اخبار ارز دیجیتال

انباشت نهنگ‌ها همزمان با فروش گسترده در بازار! بیت‌کوین می‌ریزد یا بالا می‌رود؟

بر اساس گزارش جدید پلتفرم تحلیلی کریپتو‌کوانت (CryptoQuant)، قیمت بیت کوین علی‌رغم رشد نرخ انباشت نهنگ‌ها به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته، در خطر سقوط بیشتر قرار دارد.

قیمت بیت کوین از زمان ثبت سقف تاریخی خود در ماه مارس، در حال نزول بوده و در تاریخ ۵ جولای، به کف دو ماهه خود، یعنی ۵۳۵۰۰ دلار رسید. علی‌رغم بازگشت مجدد قیمت به بالای ۵۷ هزار دلار، ادامه فروش بیت کوین توسط دولت آلمان و بازپرداخت بدهی صرافی مت‌گاکس (Mt. Gox) به کاربران خود، بیت کوین را در آستانه نزول بیشتر قرار داده است.

گزارش کریپتو‌کوانت نشان می‌دهد که شاخص سود و زیان (P&L) حول میانگین متحرک ۳۶۵ روزه خود در نوسان است. این شرکت توضیح می‌دهد که اگر این شاخص به پایین‌تر از میانگین متحرک مذکور برسد، اصلاحات شدیدی برای قیمت بیت کوین به وقوع خواهد پیوست.

همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، در گذشته نیز تقاطع نزولی این شاخص با میانگین متحرک ۳۶۵ روزه (دایره‌های قرمز) با اصلاح شدید (می-جولای ۲۰۲۱) یا شروع بازار نزولی (نوامبر-دسامبر ۲۰۲۱) همراه بوده است.

اندیکاتور چرخه خرسی-گاوی بیت کوین کریپتوکوانت نیز به سطح بحرانی نزدیک شده و در صورت کاهش بیشتر و عبور از خط خنثی، وارد فاز نزولی خواهد شد. نمودار زیر نشان می‌دهد که این اندیکاتور در حال حاضر وضعیتی مشابه مارس ۲۰۲۰، می ۲۰۲۱ و نوامبر ۲۰۲۱ دارد.

2 2

بر اساس دو شاخص ذکر شده، بیت‌کوین در سطحی قرار دارد که می‌تواند یک کف محلی تشکیل داده یا اصلاحی مشابه تابستان ۲۰۲۱ را تجربه کند.

کریپتوکوانت در ادامه به این نکته اشاره کرد که رشد ارزش بازار تتر متوقف شده و این موضوع نشانه‌ بدی برای گاوها محسوب می‌شود؛ زیرا از لحاظ تاریخی، بهبود قیمت همواره با افزایش نقدینگی استیبل‌کوین‌ها و به خصوص تتر (USDT) همراه بوده است.

در همین حال، نهنگ‌های بیت‌کوین از فرصت کاهش قیمت استفاده کرده و به شدت در حال انباشت این ارز دیجیتال هستند. مجموع ذخایر این نهنگ‌ها در ماه گذشته ۶.۳ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان از آوریل ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

داده‌های پلتفرم سوسو ولیو (SoSo Value) نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش قیمت بیت‌کوین به کف چند ماهه در ۵ جولای، سرمایه‌گذاران سازمانی در این تاریخ ۱۴۳.۱ میلیون دلار در صندوق‌های ETF اسپات بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به دنبال آن، در ۸ و ۹ جولای نیز به ترتیب ۲۹۴.۹ میلیون دلار و ۲۱۶.۴ میلیون دلار سرمایه به این صندوق‌ها سرازیر شده است. این حمایت سازمانی، فشار فروش را متعادل کرده و به طور همزمان، پذیرش بیت کوین توسط این نهادها را نشان می‌دهد.

از منظر تکنیکال، مقاومت کوتاه‌مدت بیت‌کوین در ۵۹ هزار دلار (میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه) قرار دارد. گاوها برای افزایش قیمت ابتدا باید بر این مقاومت غلبه و آن را به حمایت تبدیل کنند.

3 1

منبع:عصرایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا