اخبار روز

دارندگان شناسنامه قدیمی باید فورا اقدام کنند. تعویض شناسنامه جلد قرمز اجباری شد


به گزارش مانیبان، شناسنامه های قدیمی را جایگزین کنید. سازمان ثبت احوال کشور بار دیگر از شهروندان خواست شناسنامه خود را تغییر دهند. آخرین مهلت سازمان ثبت احوال کشور برای تغییر شناسنامه و اعلام آخرین تغییر آدرس محل مراجعه به شهروندان اعلام شد.

هاشم کارگر تصریح کرد: سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع احراز هویت افراد به استعلام هویتی دستگاه های اجرایی پاسخ می دهد و در راستای تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مردم و تسریع در ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمند اقداماتی را انجام داده است. ارائه خدمات و با ایجاد سامانه های آنلاین به سوالات دستگاه های اجرایی پاسخ می دهد.

رئیس سازمان ثبت احوال تصریح کرد: احراز هویت الکترونیکی بر اساس الگوریتم های رمزگذاری شده و با توجه به سرعت و دقت در احراز هویت نسبت به روش های سنتی به ویژه در زمینه هایی مانند تجارت الکترونیک، بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات اینترنتی ارائه خدمات به متقاضیان آسان تر و سریعتر شده است.

به گفته وی، این امر باعث کاهش عملیات دستی و خطاهای انسانی و افزایش امنیت در فرآیند شناسایی متقاضی می شود.

سازمان ثبت احوال در سال های اخیر در راستای توسعه دولت الکترونیک اقدام به ارائه خدمات هویتی کرده است. این سازمان وظایفی از قبیل ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، جایگزینی شناسنامه های موجود در اختیار افراد، ثبت ازدواج و طلاق، صدور شناسنامه برای اتباع خارجی و تهیه سوابق وقایع عمومی و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور شناسنامه ملی و جمع آوری و تهیه آمار انسانی از سراسر کشور و انتشار آن.

برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟

فرآیند تعویض شناسنامه، مدارک مورد نیاز و محل مراجعه یکی از دغدغه های اکثر شهروندان است که می خواهند بدانند برای تعویض شناسنامه چه مدارکی و به کجا مراجعه کنند.

در راستای تاکید سازمان ثبت احوال مبنی بر جایگزینی شناسنامه های قدیمی، همه ما که شناسنامه با روکش قرمز داریم هر چه سریعتر نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنیم.

البته اجباری نیست اما بهتر است شناسنامه جدید داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. اگر سردرگم هستید و نمی دانید از کجا شروع کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

کدام شناسنامه ها را باید تغییر داد؟

اول از همه باید بدانیم که در چه مواردی می توانیم شناسنامه را تغییر دهیم. در حال حاضر شهروندان می توانند شناسنامه هایی را که استفاده و پوشیده شده اند، به دلیل نامناسب بودن، مبادله کنند، شناسنامه هایی که عکس آنها به دلیل گذشت زمان با دارنده شناسنامه مطابقت نداشته باشد، شناسنامه های دو صفحه ای که دارندگان آن داشتن سن 15 سال تمام، شناسنامه هایی که دارای تغییر نام و نام خانوادگی و تغییر سن با تایید مراجع ذیصلاح باشد. ( شناسنامه هایی که با رای مراجع ذیصلاح از نظر مشخصات هویتی اصلاح شده اند) و کلیه شناسنامه های قدیمی (روکش قرمز) که به فرمت جدید شناسنامه تبدیل نشده اند.

برای تغییر شناسنامه، دارنده شناسنامه باید به پنجره های خدمات دولتی و عمومی مراجعه و با تکمیل مدارک مورد نیاز، درخواست تعویض را ارائه دهد.

برای دریافت شناسنامه جدید مراحل زیر برای اخذ شناسنامه باید طی شود:

به اداره ثبت مراجعه کنید

ارسال مدارک

صحت اسناد را بررسی کنید.

اطلاعات منطبق

چاپ شناسنامه

کنترل شناسنامه صادر شده

تحویل شناسنامه

اولین کار این است که به صورت حضوری در اداره ثبت احوال و یا یکی پس از دریافت برگه تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه های قانونی به دفاتر مراجعه و درخواست خود را ارسال نمایید.

برای تغییر شناسنامه چه مدارکی لازم است؟

اما اکنون این سوال پیش می آید که برای تغییر شناسنامه چه مدارکی لازم است؟ در زیر به مدارکی که برای تغییر شناسنامه نیاز دارید اشاره می کنیم.

اصل شناسنامه.

سه قطعه عکس جدید 4*3 (برای سنین 15 سال به بالا)

پرداخت هزینه بر اساس نرخ فعلی.

در صورتی که شناسنامه ارائه شده برای جایگزینی فاقد عکس باشد، لطفا مدارک معتبر و اصل را همراه با عکس (گذرنامه، کارت پایان خدمت یا معافیت، گواهینامه رانندگی، سوابق تحصیلی همراه با عکس از دبیرستان به بعد، کارت ارائه نامه دانش آموزی همراه با عکس ارائه نمایید. عکس مدرسه محل تحصیل یا کارت شناسایی با عکس کارمندان دولت با اطلاعات ثبت نام).

در صورتی که دارنده شناسنامه هیچ یک از مدارک ذکر شده در بند قبل را نداشته باشد، با ارائه آن به پلیس آگاهی از تایید عکسی درخواست می شود.

کارمندان دولت یا مشاغل (با مجوز کسب و کار) می توانند هویت دارنده شناسنامه را تأیید کنند.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه اصل شناسنامه در اختیار متقاضی به همراه 2 قطعه عکس جدید با زمینه سفید می باشد. اگر تغییری در اطلاعات هویتی (مانند تغییر نام یا نام خانوادگی) ایجاد شده باشد، باید مدارک مربوط به آن تغییرات را نیز ارائه دهید. همچنین همراه داشتن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان جهت تکمیل فرم های مربوطه الزامی است. در صورت عدم ثبت ازدواج یا طلاق در شناسنامه فعلی، ارائه اصل سند ازدواج و طلاق الزامی است و درخواست تغییر شناسنامه تنها در دفاتر پیشخوان سازمان ثبت احوال قابل انجام است.

مدارک مورد نیاز برای تغییر شناسنامه استفاده شده و اخذ شناسنامه جدید

برای جایگزینی شناسنامه های استفاده شده، به اصل شناسنامه، دو قطعه عکس تمام صورت جدید 4×3 (برای سنین 15 سال به بالا) نیاز دارید. ضمناً در صورتی که شناسنامه ای که برای تعویض ارائه می شود فاقد عکس باشد اصل مدارک معتبر همراه با یک قطعه عکس از قبیل (گذرنامه، گواهی انفصال یا معافیت از خدمت وظیفه عمومی، گواهینامه رانندگی، کارنامه همراه با عکس از دوره متوسطه به بعد را ارائه نمایید. ، نامه همراه با عکس دانش آموزان مدرسه ای که در آن تحصیل می کنند الزامی است.

مراحل درخواست و مدارک لازم برای صدور شناسنامه برای افرادی که شناسنامه خود را گم کرده اند:

1- افراد بالای 18 سال

2- افراد زیر 18 سال دارای سرپرست قانونی، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه برای فرزندان زیر 18 سال، مادر تا زمانی که با پدر دارنده شناسنامه (افراد زیر 18 سال) ازدواج کرده باشد. سال های عمر) . سن)، با ارائه شناسنامه و قیم خود. نماینده قانونی (ولی، امین، وصی) برای اطفال صغیر و بی‌سرپرست با ارائه مدارک مستند به احراز وضعیت آنها می‌تواند تقاضای صدور ولادت المثنی کند. گواهی ارجاع به ادارات ثبت احوال سراسر کشور (به پنجره) از نظر غیبت یا اتخاذ تدابیری برای رفع آن.

برای افراد زیر 18 سال، افرادی که شناسنامه خود را مفقود کرده اند، به درخواست دارنده شناسنامه یا متقاضی حسب مورد با ارائه مدارک مثبته از قبیل سرپرستی، شناسنامه جدید صادر می شود. امانت داری، وصیت نامه و گواهی رشد با ارسال آن به ویندوز.

مدارک زیر برای صدور شناسنامه مفقود الزم است

1- اصل و عکس مدارک همراه با عکس یا نامه همراه با عکس دانش آموزان مدرسه محل تحصیل.

2- مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) و اطلاعات هویتی فرزندان.

نحوه تغییر نام و نام خانوادگی در شناسنامه:

متقاضیان تغییر نام و نام خانوادگی باید قبل از هر چیز با کارشناسان پیشخوان یا دفاتر ثبت احوال مشورت کنند. بسته به شرایط و تعیین اینکه شامل کدام قسمت از قوانین و مقررات می شود. مراحل زیر را ادامه دهید.

نرخ خدمات سازمان ثبت احوال کشور در سال جاری از اینجا قابل دسترسی است.

مهلت ثبت نام برای جایگزینی شناسنامه های قدیمی

تغییر شناسنامه سالانه بین 3.5 تا 4 میلیون ایرانی هزینه دارد. این آمار از سوی سازمان ثبت احوال درباره تعداد متقاضیان تغییر شناسنامه در سال های اخیر اعلام شده و گفته شده است که همه شهروندان ایرانی هر چه سریعتر نسبت به تعویض شناسنامه قدیمی خود اقدام کنند.

هنوز تاریخ دقیقی برای مهلت اخیر سازمان ثبت احوال برای مبادله شناسنامه های قدیمی تعیین نشده است، اما با توجه به نرخی که این سازمان برای امسال در نظر گرفته است، هزینه تعویض شناسنامه قدیمی و تبدیل آن به شناسنامه جدید 50 است. هزار تومان.

هزینه صدور شناسنامه برای نوزاد امسال 40000 تومان; تا زمانی که درخواست دریافت شناسنامه در مهلت قانونی داده شود. مهلت قانونی دریافت شناسنامه 15 روز است و پس از این مدت در صورتی که والدین نوزاد ظرف سه ماه درخواست شناسنامه کنند باید 45 هزار تومان بپردازند. هزینه صدور شناسنامه پس از سه ماه تولد به 55 هزار تومان افزایش می یابد.

هزینه صدور شناسنامه جدید در سال جاری 50 هزار تومان است و اگر به هزینه های سازمان ثبت احوال نگاه کنید، این هزینه نسبت به سال گذشته تفاوتی ندارد. حال در صورت مفقود شدن مجدد شناسنامه جدید 100 هزار تومان بابت صدور شناسنامه جدید و در صورت درخواست برای بار سوم شناسنامه جدید این بار 150 هزار تومان خواهد بود. از مرحله سوم به بعد هزینه صدور شناسنامه بالغ بر 350000 تومان می باشد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا