با مصرف منظم نوشابه به خصوص در روزهای گرم افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، بدن در روزهای گرم تابستان دو تا سه برابر بیشتر از روزهای دیگر سال مایعات از دست می دهد.

نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. اما نوشیدن کدام نوشیدنی در تابستان خوب است؟

تعریق یک اثر خنک کنندگی طبیعی دارد، اما مصرف آب را نیز افزایش می دهد. ما روزانه حدود 1.5 لیتر آب از طریق تنفس، عرق و ادرار از دست می دهیم، اما در دمای بالا این مقدار می تواند حدود دو لیتر باشد.

به گفته کارشناسان مرکز پزشکی دانشگاه ماینتس، کم آبی بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد زیرا خون غلیظ تر می شود و قلب باید سریعتر پمپاژ کند.

علاوه بر این، کلیه ها در این شرایط بسیار آسیب پذیر هستند. اگر مایع بدن خیلی کم باشد، عملکرد کلیه به شدت آسیب می بیند. 50 تا 90 درصد بیماران مبتلا به شوک حرارتی از آسیب حاد کلیه رنج می برند.

اگرچه نوشیدن مایعات بسیار مهم است، اما نوشیدن آب میوه یا نوشابه های شیرین می تواند شما را تشنه تر کند.

وقتی هوا گرم است، بسیاری از مردم به آب میوه ها یا نوشابه هایی مانند کولا سرد یا لیموناد روی می آورند. با این حال، مطالعات نشان داده است که این نوشیدنی ها به دلیل داشتن فروکتوز بالا منجر به تشکیل فروکتوز-1-فسفات می شوند.

این ترکیب شیمیایی نه تنها باعث تولید اسید اوریک می شود، بلکه می تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. خطر ابتلا به سنگ کلیه و نارسایی مزمن کلیه نیز به میزان قابل توجهی افزایش می یابد اگر به طور منظم نوشابه های گازدار بنوشید، به خصوص در روزهای گرم.

به گزارش دویچه وله، بهترین نوشیدنی های تابستانی آب لوله کشی، آب معدنی و دمنوش های گیاهی و میوه ای خنک (البته بدون شکر) است. آب میوه را می توان جایگزین کرد تا زمانی که یک چهارم آب میوه و سه چهارم آب باشد.

در روزهای گرم، خوردن میوه ها و سبزیجات سرشار از آب مانند خربزه، پرتقال یا خیار به شدت توصیه می شود.

نوشیدنی ها در حالت ایده آل باید ولرم یا کمی سرد باشند، نه خیلی سرد. اگر نوشیدنی ها خیلی سرد باشند، ترموستات طبیعی بدن شما پیامی از سرمای شدید دریافت می کند، بنابراین سطح گرما را افزایش می دهد و شما حتی بیشتر عرق می کنید. بنابراین باید از مصرف یخ خودداری کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا