دانستنی ها

خوردن دو برگر سالم تر از یک همبرگر و سیب زمینی سرخ شده است

وقتی به یک رستوران فست فود می روید، می توانید سیب زمینی سرخ شده را با همبرگر خود سفارش دهید. زیرا این باور رایج وجود دارد که خوردن دو همبرگر یا دو وعده غذایی مشابه خوب نیست. اما یک متخصص تغذیه نظر دیگری دارد. «امیلی فیلد» می گوید بر اساس شواهد علمی و مکانیسم های بدن، همیشه هنگام مصرف غذا باید تعادل مواد مغذی مختلف را در نظر بگیریم و به همین دلیل بهتر است به جای یک همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده، دو همبرگر بخوریم.

امیلی فیلد می گوید وقتی می خواهید غذا بخورید باید به سه جزء اصلی آن توجه کنید: پروتئین، کربوهیدرات و چربی. پروتئین به ماهیچه های شما سوخت می دهد و باعث می شود احساس سیری کنید، کربوهیدرات ها انرژی می دهند و چربی ها به جذب ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کنند و در عین حال سلول ها را سالم نگه می دارند.

فیلد می‌گوید متعادل کردن این مواد مغذی در یک وعده غذایی به این معنی است که هوس کمتری خواهید داشت و از پرخوری اجتناب می‌کنید. بنابراین، اگر یک وعده غذایی دارای تعادل خوبی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین باشد، انتخاب بهتری است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrition Metabolism در سال 2017، تعادل در غذا خوردن به دلیل نقشی که در تامین مواد مغذی مختلف و تنظیم سطح قند خون ما ایفا می کند، مهم است. به عبارت دیگر، انرژی ای که سلول های ما بعد از غذا حمل و در سراسر بدن توزیع می کنند، یکی از مزایای یک رژیم غذایی متعادل است.

چرا دو برگر بهتر از یک همبرگر و سیب زمینی سرخ شده است؟

برای مسئله تعادل، امیلی فیلد خوردن یک همبرگر معمولی را مثال می‌زند. یک همبرگر متشکل از دو تکه کوچک نان و گوشت، بدون پنیر یا سس، حاوی 300 تا 400 کالری است. این کالری از کربوهیدرات های موجود در نان (حدود 40 گرم)، پروتئین موجود در گوشت (حدود 17 گرم) و چربی (حدود 10 گرم) به دست می آید.

از طرف دیگر، یک غذای جانبی سیب زمینی سرخ شده، دارای چربی و کربوهیدرات بالایی است (به عبارت دیگر، تقریباً به اندازه یک همبرگر کالری دارد) اما پروتئین بسیار کمی دارد. با جایگزین کردن سیب زمینی سرخ شده با همبرگر دوم، مصرف پروتئین خود را تقریبا دو برابر می کنید و در عین حال میزان چربی و کربوهیدرات های مصرفی خود را کاهش می دهید.

امیلی فیلد می گوید برای سنجش تعادل یک وعده غذایی، باید از خود بپرسید: “دو ساعت بعد از غذا چه احساسی خواهم داشت؟” به گفته فیلد، وقتی تعادل را در رژیم غذایی خود در نظر نگیرید، پس از خوردن غذا احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید. با این حال، اگر پروتئین و کربوهیدرات را به همان وعده غذایی اضافه کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا